2020-12-09, 22:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
I vilken mån engelska modersmålstalare slår vakt om den här distinktionen vågar jag mig inte på att spekulera kring.

Detta stämmer inte om faktiskt språkbruk.

Jag vågar spekulera att man inte slår vakt alls om den definitionen. Jag har bra koll, kan jag våga påstå.

Ja, Merwinna spekulerar utan att ha torrt på fötterna. Rätt vanligt, men märkligt, i trådar om engelska att många skriver skit utan att ha en aning. Underligt fenomen!
Citera
2020-12-25, 09:13
Medlem
Hur tror ni Brexit kommer att påverka engelskans ställning inom EU? Det är ju plötsligt inte så värst många engelsktalande med längre efter det, i så värst många flee än svensktalande. Jag hoppas innerligt att detta också kommer att märkas i praktiken på flera plan och att tyskar, frannsmän, spanjorer och varför inte även italienare kommer att utnyttja läget och flytta fram positionerna.
Citera
2020-12-25, 09:31
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Hur tror ni Brexit kommer att påverka engelskans ställning inom EU? Det är ju plötsligt inte så värst många engelsktalande med längre efter det, i så värst många flee än svensktalande. Jag hoppas innerligt att detta också kommer att märkas i praktiken på flera plan och att tyskar, frannsmän, spanjorer och varför inte även italienare kommer att utnyttja läget och flytta fram positionerna.
Engelska kommer ju fortfarande att vara ett EU-språk tack vare Irland och Malta.
Citera
2020-12-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Engelska kommer ju fortfarande att vara ett EU-språk tack vare Irland och Malta.
Absolut, precis som svenska och grekiska.
Citera
2020-12-25, 10:54
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Absolut, precis som svenska och grekiska.
Du kan inte jämföra så små språk med världsspråket engelska.
Citera
2020-12-25, 12:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Engelskans position som världsspråk kommer knappast påverkas märkbart av det.
Citera
2020-12-25, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Engelskans position som världsspråk kommer knappast påverkas märkbart av det.

Det var ju inte det som var frågan utan Brexits inverkan på språkförhållandena INOM EU.
Citera
2020-12-25, 14:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det var ju inte det som var frågan utan Brexits inverkan på språkförhållandena INOM EU.

Vilket styrs av det faktum att Engelskan är ett världsspråk, inte av Storbritanniens EU medlemskap.
Citera
2020-12-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vilket styrs av det faktum att Engelskan är ett världsspråk, inte av Storbritanniens EU medlemskap.

“We have a regulation … where every EU country has the right to notify one official language,” Hübner said. “The Irish have notified Gaelic, and the Maltese have notified Maltese, so you have only the U.K. notifying English. If we don’t have the U.K., we don’t have English,” Hübner said.
https://www.politico.eu/article/engl...it-senior-mep/
Citera
2020-12-25, 19:41
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
“We have a regulation … where every EU country has the right to notify one official language,” Hübner said. “The Irish have notified Gaelic, and the Maltese have notified Maltese, so you have only the U.K. notifying English. If we don’t have the U.K., we don’t have English,” Hübner said.
https://www.politico.eu/article/engl...it-senior-mep/
Hur har det gått till? Jag tror ju knappast att Belgien eller Luxemburg bara har valt ett officiellt språk.
Senast redigerad av Furienna 2020-12-25 kl. 19:46.
Citera
2020-12-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Hur har det gått till? Jag tror ju knappast att Belgien eller Luxemburg bara har valt ett officiellt språk.
Det har de faktiskt gjort. Tyskland och Österrike tog ju hand om tyskan åt dem och Frankrike fixade franskan. Och tack vare Holland hade de inte ens behövt välja något språk själv. Samma sak hände med Finland som också är officiellt tvåspråkigt. Det blev inga problem med det då Sverige tog hand om svenskan åt Finland så de kunde med gott samvete välja finskan och ändå ha båda nationalspråken representerade i EU.
Senast redigerad av KarlXVII 2020-12-25 kl. 20:26.
Citera
2020-12-25, 23:05
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Förhoppningsvis kommer svenskarna att upptäcka kontinenten. Storbritannien har egentligen aldrig varit en del av Europa. Vare sig förr eller senare. Och anglerna har varit stolta över det. Lite av samma misstänksamhet mot kontinenten har funnits i Sverige, som också är skilt från den kontinentala verkligheten, särskilt efter andra världskriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in