2010-09-22, 18:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det jag tänkte på var att de uttalar "far" med finalt r, men nu när jag tittar på den märker jag att det kanske är ett intrusive r...
Om det gäller far kan det aldrig vara fråga om ett intrusive r, för detta finns bara där det inte existerar något skrivet r. När man uttalar ett skrivet finalt r före ett ord som börjar på vokal, kallas det för linking r.
Citera
2010-09-22, 20:33
Medlem
Mathematics1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
När frasen används som adjektiv före substantiv, eller som substantiverat adjektiv, kan man stödja fraseringen med bindestreck. I praktiken litar skribenten på att läsaren förstår utan bindestreck, och skulle kunna frasera korrekt vid uppläsning.

... the not-so-fortunate children ...
... remembering the not-so-fortunate ....
... some parents are not so fortunate ... (och hundratals andra exempel)

http://www.google.se/search?q="not+so+fortunate"
Så här: ...is about a wealthy woman, X, and a not-so-fortunate woman, Y. (där X och Y är namn) ska man alltså skriva not-so-fortunate?
Citera
2010-09-22, 20:46
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det gäller far kan det aldrig vara fråga om ett intrusive r, för detta finns bara där det inte existerar något skrivet r. När man uttalar ett skrivet finalt r före ett ord som börjar på vokal, kallas det för linking r.
Se där, tackar.
Citera
2010-09-22, 21:30
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mathematics1
Så här: ...is about a wealthy woman, X, and a not-so-fortunate woman, Y. (där X och Y är namn) ska man alltså skriva not-so-fortunate?
Som signaturen P102 antyder så finns det knappast situationer där man måste/ska använda bindestreck i den frasen. När man sätter in bindestreck närmar man sig talets frasering som jag nämnde.

Att sökmaskinen träffar båda varianterna, det illustrerar att engelskan är rätt flexibel när det gäller detaljer som bindestreck, exempelvis "fire fighter" / fire-fighter" (+ "firefighter").

Jag kollade några nyhetssajter och de skriver själva "not so fortunate" nästan genomgående, medan "the not-so-fortunate" etc förekommer mest i kommentarer och anknutna bloggar.

Kort sagt: avstå från bindestreck i den frasen.
Citera
2010-09-22, 21:41
Medlem
Mathematics1s avatar
Citat:
Som signaturen P102 antyder så finns det knappast situationer där man måste/ska använda bindestreck i den frasen. När man sätter in bindestreck närmar man sig talets frasering som jag nämnde.

Att sökmaskinen träffar båda varianterna, det illustrerar att engelskan är rätt flexibel när det gäller detaljer som bindestreck, exempelvis "fire fighter" / fire-fighter" (+ "firefighter").

Jag kollade några nyhetssajter och de skriver själva "not so fortunate" nästan genomgående, medan "the not-so-fortunate" etc förekommer mest i kommentarer och anknutna bloggar.

Kort sagt: avstå från bindestreck i den frasen.
OK, tack!
Citera
2010-09-22, 21:42
Medlem
Mathematics1s avatar
Är det The order the things abovementioned will be dealt with in this report... eller The order the abovementioned things will be dealt with in this report...? Hur vet man det?
Senast redigerad av Mathematics1 2010-09-22 kl. 21:45.
Citera
2010-09-22, 21:59
Medlem
Egon3s avatar
Det mest idiomatiska är nog: ... the things mentioned above ... (särskrivet!)

Det går också med: ... the above mentioned things ... ("above-mentioned" om man vill)

Kör gärna dina alternativ på: http://www.google.se/search?q="the+t...site:bbc.co.uk
Det som duger där duger för oss andra.

Ordet "things" kan låta lite banalt. Kanske "topics" / "issues" / "questions".

Allt med reservation för att engelska är mitt andra språk, i bästa fall.
Senast redigerad av Egon3 2010-09-22 kl. 22:03.
Citera
2010-09-22, 22:10
Medlem
Mathematics1s avatar
Citat:
Det mest idiomatiska är nog: ... the things mentioned above ... (särskrivet!)

Det går också med: ... the above mentioned things ... ("above-mentioned" om man vill)

Kör gärna dina alternativ på: http://www.google.se/search?q="the+t...site:bbc.co.uk
Det som duger där duger för oss andra.

Ordet "things" kan låta lite banalt. Kanske "topics" / "issues" / "questions".

Allt med reservation för att engelska är mitt andra språk, i bästa fall.
Tack! Du har helt rätt! Topics låter mycket bättre!
Citera
2010-09-22, 22:28
Medlem
Mathematics1s avatar
Vad heter avsnitt på engelska? Alltså ett avsnitt från en text. När jag kollade upp det fick jag fram episode, men vet inte om det stämmer.
Citera
2010-09-22, 23:18
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Är det The order the things abovementioned will be dealt with in this report... eller The order the abovementioned things will be dealt with in this report...? Hur vet man det?
Låter lite klumpigt. Jag föreslår omskrivning, typ: [In this report,] the above mentioned [topics, items, etc.] will be dealt with in a specific order that...

Citat:
Vad heter avsnitt på engelska? Alltså ett avsnitt från en text. När jag kollade upp det fick jag fram episode, men vet inte om det stämmer.
Section borde funka.
Citera
2010-09-22, 23:41
Medlem
Mathematics1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Låter lite klumpigt. Jag föreslår omskrivning, typ: [In this report,] the above mentioned [topics, items, etc.] will be dealt with in a specific order that...

Section borde funka.
Ah, section låter rätt. Tack!
Citera
2010-09-23, 08:57
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det beror ju på vad du menar. Talar du om ett helt "chapter" eller kanske en hel "paragraph"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in