2019-12-19, 15:41
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
There are SOME twenty pupils in each school class.
Betyder det att det är ungefär 20 elever i varje skolklass, som oftast mellan 18 och 22. Eller betyder det att det är 20-nånting i varje skolklass, som mellan 20 och 29? Vad är skillnaden mellan "some twenty" och "twenty some"?

Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
some twenty = ca 20
twenty some = twentysomething = 20-29 (som ordet säger, 20 och någon siffra (1-9) därpå)

Och vanligtvis med bindestreck.

There were some twenty pupils in the class.
(Utan bindestreck.)

There were twenty-some pupils in the class.

There were twenty-odd pupils in the class.
(Där ser man varför bindestrecket är viktigt!)
(Det t o m uttalas olika med och utan strecket. Twenty-odd har betoningen på twenty. Twenty odd har samma betoning på båda ord - en smula mer betoning än alla kringstående ord i exempelmeningen.)

He was twenty-something [years old][years of age].

He lives at 20-something Elm Boulevard.

He's a twenty-something.

A lot of twenty-somethings hang out there.

Twenty-some används om en mängd, twenty-something om ett mått, en address, eller dylikt. Det antyder ett specifikt men okänt nummer.

Twenty-some betonar ungefärlighet, Twenty-something okändhet. Annars är de nästan utbytbara. Med ålder förekommer -something oftare, men det är helt acceptabel att säga He's twenty-some years old. Däremot säger man INTE He's a twenty-some(X) utan He's a twenty-something.

Det finns risk att There were twenty-something students in the class tolkas som att några av eleverna var i 20-års ålder. Men det är inte den enda anledningen till att jag föredrar There are twenty-some names on the list, eftersom det rör sig om en mängd isf en storlek eller beteckning.
Citera
2019-12-26, 19:27
Medlem
Jag lyckas inte hitta funktionen för att skapa en ny tråd, så testar här och hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med översättning till svenska av detta:

"This study investigated the cognitive effects of collaborative philosophical inquiry at long-term 2-year follow-up, after the participants had transferred to secondary (high) school without experiencing further philosophical inquiry in the interim."
Citera
2019-12-26, 19:35
Medlem
Conflicted engelska

någon som kan använda ordet Conflicted i en engelsk mening
Citera
2019-12-26, 19:36
Bannlyst
I got conflicted feelings about this girl i date.
Citera
2019-12-26, 19:39
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kama37
Jag lyckas inte hitta funktionen för att skapa en ny tråd, så testar här och hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med översättning till svenska av detta:

"This study investigated the cognitive effects of collaborative philosophical inquiry at long-term 2-year follow-up, after the participants had transferred to secondary (high) school without experiencing further philosophical inquiry in the interim."
Studien undersökte de kognitiva effekterna av en filosofisk fråga i samarbete vid en två-års långsiktig uppföljning, efter att deltagarna hade börjat gymnasiet utan att ha fått några filosofiska frågor under väntetiden.
Citera
2019-12-26, 19:41
Medlem
The suburbs of Stockholm are conflicted areas
Citera
2019-12-26, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
I got conflicted feelings about this girl i date.
jag tror jag tänkte på ordet complexed. man kan väl inte säga "I am/ I feel complexed about this"?.

eller det var nått annat ord kanske . det lät mer som conflicted men har för mig att det var ett X i ordet
Citera
2019-12-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Studien undersökte de kognitiva effekterna av en filosofisk fråga i samarbete vid en två-års långsiktig uppföljning, efter att deltagarna hade börjat gymnasiet utan att ha fått några filosofiska frågor under väntetiden.

Tack! Det är just till "collaborative philosophical inquiry" som jag har svårt att hitta en motsvarighet på svenska.

Kanske kan du även ge förslag på översättning av dessa frågor:

Are pre‐post gains from a collaborative philosophical inquiry intervention in upper primary maintained at 2‐year follow‐up in the absence of further such intervention?

Are any such follow‐up gains sustained relative to the performance of a control group, or do controls 'catch up' so that experimental gains are 'washed out'?
Citera
2019-12-26, 20:24
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Tack! Det är just till "collaborative philosophical inquiry" som jag har svårt att hitta en motsvarighet på svenska.

Are pre‐post gains from a collaborative philosophical inquiry intervention in upper primary maintained at 2‐year follow‐up in the absence of further such intervention?

Are any such follow‐up gains sustained relative to the performance of a control group, or do controls 'catch up' so that experimental gains are 'washed out'?
Det är lite svårt eftersom jag inte riktigt vet vad en collaborative philosophical inquiry är för något, är det att man gemensamt diskuterar en filosofisk fråga?
Citera
2019-12-26, 20:28
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det är lite svårt eftersom jag inte riktigt vet vad en collaborative philosophical inquiry är för något, är det att man gemensamt diskuterar en filosofisk fråga?
Jag skulle nog säga "filosofisk frågeställning".
Citera
2019-12-26, 20:46
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Är före/efter-effekterna från en guidad filosofisk frågeställning upprätthållna vid en tvåårsuppföljning vid avsaknad av en ytterligare intervention?

Kan sådana uppföljningsförbättringar upprätthållas relativt en kontrollgrupp eller kommer kontrollgruppen ikapp så att förbättringarna inte spelar någon roll.
Citera
2019-12-26, 20:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag skulle nog säga "filosofisk frågeställning".
Det är collaborative som får mig osäker, betyder det att en filosof guidar testobjektet eller att det är flera objekt som diskuterar samma filosofiska fråga? Jag är rätt så obekant med den här typen av filosofi och vad den skulle ha för positiva effekter på högstadieungar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in