Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Precis. Pretentiöst har samma betydelsetyngd som dyster i mitt definitionsförsök.
Ja, fast en emo måste väl vara en relativt ung människa? Begreppet svår är inte på samma sätt kopplat till en viss ålder eller generation, även om det nog är ett förhållningssätt som oftare ligger för yngre människor.
Nja, en man kan nog också vara svår, men då får han anstränga sig lite mer, och skriva oläsbar poesi eller nåt. Eller vara försedd med ett yttre som den melankoliske gamle ärkebiskopen Yngve Brilioth, som i Uppsala kunde kallas "det vackra åskmolnet".
Jo, en emo måste vara ung, svartklädd och identifiera sig själv som emo, annars gills det inte. Fast jag blir lite osäker på den sista punkten, det kanske är med emor som med hipstrar. Det är väldigt ovanligt att en hipster beskriver sig själv som sådan.
Passar galoscherna om jag reviderar yttrandet till "det är i praktiken nästan bara attraktiva kvinnor som kan beskrivas som svåra"?
Det är ju inte riktigt samma sak, men jag kommer osökt att tänka på Olof Lagercrantz, som i bland beskrev människor som "själsfina". Han hade flera äldre, kvinnliga släktingar som var så själsfina att de hade svårt att umgås med andra människor. Eventuellt var det ett kodord för "spritt språngande galen".