Citat:
Ursprungligen postat av
KarlXVII
För spikade och planerade saker i (nära) framtiden ska du använda den progressiva preesensformen -ing och inte will. Dvs. för allt som står i din kalender så att säga.
I'm moving to Sweden next month (korrekt) - I will move to Sweden next month (fel), I'm seeing my doctor tomorrow (korrekt), I will see my doctor tomorrow (fel), What are you doing on/at the weekend? (korrekt), What will you do on/at the weekend? (fel). We're going to Spain over Christmas (korrekt), We will go to Spain over Christmas (fel). I'm having lunch with my friend on Thursday (korrekt), I will have lunch with my friend on Thursday (fel).
Mao, det är mycket vanligt att futurum uttrycks med progressiv preesens (-ing) i engelska och detta är faktiskt en sak som många icke-nativa gör fel på, då de väljer att att använda will/going to även för redan spikade/planerade/arrangerade framtida händelser.
Här har du en bra video om ämnet:
https://youtube.com/shorts/KWRvUdvn4-o?
Svenskar tenderar snarast att
överanvända presens (enkel och progressiv) i futural betydelse jämfört med engelska modersmålstalare, eftersom det är ännu vanligare i svenskan. Därav behovet av den skolpedagogiska minnesregel som Merwinna stöder sig på.
Det regelverk som du (och videoklippen) sammanfattar är emellertid en pedagogisk förenkling. Många av satserna visar på statistiska tendenser i formvalet snarare än någon distinktion mellan grammatiskt och ogrammatiskt. Lyssnar man på engelska modersmålstalare finns det ett stort mått av fri variation även när de talar om sin kalender, t.ex. den orangefärgade, narcissistiskt inriktade opinionsbildare som citeras
här. Han säger inte "I am going" utan "I'll be going to Atlanta, Georgia, on Thursday to be ARRESTED."
Konstruktioner där det är strängt ogrammatiskt med
will är t.ex. bisats med
after: "He will keep making America great again after he
is arrested."
Citat:
Ursprungligen postat av
KarlXVII
En längre video om will, going to och progressiv presens -ing.
https://youtu.be/8HUj-FNEQiU
Så om vi tittar på ditt exempel:
I am studying at the University of Vienna next semester.
så är den helt korrekt, givet att detta redan är något bestämt och ordnat. Going to skulle funka om det fortfarande bara var en avsikt som du tänkt förverkliga. Will skulle vara möjligt om t ex tog beslutet eller kom på idén att studera där precis då, vid skrivtillfället, eller om det var ett löfte från dig att du minsann kommer att studera där.
Om man vill följa skolreglerna för enkelhetens skull eller av något annat skäl, så bör man ändå vara medveten om att de inte gäller verkligheten i sig utan vad man vill yttra om den. Att det ur en objektiv betraktares perspektiv framstår som beslutat att jag ska studera i Wien nästa termin (jag har ansökt, blivit antagen, tackat ja, bokat resa, hyrt bostad och meddelat min familj och umgängeskrets) innebär inte nödvändigtvis att jag har samma perspektiv varje gång jag säger något om saken.