Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
Det är väl ingen diftong i det engelska uttalet av air, inte ens i de mer outrerade versionerna av Received Pronunciation.
Mina IPA kunskaper räcker inte till denna förklaring, men mitt uttal skiljer på vokalljudet i
made/bade/hate/rate/gate/gait gentemot
red/bed/bet/head/med[ical], t o m om jag försöker kapa av diftongen i den första gruppen. Visserligen blir skillnaden svårmärkt utan diftong.
Jag uttalar
air och
err precis likadant, med precis samma vokalljud som i
red/bed/berry/head. Det är kanske det renaste och plattaste av alla mina vokalljud, fast
bad/had/mad och
hot/got/rot är med i tävlingen. Jag kanske inbillar mig att mitt uttal därmed representerar det 'renaste', vanligaste amerikanska uttalet av dessa ljud.
Men det är inte precis ovanligt att uttala
air med samma ljud som i hay/bay/mate/fate/made/fade. Det finns nästan en inbygd diftong, men inte oundvikligt. Däremot blir det svårt att uttala den rena vokalen följd av 'r' utan at göra åtminstone antydningen till en schwa.
Och sen finns sydstaterna (där förresten också jag numera bor). Glöm diftong, där uttalar [alltför]

många air/hair/bare som rentav två stavelser — varav den första redan innehåller sin egen diftong som slutar på 'i'. Ayer, hayer, bayer...
Jag vet tyvärr inte vad sportjournalister gör.