Flashback bygger pepparkakshus!
2007-12-11, 18:53
Medlem
Käg Malaxs avatar
I order
You order
He/She/It/Malone orders
We order
You order
They order

Mönstret gäller för de flesta verb.
Citera
2007-12-11, 18:59
Medlem
Käg Malaxs avatar
Det finns förresten en lång samlingstråd om det engelska språket där sådana här frågor brukar behandlas: http://www.flashback.org/showthread.php?t=349669
Citera
2007-12-11, 19:21
Medlem
Tredje person singular får oftast -s. Verb som slutar på -ch, -sh, och -x, plus "do" och "go" får -es.

Verb som slutar på -y blir -ies (fly blir flies), men om de slutar på vokal + y blir det bara -s (exv. say blir says, lay blir lays).

Jag tror det är allt. Finns bara mycket få undantag till den regeln, som t.ex. "can": I can, you can, he can, we can. "Be" är ett specialfall: I am, you are, he is, we are. Även "should", "would", "ought", "may", "have" (has), osv.

3:e pers. sing. är allt utom "jag", "du" och alla verb med som görs av fler än en person.
Citera
2007-12-11, 22:53
Medlem
countingcrowss avatar
Ordet "Mobile Phone"? Nytt påfynd?

När jag började lära mig engelska fick jag det klart för mig av lärare och syskon att "Mobile Phone" var något man inte sade, det var en direkt översättning av svenska. "Cell Phone" var det rätta ordet.

Det hela väcktes till liv då min polare sa Mobile Phone och jag korrigerade honom med att påpeka att det heter Cell Phone, därefter googleade jag lite och upptäckte att jag hade fel, eller?

Jag kan ha missuppfattat det hela men nu vill jag ha upprättelse
Citera
2007-12-11, 22:56
Medlem
AlitheSeconds avatar
Cell phone har nog bara använts i USA.
Citera
2007-12-11, 23:07
Medlem
Siktirs avatar
Man säger mobile phone på brittisk engelska.
Citera
2007-12-11, 23:10
Medlem
Siktirs avatar
eller built upon
Citera
2007-12-11, 23:15
Medlem
skitsillens avatar
Såväl mobile phone som cell phone finns i Norstedts stora engelska ordbok. För övrigt kan jag bara instämma med föregående talare och säga att min egen erfarenhet säger att mobile phone är brittisk engelska och cell phone är US-amerikansk dito.
Citera
2007-12-11, 23:26
Medlem
jumpcuts avatar
Jag fick höra att det hette car phone... Men det var iofs en gammal Alcatel som satt i bilen, sen var det cellular som blev cell som blev mobile som blev GSM... Kärt barn har många namn helt enkelt, har svårt att tro att något är mer rätt än något annat. Handlar nog bara om var man befinner sig.

Här säger man ju GSM om själva telefonen och SMS om ... ja... SMS... Men i England är det mobile och message, i USA cell och text. Ett jävla sätt är det att inte sätta ett universellt namn på skiten!
Citera
2007-12-11, 23:54
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag fick höra att det hette car phone... Men det var iofs en gammal Alcatel som satt i bilen, sen var det cellular som blev cell som blev mobile som blev GSM... Kärt barn har många namn helt enkelt, har svårt att tro att något är mer rätt än något annat. Handlar nog bara om var man befinner sig.

Här säger man ju GSM om själva telefonen och SMS om ... ja... SMS... Men i England är det mobile och message, i USA cell och text. Ett jävla sätt är det att inte sätta ett universellt namn på skiten!

Vem fan säger GSM om själva telefonen?
GSM är själva mobilnätverket, precis som NMT och 3G.
Citera
2007-12-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond

Det är precis lika fel att säga 3G. Finns ingen nätverksteknik som heter så. Korrekt benämning är UMTS - för den teknik vi använder i bland annat Sverige. 3G är ett fruktansvärt fåningt uttryck, få talade ju om 1G och 2G innan UMTS var aktuellt.

Eftersom vårt land tillhör Europa så ska vi så klart tala brittisk engelska och då heter det mobile phone och ev. car phone om man pratar med pensionärer osv.
Citera
2007-12-12, 00:10
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond

Hehe, kul när du sätter krokben för dig själv Jag informerar bara om att det finns fler sätt att säga det än cell och mobile
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in