2020-10-12, 16:19
Destruktiv kanske
Citera
2020-10-12, 16:24
Medlem
Custom_mades avatar
Giftig är fan inte slang. Är ni blattar eller vad är felet på er???
Citera
2020-10-12, 16:31
Medlem
BestCoast.s avatar
Hatisk
Dampig
Elak
Citera
2020-10-12, 16:32
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
poisionous = Något om är giftigt i.o.m förtäring
Venomous = Något som förgiftar en genom att sticka in giftet genom hudbarriären
Toxic = Något som är giftigt I samband med att du andas in det
Citera
2020-10-12, 17:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Om någon uppfattar "giftig" som en komplimang, så är det i sig en tillräcklig anledning
att inte använda ordet.

Budskapet som ska nå mottagaren ska motsvara engelskans "toxic", i bemärkelsen
när en person sprider hat och endast har som syfte att skapa missämja.

Men andra i tråden har redan kommit med adekvata svar, så frågeställningen är
besvarad och ni kan gå vidare till andra trådar.
Så du visste inte att giftig var ett riktigt ord, med samma betydelse som 'toxic', utan hade bara hört den mer ovanliga slang-användningen? Trots att 'giftig' är ett ord som används dagligen inom åtskilliga verksamheter, med dess ursprungliga betydelse?

Det är ok, men nu har du lärt dig något, det är bra, om du inte bara ignorerar det, i vredesmod och genans över din okunskap, som nu är åtgärdad.
Citera
2020-10-12, 17:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
poisionous = Något om är giftigt i.o.m förtäring
Venomous = Något som förgiftar en genom att sticka in giftet genom hudbarriären
Toxic = Något som är giftigt I samband med att du andas in det

Toxic är lite bredare, både venom och poison hör till gruppen toxic compounds eller toxins
När man pratar om saker som är skadliga vid inandning så specificerar man oftast som tex toxic gas (tex klorgas) eller aerosol toxin (ämnen/mikrober som inte är gaser)

När man pratar om nån som har en "toxic personality" så använder man oftast Toxisk på Svenska.
Citera
2020-10-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så du visste inte att giftig var ett riktigt ord, med samma betydelse som 'toxic', utan hade bara hört den mer ovanliga slang-användningen? Trots att 'giftig' är ett ord som används dagligen inom åtskilliga verksamheter, med dess ursprungliga betydelse?

Det är ok, men nu har du lärt dig något, det är bra, om du inte bara ignorerar det, i vredesmod och genans över din okunskap, som nu är åtgärdad.

Du åberopar två felaktiga premisser om mig.
Av den anledningen behöver jag inte bemöta dessa. Det ligger i sin natur.

Du kommer märka det i livet, att människor med integritet inte bemöter dina
felaktigheter.

Ta detta till dig och svara inte med att tappa humöret. Då är det bättre att du inte svarar alls.
Citera
2020-10-12, 19:43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Du åberopar två felaktiga premisser om mig.
Av den anledningen behöver jag inte bemöta dessa. Det ligger i sin natur.

Du kommer märka det i livet, att människor med integritet inte bemöter dina
felaktigheter.

Ta detta till dig och svara inte med att tappa humöret. Då är det bättre att du inte svarar alls.
Du fortsätter att skriva felaktigheter och missuppfattningar, märker jag.
Det kanske är fler ord är ’giftig’ du inte riktigt förstår?
Av vad som kan läsas ur av dina poster finns inga felaktiga premisser presenterade, men om du skrev tydligare, korrektare och mindre förvirrat skulle risken för missförstånd minska.
Det vore väl giftigt.
Citera
2020-10-12, 23:11
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Om någon uppfattar "giftig" som en komplimang, så är det i sig en tillräcklig anledning
att inte använda ordet.

Budskapet som ska nå mottagaren ska motsvara engelskans "toxic", i bemärkelsen
när en person sprider hat och endast har som syfte att skapa missämja.

Men andra i tråden har redan kommit med adekvata svar, så frågeställningen är
besvarad och ni kan gå vidare till andra trådar.

Jag tror du har missförstått ordet.

Det du säger är bara några sätt att vara toxic. De förklarar t ex inte toxic masculinity.

Även socialt är toxic ett bredare begrepp som mycket riktigt betyder giftig, det att någons närvaro eller deltagande förgiftar samtalet, stämningen, och umgänget för alla. Det gäller oavsett syftet. Man kan mycket väl vara toxic utan att veta eller försöka det. I själva fallet är de flesta toxic manniskor i viss mån utvecklings- eller sinnesstörda, i vissa fall i tidiga skeden av dementi.

Nu vet jag inte vad det råkar heta på idiomatiska svenska, men på engelska sammanträffar den sociala, bildliga betydelsen ganska exakt med den bokstavliga.
Citera
2020-10-12, 23:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Jag tror du har missförstått ordet.

Det du säger är bara några sätt att vara toxic. De förklarar t ex inte toxic masculinity.

Även socialt är toxic ett bredare begrepp som mycket riktigt betyder giftig, det att någons närvaro eller deltagande förgiftar samtalet, stämningen, och umgänget för alla. Det gäller oavsett syftet. Man kan mycket väl vara toxic utan att veta eller försöka det. I själva fallet är de flesta toxic manniskor i viss mån utvecklings- eller sinnesstörda, i vissa fall i tidiga skeden av dementi.

Nu vet jag inte vad det råkar heta på idiomatiska svenska, men på engelska sammanträffar den sociala, bildliga betydelsen ganska exakt med den bokstavliga.

På Svenska så kan man säga att en person förpestar sin omgivning.
Citera
2020-10-13, 01:09
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Giftig är fan inte slang. Är ni blattar eller vad är felet på er???
Jo, giftig kan vara slang beroende på hur det används.
Citera
2020-10-13, 03:49
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jo, giftig kan vara slang beroende på hur det används.
Kanske för stockholmare som helt tappat någon språklig relevans.

Giftig är ju ett ord. Sen om det används med annan mening gör det väl inte till slang? Bara att det används på ett annat sätt.

Någon som är mer kunnig? För mig kan giftig aldrig bli ett slang-ord bara för att det används med annan mening.
Slang för mig hade varit ett nytt ord för att beskriva något.
Ungefär som att sosse = idiot i mina kretsar betyder det ju inte att det är slang för idiot, bara att vi använder det på sådant sätt.

Men som sagt osäker på vad som kan anses vara slang eller ej, men tror i detta fall att det ej är slang. Men rätta mig gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in