Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Är väl en barnlek? De små sitter i ring och kastar en boll till varandra. Den som kastar säger ett kort ord (”gris”) varpå den som fångar bollen måste hitta på ett rimmande ord (”kris”) och så håller det på till ordförrådet är uttömt eller de rimmade orden har urartat (”sris”).

Så det finns inget som heter "catch a rhyme"? Har för mig jag har hört det, men kanske förväxlar det med något?
Citera
2020-05-13, 16:45
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetintevadjag
Så det finns inget som heter "catch a rhyme"? Har för mig jag har hört det, men kanske förväxlar det med något?
Mja, det finns en lek som heter så. Fånga rimmet (dvs bollen).
Men något annat känner jag inte till.
Citera
2020-05-13, 17:03
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetintevadjag
Vad betyder "catch a rhyme" eller vilka olika betydelser kan det ha?
Jag tror att det helt enkelt bara betyder "hitta ett (perfekt) rimord".

Edit: Det kan nog också betyda "rappar". Så t.ex. Like niggaz with no Trojans on the stage when I rhyme betyder "... på scenen när jag rappar".
Hmmm så "catch a rhyme" skulle väl kunna betyda "kommer på en bra raprad".

(Jag antar att det är från The Roots raplåt The Lesson, Pt. 1? Bra text f.ö.)

Jag gissar bara, förstås.
.
Senast redigerad av Annaconda 2020-05-13 kl. 17:13.
Citera
2020-05-20, 17:15
Medlem
Någon som orkar korrekturläsa en låttext? Vill bara vara säker på att grammatik och så är rätt så jag inte spelar in och får ångest i efterhand :P

Citera
2020-05-20, 18:35
Medlem
maktutövning på engelska

hur säger man det? om man ska beskriva att någons handlingar är ..... det
Citera
2020-05-20, 18:52
Medlem
Excercise of power, t.ex.
Citera
2020-05-21, 15:31
Medlem
Observera att maktutövning antyder utövning av legal makt. Om du menar att någon bär sig åt och spelar allmänna maktspel, så är det något annat.
Vilket menar du?
Citera
2020-05-24, 16:24
Medlem
euqueros avatar
Finns det något annat ord för "tecknad serie" på engelska än just "comic", "comic strip" eller "cartoon"? Jag tycker att de första två orden antyder att den tecknade serien alltid ska leda till skratt, vilket inte är fallet med mycket av det som är tecknat. "Cartoon" låter mer som att det skulle handla om Kalle Anka och liknande seriefigurer, vilket inte heller alltid är fallet med tecknade serier. Vad skulle man till exempel kalla Peter Madsens Valhall-serie eller Liv Strömquists böcker? (Tyvärr kommer jag inte på några bättre exempel just nu.)
Citera
2020-05-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Finns det något annat ord för "tecknad serie" på engelska än just "comic", "comic strip" eller "cartoon"? Jag tycker att de första två orden antyder att den tecknade serien alltid ska leda till skratt, vilket inte är fallet med mycket av det som är tecknat. "Cartoon" låter mer som att det skulle handla om Kalle Anka och liknande seriefigurer, vilket inte heller alltid är fallet med tecknade serier. Vad skulle man till exempel kalla Peter Madsens Valhall-serie eller Liv Strömquists böcker? (Tyvärr kommer jag inte på några bättre exempel just nu.)
Graphic novel? Är inte bekant med exemplen du tar upp men kolla wikipedia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Graphic_novel
Citera
2020-05-24, 16:54
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Det är väl sånt som kallas ”bande dessinée”, lite mer kvalificerade vuxenserier, som fransoser och belgare är så bra på. Den genren existerar knappast i den anglosaxiska kultursfären. Finns nog inget engelskt ord för det, såvida de inte använder det franska uttrycket.
Citera
2020-05-24, 17:32
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Man kallar dem comics. Det finns gott om engelskspråkiga tecknare med annat än putslustiga ambitioner och de drar sig inte för att prata om sina comics. Du kan säkert googla dig till en intervju med Art Spiegelman eller Debbie Drechsler eller Chris Ware som kan styrka detta. Det är väl i grunden inte mer märkvärdigt än att kalla en roman för novel även när den inte innehåller minsta nytt.

En del smalare vuxenserier, med Robert Crumb i spetsen, brukade markera sin distans för 40-50 år sedan genom att använda de ironiska stavningarna comix och komix, men det var länge sedan jag såg det nu.

Graphic novel används i distributionskedjan och på många kultursidor – men kanske inte av så många läsare – om comics i romanlängd.
Citera
2020-05-24, 19:14
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
[...]Det är väl i grunden inte mer märkvärdigt än att kalla en roman för novel även när den inte innehåller minsta nytt. [...]

Men märkvärdigt ändå att novel för en angelsaxare betyder ”roman” när motsvarande ord i andra språk betyder ”novell”.
Hur ska det förstås?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in