2011-03-07, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Jo men alla passar in i en grupp, det finns flera amerikanska dialekter fast alla är "Amerikanska" det finns flera brittiska dialekter fast alla är "brittiska"

Det jag menade var att när man snackar med en amerikansk dialekt så ser folk på en som man är en Amerikan, varför skulle någon vilja det? När man dessutom pratar i en sådan extrem dialekt låter man som någon blåst CA wannabee-skådis. Alltså: en idiot.

En brittisk eller australiensk dialekt låter mycket mer (eller: KAN låta) mycket mer sofistikerad. CA dialekten, NY dialekten, Alabama/Kentucky (White trash) dialekten, alla låter dåliga. Finns ett par som låter okej men generellt förstår jag inte varför någon som inte är amerikan skulle vilja snacka som en amerikan.

Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nej, det beror på vilka egenskaper vi förknippar med de som talar denna variant av engelska. De åsikter du ger uttryck för är inte heller på något sätt någon universellt giltig uppfattning.

Vad som låter bättre eller sämre är subjektivt. Ja, jag kan nog hålla med att jag tycker att brittiska låter "bättre" än amerikanska, men det är inte objektivt bättre. Om man tycker att amerikanska låter bättre än brittiska är det inget fel med det. Att man pratar en speciell dialekt eller typ av engelska har ingen betydelse på hur bra man pratar engelska, någon som pratar amerikansk engelska kan prata lika bra engelska som en som pratar brittisk eller australisk engelska.
Citera
2011-03-07, 23:53
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Nej, det beror på vilka egenskaper vi förknippar med de som talar denna variant av engelska. De åsikter du ger uttryck för är inte heller på något sätt någon universellt giltig uppfattning.
Vilka länder gillar USA? USA har en av dom sämsta rykten i världen. Det är i princip universellt uppfattat att inte många länder gillar dom.
Citera
2011-03-07, 23:56
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goose521
Vad som låter bättre eller sämre är subjektivt. Ja, jag kan nog hålla med att jag tycker att brittiska låter "bättre" än amerikanska, men det är inte objektivt bättre. Om man tycker att amerikanska låter bättre än brittiska är det inget fel med det. Att man pratar en speciell dialekt eller typ av engelska har ingen betydelse på hur bra man pratar engelska, någon som pratar amerikansk engelska kan prata lika bra engelska som en som pratar brittisk eller australisk engelska.
Jo det klart. Det jag menade är att när man pratar med en extrem amerikansk dialekt så tror folk att man antingen är amerikansk eller har starka knytningar till USA vilket är något som JAG personligen och säkert många mer klassificerar som dåligt. Främst för att USA är väldigt o-populärt runt i världen. Generellt.
Citera
2011-03-09, 09:53
Medlem
Domyojis avatar
Humanistiska ämnen, Humaniora på engelska? Fungerar Arts?
Citera
2011-03-09, 10:04
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Humanistiska ämnen, Humaniora på engelska? Fungerar Arts?
Humanoria på svenska, humanities på engelska.
Citera
2011-03-09, 10:27
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Humanoria på svenska, humanities på engelska.

Tack jump, men vad är skillnaden på humanities och att studera art, då?
Citera
2011-03-09, 10:46
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Tack jump, men vad är skillnaden på humanities och att studera art, då?
Jag vet faktiskt inte, så jag googlade. Och nu vet jag ännu mindre Det verkar som att vissa skiljer på arts och sciences genom att arts är akademiskt (som historia) och sciences är mer praktiskt (som matematik), men andra tycks ge bachelor of arts till alla som bara har grundutbildning på högre nivå oavsett ämne.

Men skillnaden mellan humanities och arts verkar i alla fall vara att humanities är en samling av humanistiska ämnen, men arts är lite mer flytande. Mer än så vågar jag inte säga, men det finns många andra här på forumet som är mycket väl insatta i den akademiska världen. Förhoppningsvis kan någon av dem hjälpa dig
Citera
2011-03-09, 10:55
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag vet faktiskt inte, så jag googlade. Och nu vet jag ännu mindre Det verkar som att vissa skiljer på arts och sciences genom att arts är akademiskt (som historia) och sciences är mer praktiskt (som matematik), men andra tycks ge bachelor of arts till alla som bara har grundutbildning på högre nivå oavsett ämne.

Men skillnaden mellan humanities och arts verkar i alla fall vara att humanities är en samling av humanistiska ämnen, men arts är lite mer flytande. Mer än så vågar jag inte säga, men det finns många andra här på forumet som är mycket väl insatta i den akademiska världen. Förhoppningsvis kan någon av dem hjälpa dig

Haha, suveränt

Nej, jag blev tillfrågad av mitt universitet vilka ämnen eller för att vara exakt "What academic field to study in"?

Skrev först att jag ville studera social science men insåg sedan att varken politik eller samhällsvetenskap var det jag egentligen ville plugga utan typ "linguistics, history, litterature, culture, psychology och... art" och insåg ganska snabbt att det var inte så mycket social science alls

Och att art kanske var ett samlingsnamn så försökte googla och blev likt dig bara mindre kunnig

Måste bara hitta... jadu, en bra formulering kanske för nu måste jag ju tänka om;

Puh,
D
Citera
2011-03-09, 12:30
Medlem
Arts, som i Bachellor of Arts, är ett kolletivkt ord för humanistisk ämnens, som typ språk, politik, eller historia. Om man läser en BSc, alltså en Bachellor of Science, så inkluderar det ämnen som fysik och biologi. Så om du läser historia, läser man inte Arts, utan man läser historia. Om man läser Art så läser man konst; History of Art är inte historia, utan konsthistoria.
Citera
2011-03-09, 22:28
Medlem
Citat:
Vilka länder gillar USA? USA har en av dom sämsta rykten i världen. Det är i princip universellt uppfattat att inte många länder gillar dom.
Ja, men det är inget som hörs på språket. Vi tycker att språket är negativt därför att vi uppfattar de som talar det negativt.
Citera
2011-03-09, 22:51
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ja, men det är inget som hörs på språket. Vi tycker att språket är negativt därför att vi uppfattar de som talar det negativt.
Nja.. egentligen gör vi det. När man hör någon prata som en bimbo så ser man dom automatiskt som en bimbo.
Citera
2011-03-09, 23:56
Medlem
Citat:
Nja.. egentligen gör vi det. När man hör någon prata som en bimbo så ser man dom automatiskt som en bimbo.
Det finns fortfarande inget bimboaktigt i språkets uttryck i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in