Jag sitter här full, tjackad och benzad och lyssnar på en av världens bästa låtar, "Stone The Crow" av Down. Vad betyder det uttrycket? Jag har en känsla av vad det betyder men jag kan inte sätta ord på det. Kan någon förklara?
An exclamation of incredulity or annoyance. /.../ ...it alludes to the practise of throwing stones at crows... /.../ Crows were unwelcome guests at sheep farms as, given the chance, they will kill and eat newborn lambs, so the association with annoyance isn't hard to see. The link in meaning to surprise isn't obvious, but then there's no particular reason to expect to find one. Stoning crows was a commonplace enough activity and calling it up into a phrase could have been done for no reason other than that the person who coined it just liked the sound of it.
Versen ser ut såhär från låten Mucky Fingers med Oasis:
fed up with life in the city,
'cause all the phonies are on my mind
when I’m gone yea you look like you'll miss me
so come along with me, but don’t ask why
'cause its alright
Versen ser ut såhär från låten Mucky Fingers med Oasis:
fed up with life in the city,
'cause all the phonies are on my mind
when I’m gone yea you look like you'll miss me
so come along with me, but don’t ask why
'cause its alright
En phony är en person som inte är det han låtsas vara. Lite lamt att starta en tråd för att få reda på ett engelskt ord.
Vanligare än zealous är overzealous, som helt klart är negativt och betyder (beroende på hur det används) överentusiastisk, fanatisk, övernitisk eller rabiat.
Sökte på "performance", men hittade inget relevant.
Svenskan är ju lite klumpig vad gäller motsvarigheterna till ovannämnda ord. NE ger "framförande, uppträdande; föreställning". Vad jag skulle vilja ha är nåt i stil med "performance skills" på svenska. Vad i allsin dar heter det??
Edit: Nu kom jag på "scenförmåga" och "scenfärdigheter", men finns det inget verb man skulle kunna slänga in i stället?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!