2020-07-09, 12:10
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Horseshoe theory? https://en.wikipedia.org/wiki/Horseshoe_theory

Ja, hästskoteorin passar ju verkligen in här.
Även om begreppet i sig är för konkret och specifikt för att motsvara det mer luddiga ”samma andas barn”.
Citera
2020-07-09, 12:16
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men nu skulle de ju INTE veta det. Det handlar om två grupper som absolut inte vill bli förknippade med varandra, men som egentligen är - som du föreslår - samma skrot och korn. Som våldsbejakande höger och våldsbejakande vänster. "Samma andas barn" ser jag inte som enbart positivt, jag uppfattar att det kan användas om alla möjliga företeelser, både sådana som allmänt anses bra, och sådana som allmänt anses dåliga.

Som jag antydde innan: Essentially they were two of a kind, without recognizing it.

Eller om det är två extremgrupper kan man säga att de var varandras villkor och gav varandra existens.
Citera
2020-07-09, 15:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Horseshoe theory? https://en.wikipedia.org/wiki/Horseshoe_theory

Så är det, det är jag helt övertygad om. Passar dock inte in i min text - men jag har fått flera användbara förslag nu, tack!
Citera
2020-07-09, 15:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Som jag antydde innan: Essentially they were two of a kind, without recognizing it.

Eller om det är två extremgrupper kan man säga att de var varandras villkor och gav varandra existens.

Jodå, detta funkar. Dock för formellt. Men jag har fått ordning på det nu, tack!
Citera
2020-07-10, 12:17
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Kanada är tvåspråkigt. Självklart påverkas engelskan av franskan och franskan av engelska.

Jo, men har ett uttal som jag varken hört från engelsktalande kanadensare eller när fransmän talar engelska. Hans accent låter nästan som southern drawl.
Citera
2020-07-18, 20:50
Were och Was, ger mig jävligt mycket huvudbry. Jag får icke ihop det.

Sångtiteln "If I were sorry" låter inte helt grammatiskt rätt eller...?
Citera
2020-07-18, 20:54
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekktra
Were och Was, ger mig jävligt mycket huvudbry. Jag får icke ihop det.

Sångtiteln "If I were sorry" låter inte helt grammatiskt rätt eller...?

Jo, det är korrekt. Were är i det här fallet konjunktiv, som svenska vore, eftersom det är en tänkt situation.
Citera
2020-07-18, 20:57
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jo, det är korrekt. Were är i det här fallet konjunktiv, som svenska vore, eftersom det är en tänkt situation.

Tack för svar!
Citera
2020-07-26, 18:57
Medlem
swimmingpools avatar
Sjukpensionär?
Studieförbund?
Vuxenskola?
Daglig verksamhet?
Citera
2020-07-27, 01:24
Medlem
Venators avatar
Lite försök till input, finns bättre förslag ser jag fram emot att lära mig dem.

Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Sjukpensionär?
Studieförbund?
Vuxenskola?
Daglig verksamhet?

Sjukpensionär - living on disability pension är nog det närmaste jag kan se. Sedan finns det lite specifika uttryck för olika pensionsformer i olika anglosaxiska länder. I Australien heter det exempelvis Disability Support Pension.

Studieförbund - de svenska studieförbunden själva kallar sig study associations och sysslar med non-formal adult education.

"Vuxenskolan" är ju ett namn på ett studieförbund om jag inte tar fel, så det är lite svåröversatt. Som namn på själva fenomenet skulle jag säga bara adult education, som sedan kan specificeras lite mer beroende på vilken form det rör sig om.

Daglig verksamhet... Training Center och Assistance Center dyker upp i skallen. Men behöver nog specificieras mer - ett training center kan ju vara lite av varje inklusive en anläggning för att träna en idrott.
Senast redigerad av Venator 2020-07-27 kl. 01:30.
Citera
2020-07-27, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Daglig verksamhet... Training Center och Assistance Center dyker upp i skallen. Men behöver nog specificieras mer - ett training center kan ju vara lite av varje inklusive en anläggning för att träna en idrott.

Day Care center kanske?
Citera
2020-07-27, 10:54
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Day Care center kanske?

Ja, disability day care center hade jag nog sagt i så fall... Såvida det inte framgår så väl av kontexten att det är onödligt. Bara day care förknippas annars med barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in