2023-10-28, 01:51
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Undrar om man även i svenska språket kan säga ”henne” när man syftar på något eller någon som har ett maskulint namn.

Båtar har särskilt genus, men bortsett från dem brukar t.ex. författare med transsexuell pseudonym få pronomen efter biologiskt kön. George Eliot är inte he och han utan she och hon även under pseudonym.
Citera
2023-10-29, 04:49
Medlem
Merwinnas avatar
I am studying at the University of Vienna next semester.

Ovanstående är enligt Duolingo en korrekt mening. (Jag kör tyskakursen från engelskan.) Men nu blev jag osäker, för jag har alltid trott att man inte kan uttrycka futurum med en presens-mening på engelska? Utan att det borde heta antingen

Next semester I will study at the University of Vienna

eller

Next semester I am going to study at the University of Vienna

eller kanske något konstnärligt uttryck som:

Next semester will see me studying at the University of Vienna ... men alltid med antingen "will" eller "going to" någonstans i meningen.

Vad säger ni?
Citera
2023-10-29, 06:33
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Ovanstående är enligt Duolingo en korrekt mening. (Jag kör tyskakursen från engelskan.) Men nu blev jag osäker, för jag har alltid trott att man inte kan uttrycka futurum med en presens-mening på engelska? Utan att det borde heta antingen

eller

Next semester will see me studying at the University of Vienna ... men alltid med antingen "will" eller "going to" någonstans i meningen.

Vad säger ni?

In September I begin [etc] at the University of Vienna.

In September I'm beginning at the University of Vienna.

Next week we're driving to the beach.

Tomorrow we begin a new chapter in . . .

"Eat, drink, and be merry, for tomorrow we die" is a combination of two passages of scripture, Ecclesiastes 8:15

Helt godkännbara. I många fall känns will överflödigt.
Enkel presens och progressiv present används ofta på detta sätt.
Citera
2023-10-29, 06:47
Medlem
Citat:

eller

Vad säger ni?

För spikade och planerade saker i (nära) framtiden ska du använda den progressiva preesensformen -ing och inte will. Dvs. för allt som står i din kalender så att säga.
I'm moving to Sweden next month (korrekt) - I will move to Sweden next month (fel), I'm seeing my doctor tomorrow (korrekt), I will see my doctor tomorrow (fel), What are you doing on/at the weekend? (korrekt), What will you do on/at the weekend? (fel). We're going to Spain over Christmas (korrekt), We will go to Spain over Christmas (fel). I'm having lunch with my friend on Thursday (korrekt), I will have lunch with my friend on Thursday (fel).

Mao, det är mycket vanligt att futurum uttrycks med progressiv preesens (-ing) i engelska och detta är faktiskt en sak som många icke-nativa gör fel på, då de väljer att att använda will/going to även för redan spikade/planerade/arrangerade framtida händelser.

Här har du en bra video om ämnet:
https://youtube.com/shorts/KWRvUdvn4-o?
Senast redigerad av KarlXVII 2023-10-29 kl. 07:42.
Citera
2023-10-29, 10:14
Medlem
En längre video om will, going to och progressiv presens -ing.
https://youtu.be/8HUj-FNEQiU

Så om vi tittar på ditt exempel:

så är den helt korrekt, givet att detta redan är något bestämt och ordnat. Going to skulle funka om det fortfarande bara var en avsikt som du tänkt förverkliga. Will skulle vara möjligt om t ex tog beslutet eller kom på idén att studera där precis då, vid skrivtillfället, eller om det var ett löfte från dig att du minsann kommer att studera där.
Senast redigerad av KarlXVII 2023-10-29 kl. 10:47.
Citera
2023-11-01, 17:54
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
För spikade och planerade saker i (nära) framtiden ska du använda den progressiva preesensformen -ing och inte will. Dvs. för allt som står i din kalender så att säga.
I'm moving to Sweden next month (korrekt) - I will move to Sweden next month (fel), I'm seeing my doctor tomorrow (korrekt), I will see my doctor tomorrow (fel), What are you doing on/at the weekend? (korrekt), What will you do on/at the weekend? (fel). We're going to Spain over Christmas (korrekt), We will go to Spain over Christmas (fel). I'm having lunch with my friend on Thursday (korrekt), I will have lunch with my friend on Thursday (fel).

Mao, det är mycket vanligt att futurum uttrycks med progressiv preesens (-ing) i engelska och detta är faktiskt en sak som många icke-nativa gör fel på, då de väljer att att använda will/going to även för redan spikade/planerade/arrangerade framtida händelser.

Svenskar tenderar snarast att överanvända presens (enkel och progressiv) i futural betydelse jämfört med engelska modersmålstalare, eftersom det är ännu vanligare i svenskan. Därav behovet av den skolpedagogiska minnesregel som Merwinna stöder sig på.

