2007-02-15, 05:55
Medlem
micaeles avatar
Swell - att svälla ; blåsa upp ; fylla ; utvidga ; (bildl) öka, stegra. Vardagligt: jättebra, toppen.

Carmic payback överlåter jag till näste man.
Citera
2007-02-15, 06:44
Medlem
Pluviuss avatar
Just precis, "swell" i den meningen syftar pa att det ar bra eller liknande.

Ang. carmanic payback
Det forsta jag kunde tanka pa, och som kanns logiskt ar ju att det syfter pa karma. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/karma )
Med andra ord ar det karman som slar tillbaka?
Killen alt. damen har gjort nagot taskigt och nu slar karman tillbaka och nagot taskigt hander varan hjalte?
Om inte detta stammer, ja da vet jag inte...
Citera
2007-02-15, 10:49
Medlem
Egon3s avatar
I lexikonet Babylon stavas karmic med k. Det har mycket riktigt med karma att göra.

Frasen karmic payback kan betyda ungefär reningsoffer, kanske.
Eller att bättra på sitt karma-saldo. Eller att betala tillbaka en hedersskuld.

Wikipedia: Karma is a sum of all that an individual has done, is currently
doing and will do.

Wikipedia har "karmic" i index och vidarebefordrar till "karma":
http://en.wikipedia.org/wiki/Karmic
Citera
2007-02-16, 16:38
Medlem
hand me downs

betyder typ gåva ?

ja? ursprung?
Citera
2007-02-16, 17:10
Medlem
Egon3s avatar
hand me up

Citat:
Ursprungligen postat av wattford
betyder typ gåva ?
ja? ursprung?
Ja men begagnade gåvor (plural i trådnamnet). Babylon:

hand me down = clothing or any other article passed down from sibling to sibling

Modellen är alltså när lillebror får ärva storebrors overall av bävernylon.

På svenska säger man arvegods till exempel. Företeelsen är särdeles förhatlig
bland tongivande ekonomer, eftersom den kan minska den välsignade tillväxten.

Marknaden försöker möta folkets tendenser att återanvända fungerande
kläder genom att med täta mellanrum byta mode. Ansvarskännande föräldrar
skall inte komma på tanken att skicka lille Bertil till dagis i en overall som var
"aktuell" när storebror Adam fick plats i den numera supertöntiga overallen.

hand me down -> vidarebefordra mig i kedjan av syskon/ägare

hand me up -> när min mobil blir föråldrad om 12 månader så kan farsan få den
(Argumenten till morsan för att hon skall betala en Nokia-Siemens 3G-walkman
med korkskruv och alkometer. Vadå, jag har i alla fall fyllt 55.)
Citera
2007-02-17, 06:47
Bannlyst
Swell

"Swell" är en något ålderdomlig synonym till "great", användes endast med stor försiktighet, såvida ni inte talar om dyningar.
Citera
2007-02-17, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yokebutt
"Swell" är en något ålderdomlig synonym till "great", användes endast med stor försiktighet, såvida ni inte talar om dyningar.
Alla synonymer till "good", "great" osv används olika mycket i olika regioner. Det bästa tipset till när det passar att använda vad är att lyssna på sin omgivning när man är i engelsktalande länder. Vad som passar bra i Leeds låter bonnigt i London och det som passar där låter i sin tur nedvärderande och överdrivet överklass i Manchester.
Citera
2007-02-17, 10:48
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokebutt
Etymologiskt sett är "swell" det nordiska verbet svälla respektive företeelsen
svullnad. Min etymologiska ordbok hänvisar till fornnordiska, medan M-W anser
att "swell" kommer från äldre högtyska.

Hursomhelst var Svullo ett artistnamn med blandad laddning. Svullo in memoriam.
Citera
2007-02-18, 14:41
Bannlyst
grouse v groceries

Det slog mig att britterna faktiskt säger grouse om något som är äckligt eller vidrigt. Groceries betyder ju livsmedel.

Tycker det låter lite skumt, precis som att vi på svenska skulle kalla livsmedel för äckligheter ungefär.

Någon som vet vart adjektivet grouse härstammar ifrån?
Citera
2007-02-18, 16:05
Medlem
Finwës avatar
Korrekt stavning är gross, vilket leder mig (så amatörspråkvetare jag är) att gissa på tyskt ursprung, där ordet helt sonika betyder stor. Bland annat finns uttrycket gross indecency, som inte nödvändigtvis betyder att det obscena är äckligt, utan kan syfta på graden av obscenitet, som i det här fallet är hög (stor). I adverbform blir ordet dessutom bara en allmän (negativ) förstärkare: grossly unjust verdict är en tänkbar beskrivning av ett fall av kraftig rättsröta.

Troligen har det absolut ingeting att göra med substantivet groceries.
Citera
2007-02-18, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finwë
Korrekt stavning är gross, vilket leder mig (så amatörspråkvetare jag är) att gissa på tyskt ursprung, där ordet helt sonika betyder stor. Bland annat finns uttrycket gross indecency, som inte nödvändigtvis betyder att det obscena är äckligt, utan kan syfta på graden av obscenitet, som i det här fallet är hög (stor). I adverbform blir ordet dessutom bara en allmän (negativ) förstärkare: grossly unjust verdict är en tänkbar beskrivning av ett fall av kraftig rättsröta.

Troligen har det absolut ingeting att göra med substantivet groceries.

Ok, då vet jag. Lite förbryllande är det dock att du säger att det har germanskt ursprung då italienskans grosso väl också betyder stor?

(eller fet kanske det betyder vid närmare eftertanke)

De gånger jag har hört ordet grouse lr gross nämnas har det förknippats med något äckligt. Kanske har det utvecklats till ett vida använt slang?
Citera
2007-02-18, 16:46
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Enligt Online Etymology Dictionary härrör det engelska gross från franskans gros vilket i sin tur återgår på ett senlatinskt grossus 'tjock, grov'.

Citat:
Meaning "disgusting" is first recorded 1958 in U.S. student slang, from earlier use as an intensifier of unpleasant things (gross stupidity, etc.). Noun sense of "a dozen dozen" is from O.Fr. grosse douzaine "large dozen;" sense of "total profit" (opposed to net) is from 1523.

Detta "stora dussin"-gross finns med i grocer och groceries.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in