Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-03, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Bokstaven ö finns inte i det engelska alfabetet, men två prickar över en vokal kan ibland användas för att förtydliga att den ska uttalas separat och inte flyta ihop med en grannbokstav. I denna användning kallas prickarna "diaeresis". Förekommer i ord som "naïve", "coöperation" och "reëlection", men det anses nog ofta onödigt och lite ålderdomligt nuförtiden. En annan användning är som en slags exotisk dekoration i kommersiellt påhittade namn som Häagen-Dasz och Mötley Crüe. Där brukar man nog uttala namnen som om prickarna saknades. För utländska ord och namn gör man nog vanligen likadant, och prickarna kan även falla bort i skrift ("Bjorn Borg", "smorgasbord", etc.)

Tack för ett seriöst svar. Ja lite kul är det att vi har Häagen-Dasz och Mötley Crue, Motörhead osv.
Så detta kan liknas vid dekoration till namnet. Helt kosmetiskt alltså. Intressant.
Och dem kan inte uttala ö utan att någon uttalat det före dem?
Citera
2025-04-03, 02:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Bokstaven ö finns inte i det engelska alfabetet, men två prickar över en vokal kan ibland användas för att förtydliga att den ska uttalas separat och inte flyta ihop med en grannbokstav. I denna användning kallas prickarna "diaeresis". Förekommer i ord som "naïve", "coöperation" och "reëlection", men det anses nog ofta onödigt och lite ålderdomligt nuförtiden. En annan användning är som en slags exotisk dekoration i kommersiellt påhittade namn som Häagen-Dasz och Mötley Crüe. Där brukar man nog uttala namnen som om prickarna saknades. För utländska ord och namn gör man nog vanligen likadant, och prickarna kan även falla bort i skrift ("Bjorn Borg", "smorgasbord", etc.)

Det är vanligt att amerikanarna gör så i låtsas-skandinaviska firma- och produktnamn. Alltså sätter ett par prickar eller en å-ring över en eller flera bokstäver, rent slumpmässigt, för att folk ska uppfatta namnen som genuint skandinaviska!
Citera
2025-04-03, 08:19
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Ja lite kul är det att vi har Häagen-Dasz och Mötley Crue, Motörhead osv.
Ja, precis. Dessa namn uttalas som om inte prickarna fanns alls.

Jag vill minnas att det var något hårdrocksband som hette Troja som gjorde samma sak. Tyvärr var de inte så framgångsrika och jag har inte hittat någon bandmerch, för oss i Sverige hade det ju varit rätt så kul med en T-shirt där det står "Tröja".
Citera
2025-04-07, 10:38
Medlem
Är det nån som vet vad i helvete "cub rack" kan betyda när man åsyftar ett cylinderaktig föremål med en massa "piggar" som sticker ut? Den ser ut ungefär som en "hat rack" (hatthållare), och när en person använder det begreppet så rättar den andre honom och säger att det minsann är en "cub rack". Jag har googlat begreppet men för mest upp pakethållare för cyklar, vilket omöjligt kan åsyftas.
Citera
2025-04-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Är det nån som vet vad i helvete "cub rack" kan betyda när man åsyftar ett cylinderaktig föremål med en massa "piggar" som sticker ut? Den ser ut ungefär som en "hat rack" (hatthållare), och när en person använder det begreppet så rättar den andre honom och säger att det minsann är en "cub rack". Jag har googlat begreppet men för mest upp pakethållare för cyklar, vilket omöjligt kan åsyftas.
Cub rack är en förvaringshylla som består av många mindre fack. Dessa är ju vanliga på t ex förskolor - varje barn har sitt eget fack. Men folk använder det också för olika klädhängare där folk, tex barn/elever, har var sin pinne/krok att hänga sina kläder på.
Citera
2025-04-07, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Cub rack är en förvaringshylla som består av många mindre fack. Dessa är ju vanliga på t ex förskolor - varje barn har sitt eget fack. Men folk använder det också för olika klädhängare där folk, tex barn/elever, har var sin pinne/krok att hänga sina kläder på.

Tack så mycket! Fan vad konstigt att jag bara fick fram takräcken och pakethållare när jag googlade.
Det slutade med att jag skrev klädhängare, men det var inte helt fel då kanske.
Citera
2025-04-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Tack så mycket! Fan vad konstigt att jag bara fick fram takräcken och pakethållare när jag googlade.
Det slutade med att jag skrev klädhängare, men det var inte helt fel då kanske.

Det finns olika varianter av benämningen. Cubby, Cubbie, Cube. Klädhängare var inte alls fel om det var en sån "cub" och inte en hylla!

Här har du en:
https://cdon.se/produkt/tra-barnforvaring-cubby-leksaksorganisator-med-bokhylla-5-cubby-leksaksforvaringsskap-for-barnrum-oc h-dagis-vit-e8bf477a13b150e4/
Citera
2025-04-10, 21:42
Medlem
bema56s avatar
Kan man bli dummare än en säck tegelsten

Elon Musk har ju nu vid flera tillfällen påstått att Trumps ekonomiska expert är efterbliven mm.

Men just detta med att man är dummare än en säck tegelsten?
Varifrån kommer detta? Är det nåt amerikanskt eller finns det i andra skrifter
Citera
2025-04-10, 21:45
Elon Musk är ju från Sydafrika så det blir ju konstigt att fråga sig om det är ett amerikanskt uttryck.
Citera
2025-04-10, 22:15
Medlem
Jordgubbes avatar
När jag eftersöker ursprunget till "dumb as a box of rocks" så verkar det handla om just bullrig och dum. Snarlikt "tomma tunnor skramlar mest", vilket många världen över tänker om den republikanska cirkusen.
Citera
2025-04-11, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Elon Musk har ju nu vid flera tillfällen påstått att Trumps ekonomiska expert är efterbliven mm.

Det är ett amerikanskt idiomatiskt uttryck, dumber than a sack of bricks/dumb as a box of rocks. Britterna har också sina egna varianter, t ex "thick as two short planks", där "thick" betyder dum/korkad.
Citera
2025-04-11, 18:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56

Man tager vad man haver

Engelska: Dumb as a box of rocks

Tyska: Dumm wie Brot

Svenska: Dummare än tåget (där uttrycket enligt uppgift kopplas ihop med Oscar I:s femte och yngsta barn, Prins August som ansågs obegåvad, och som enligt traditionen skall ha givit namn åt det tidiga svenska ångloket Prins August).

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dummare_%C3%A4n_t%C3%A5get
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in