Det regelverk som du (och videoklippen) sammanfattar är emellertid en pedagogisk förenkling. Många av satserna visar på statistiska tendenser i formvalet snarare än någon distinktion mellan grammatiskt och ogrammatiskt. Lyssnar man på engelska modersmålstalare finns det ett stort mått av fri variation även när de talar om sin kalender, t.ex. den orangefärgade, narcissistiskt inriktade opinionsbildare som citeras här. Han säger inte "I am going" utan "I'll be going to Atlanta, Georgia, on Thursday to be ARRESTED."

Konstruktioner där det är strängt ogrammatiskt med will är t.ex. bisats med after: "He will keep making America great again after he is arrested."

Citat:
En längre video om will, going to och progressiv presens -ing.
https://youtu.be/8HUj-FNEQiU

Så om vi tittar på ditt exempel:

så är den helt korrekt, givet att detta redan är något bestämt och ordnat. Going to skulle funka om det fortfarande bara var en avsikt som du tänkt förverkliga. Will skulle vara möjligt om t ex tog beslutet eller kom på idén att studera där precis då, vid skrivtillfället, eller om det var ett löfte från dig att du minsann kommer att studera där.

Om man vill följa skolreglerna för enkelhetens skull eller av något annat skäl, så bör man ändå vara medveten om att de inte gäller verkligheten i sig utan vad man vill yttra om den. Att det ur en objektiv betraktares perspektiv framstår som beslutat att jag ska studera i Wien nästa termin (jag har ansökt, blivit antagen, tackat ja, bokat resa, hyrt bostad och meddelat min familj och umgängeskrets) innebär inte nödvändigtvis att jag har samma perspektiv varje gång jag säger något om saken.
Citera
2023-11-02, 04:50
Medlem
Merwinnas avatar
Hallå, vill bara säga att jag har läst vad ni har skrivit om att uttrycka något som (eventuellt) ska ske i framtiden med en presens-form. Ni är inte helt eniga, verkar det. Jag kommer att göra som jag alltid gör i sådana här fall, när jag är osäker på något i ett visst språk: ha koll på hur modersmålstalarna gör! Tidigare har jag inte ens varit medveten om den här issuen, och det känns lite pinsamt faktiskt...
Citera
2023-11-02, 11:42
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Will + ing-form används också, ty nog kan man helt korrekt säga t ex ”I will be moving to Køge next month”. Oavsett om det står i ens kalender eller inte.
Citera
2023-11-02, 11:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Will + ing-form används också, ty nog kan man helt korrekt säga t ex ”I will be moving to Køge next month”. Oavsett om det står i ens kalender eller inte.

Ja SÅ himla fel kan det inte vara, för då hade min språkkänsla reagerat...
Citera
2023-11-02, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff

"5 ways to use the future continuous tense in English"
https://youtu.be/TV8uXTdXH1w

Greg är grym.
Senast redigerad av KarlXVII 2023-11-02 kl. 12:38.
Citera
2023-11-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ja SÅ himla fel kan det inte vara, för då hade min språkkänsla reagerat...
Nej fel behöver det inte vara och folk vill ändå förstå. Men det finns skillnader mellan progressiv presens, will och going to som har med tiden och sannolikheten att göra, dvs. de signalerar olika saker. Om vi tar ett par exempel:

1. I'm throwing a dinner party tonight. Are you you coming?
2. I'm throwing a dinner party tonight. Will you come?

Känner du någon skillnad mellan vad de senare satserna, are you coming/will you come, signalerar här?

I'm throwing antyder ju att partyt är planerat i förväg och står därmed i min kalender. Hade man kört med I will throw i stället, då hade jag kommit på idén typ just då.
Citera
2023-11-02, 13:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej fel behöver det inte vara och folk vill ändå förstå. Men det finns skillnader mellan progressiv presens, will och going to som har med tiden och sannolikheten att göra, dvs. de signalerar olika saker. Om vi tar ett par exempel:

1. I'm throwing a dinner party tonight. Are you you coming?
2. I'm throwing a dinner party tonight. Will you come?

Känner du någon skillnad mellan vad de senare satserna, are you coming/will you come, signalerar här?

I'm throwing antyder ju att partyt är planerat i förväg och står därmed i min kalender. Hade man kört med I will throw i stället, då hade jag kommit på idén typ just då.

Kanske att det finns en större tvekan om den tillfrågade kommer att komma, i sats 2? Typ att hans ex kommer att vara på festen. Eller att han har utegångsförbud, om han är tonåring. Eller att dom har varit osams.

Är engelska ditt modersmål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in