2013-11-19, 12:43
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Det finns inte det menar du?

Ja, jag missade att negera.

Citat:
I betydelsen en större eller mindre grupp människor som delar en organisk gemenskap, utan att nödvändigtvis vara sammanbundna administrativt, politiskt eller via familjeband.

Vad sägs om grupp helt enkelt? Eller samhällsgrupp? Svensk ordbok definierar samhällsgrupp som "urskiljbar grupp i samhället som karakteriseras av inkomst, typ av arbete, utbildning, härkomst etc.". Befolkningsgrupp finns ju också fast tas inte upp av Svensk ordbok (men står i SAOL). Folkgrupp är ett förslag på översättning av community som ges av Norstedts engelsk-svenska, men jag tycker inte att det passar så bra annat än om minoritetsfolk (typ samer i Sverige).
Citera
2013-11-19, 14:13
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax

Vad sägs om grupp helt enkelt? Eller samhällsgrupp? Svensk ordbok definierar samhällsgrupp som "urskiljbar grupp i samhället som karakteriseras av inkomst, typ av arbete, utbildning, härkomst etc.". Befolkningsgrupp finns ju också fast tas inte upp av Svensk ordbok (men står i SAOL). Folkgrupp är ett förslag på översättning av community som ges av Norstedts engelsk-svenska, men jag tycker inte att det passar så bra annat än om minoritetsfolk (typ samer i Sverige).

Mmm samhällsgrupp och befolkningsgrupp är inte helt fel faktiskt. Man skulle til exempel kunna tala om den kristna befolkningsgruppen i Sverige, eller den assyriska/syrianska befolkningsgrupper som organiska gemenskaper med vissa intressen och sentiment. Men det engelska ordet community kan också betyda ungefär granngemenskap, alltså att människor i en viss statsdel kan betraktas som en slags gemenskap med intressen och sentiment. I det sammanhanget fungerar "befolkningsgrupp" eller "samhällsgrupp" mindre bra. Det hade varit bra med ord som täckte in båda de här nivåerna, och liksom ringade in alla organiska gemenskaper i samhället, på så väl metanivå som makronivå.
Citera
2013-11-25, 10:04
Medlem
Vad är den svenska versionen på "awesomeness" som i typ: Iam bathing in my own awesomeness.
Citera
2013-11-25, 11:10
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigfuzz
Vad är den svenska versionen på "awesomeness" som i typ: Iam bathing in my own awesomeness.
Det awsomeness kan betyda rätt mycket olika saker på engelska, det används generellt för att beteckna att man är jävligt cool och bra. Jag skulle kanske säga något i stil med "Jag badar i min egen förträfflighet"
Citera
2013-11-25, 22:41
Medlem
egon2bs avatar
Det är vanskligt att ta dagens förstärkningar, för sådana är färskvara och sjukt föråldrade inom kort. Alltså med reservation för en daterad grymhet:
Jag är grymt överväldigad av min respektinjagande framtoning.
Citera
2013-11-26, 09:37
Medlem
Jag undrar om någon känner till något datorprogram i stil med google translate som man kan använda för att läsa en engelsk text på svensk? jag vill kunna öppna en fil med engelsk text och när jag håller muspekaren över ett ord då skall den svenska översättningen visas. Någon som känner till om det finns något sånt?
Citera
2013-11-26, 18:13
Medlem
Behöver lite hjälp igen, "Emerging evidence is tracing the pathways of the mind-body interaction"
Hur översätter jag? Blir inte riktigt bra hur jag än bär mig åt.
Citera
2013-11-26, 18:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marginal
Behöver lite hjälp igen, "Emerging evidence is tracing the pathways of the mind-body interaction"
Hur översätter jag? Blir inte riktigt bra hur jag än bär mig åt.

Kanske:

Nytillkomna bevis spårar växelspelet mellan kropp och själ.
Citera
2013-11-26, 20:20
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
Jag undrar om någon känner till något datorprogram i stil med google translate som man kan använda för att läsa en engelsk text på svensk? jag vill kunna öppna en fil med engelsk text och när jag håller muspekaren över ett ord då skall den svenska översättningen visas. Någon som känner till om det finns något sånt?
Bland gratis ordböcker är (Norstedts) Ord.se ett ganska bra alternativ. Det gäller enskilda ord och vissa fraser, men det är inte riktigt lika bekvämt som peka-med-het-tangent. Numera med flera flikar i webbläsaren är det inte hela världen att göra copy/paste.

Exempel Ord.se: procrastination

Varning och tips.
Citera
2013-11-26, 21:19
Medlem
Betydelse: "Trimumph of principle over expedience"

Satt och läste på wikipedia om Muhammed Ali, kom över den här meningen:

Citat:
Ali is today widely regarded not only for the skills he displayed in the ring but for the values he exemplified outside of it: religious freedom, racial justice and the triumph of principle over expedience
http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Ali

Vad tusan menas med det? Ja, jag har testat google translate och det gav ingen som helst större insyn i vad som menas..
Citera
2013-11-26, 21:34
Medlem
XaoqcHs avatar
I detta sammanhang kan man tolka frasen "the triumph of principle over expedience" som att Ali kom att exemplifiera idealet att göra det som är rätt (principles) istället för att ta till fula men gynnsamma metoder (expedience). Eller med andra ord: Muhammed Ali var en rättskaffens man.
Citera
2013-11-26, 21:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Satt och läste på wikipedia om Muhammed Ali, kom över den här meningen:

Citat:
Ali is today widely regarded not only for the skills he displayed in the ring but for the values he exemplified outside of it: religious freedom, racial justice and the triumph of principle over expedience

http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Ali

Vad tusan menas med det? Ja, jag har testat google translate och det gav ingen som helst större insyn i vad som menas..

Den principiella triumfen över själviskheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in