2008-04-27, 19:48
Medlem
Evil_Santas avatar
Ska göra en paragraph analysis och sitter med stycket:
Citat:
"I keep coming across a perfectly nice woman who works in a factory although she dresses in the style of a cartoon prostitute, more trash than trailer. She's in her thirties, and she is the mother of a school-age boy. I overheard her once, complaining to her conservatively dressed mother that the foreman at work had asked her to dress more repsectably. She was obviously hurt offended and surprised "

Jag hade tänkt uttrycka att hon inte verkar vara särskilt självmedveten, alltså motsatsen till self-conscious vad är det? Self-aware(eller är det self aware?) Finns det något sätt att uttrycka det? Hon har jätteurringade tröjor och förstår inte vad som är fel liksom, fastän hon är morsa osv.
Citera
2008-04-27, 19:59
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
oblivious
Citera
2008-04-27, 20:08
Medlem
Evil_Santas avatar
Okej förslag. Kvinnan i fråga är oblivious to what other people thinks. Hur som helst så klagar hennes man på hur hon klär sig men skyller detta på ren svartsjuka på grund av blickarna hon får från andra män.

"Her husband doesn’t agree with the way she dresses either but she xxx this down to sheer jealousy" ? Puts ? Finns det inget ord som låter typ attriviates it to(vet att exakt detta ordet inte existerar) eller något liknande?

Har en sånn där dag idag då jag glömmer ord och uttryck hela tiden.
Senast redigerad av Evil_Santa 2008-04-27 kl. 20:12.
Citera
2008-04-27, 20:26
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Finns många olika sätt att uttrycka det på, som sig bör.

Några förslag:

ascribe to
pin down to
attribute to
impute
credit to
Citera
2008-04-27, 20:46
Medlem
Evil_Santas avatar
Tack för förslagen, den var precis så jag tänkte. Hur beskrivar man att någon har en väldigt "högljudd" personalitet? Pratar högt, lyssnar på musik högt, lite av en rebell, gillar inte auktoriteter, istället för att sakta bromsa så tvärnitar man osv.
Senast redigerad av Evil_Santa 2008-04-27 kl. 21:07.
Citera
2008-04-27, 21:16
Medlem
ейныйs avatar
boisterous, unruly, mfl synonymer
Citera
2008-04-29, 09:16
Medlem
Kalaskulans avatar
Engelskans ord Scripture kan man översätta det till helig skrift,eller har någon något bättre förslag så vore det bra att få höra det tack.
Citera
2008-04-29, 09:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Den svenska standardfrasen 'tack för senast' - har den någon motsvarighet i engelskan?

Ska maila lite frågor till en person jag hade en trevlig middag med i USA, och det stupar hela tiden på att jag inte kan komma på ett smidigt sätt att just tacka för senast.
Citera
2008-04-29, 14:01
Medlem
Ravekommisionens avatar
Översätta titel

Funderar på hur jag ska översätta Associate Professor of Clinical Science in Psychology.

Är det docent i klinisk psykologi?

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Den svenska standardfrasen 'tack för senast' - har den någon motsvarighet i engelskan?

Ska maila lite frågor till en person jag hade en trevlig middag med i USA, och det stupar hela tiden på att jag inte kan komma på ett smidigt sätt att just tacka för senast.

Jag skulle nog säga thank you for a lovely/nice evening/dinner.
Senast redigerad av Ravekommisionen 2008-04-29 kl. 14:04.
Citera
2008-04-29, 14:04
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravekommisionen
Funderar på hur jag ska översätta Associate Professor of Clinical Science in Psychology.

I den mån det går att översätta är nog docent det som ligger närmast.
Citera
2008-05-01, 13:48
Medlem
Hur kan man säga "Fjolleri" på engelska?
Citera
2008-05-01, 14:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravekommisionen

Jag skulle nog säga thank you for a lovely/nice evening/dinner.

Tack. Det är inte lite... stiff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in