Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-12, 14:45
Medlem
ja, det här kanske är en bra tråd att fråga om populärkulturellt baserade amerikanska uttryck som inte går att slå upp i vanliga ordlistor.

Vad syfta cool aid på?
Det verkar vara en slags saft som marknadsförs med dryckens färg snarare än deras smak. Så röd är inte nödvändigtvis jordgubbssmak, utan röd smak. Vad tusan handlar det om när folk slänger sig med "cool aid" i andra sammanhang än dryckeskonsumtion?
Citera
2020-05-12, 15:22
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
ja, det här kanske är en bra tråd att fråga om populärkulturellt baserade amerikanska uttryck som inte går att slå upp i vanliga ordlistor.

Vad syfta cool aid på?
Det verkar vara en slags saft som marknadsförs med dryckens färg snarare än deras smak. Så röd är inte nödvändigtvis jordgubbssmak, utan röd smak. Vad tusan handlar det om när folk slänger sig med "cool aid" i andra sammanhang än dryckeskonsumtion?

Aldrig hört det uttrycket; aid kommer ju av franskans verb aider, hjälpa.

Men det verkar betyda att man är en lättledd fårskalle, att man okritiskt sväljer en idé.

Tycks ha med ett masssjälvmord att göra, då en amerikansk sektledare år 1978 ledde sina anhängare i döden genom att förmå dem att dricka läsk som han hade blandat gift i.
Citera
2020-05-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Aldrig hört det uttrycket;
Det ska vara Kool-Aid. Det är varumärket. Sen hör jag amerikaner säga något som låter likadant, och att "drink Kool-Aid", så jag antar att det syftar på varumärket.

Det svåraste med engelska är ju alla populärkulturella referenser, för oss som inte tittar på trash-TV. I Sverige har vi ju ingen anledning att betrakta TV som en del av vår kultur.
Citera
2020-05-12, 17:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Det ska vara Kool-Aid. Det är varumärket. Sen hör jag amerikaner säga något som låter likadant, och att "drink Kool-Aid", så jag antar att det syftar på varumärket.

Det svåraste med engelska är ju alla populärkulturella referenser, för oss som inte tittar på trash-TV. I Sverige har vi ju ingen anledning att betrakta TV som en del av vår kultur.

Uttrycket att "Drink/Drinking the kool-aid" kan ha lite olika betydelse.

En betydelse är att blint följa/lyda en person eller organisation (ie hur en sektmedlem följer ledaren).
Detta kan även omfatta grupptryck och mer extrema/udda subkulturer.

En annan betydelse är att okritiskt tro på nåt som som låter för bra för att vara sant (tex tror på att dom ska kunna tjäna tiotusentals kr i veckan utan att behöva göra nåt på valfri MLM/Pyramid scam.)
Senast redigerad av Sereena 2020-05-12 kl. 17:42.
Citera
2020-05-12, 19:18
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Uttrycket att "Drink/Drinking the kool-aid" kan ha lite olika betydelse.

En betydelse är att blint följa/lyda en person eller organisation (ie hur en sektmedlem följer ledaren).
Detta kan även omfatta grupptryck och mer extrema/udda subkulturer.

En annan betydelse är att okritiskt tro på nåt som som låter för bra för att vara sant (tex tror på att dom ska kunna tjäna tiotusentals kr i veckan utan att behöva göra nåt på valfri MLM/Pyramid scam.)

I synnerhet när det man tror på är falskt eller skadar man själv. Nuförtiden kan uttrycket sägas i praktiken härstamma från Jonestown massakern, men det förekom tidigare.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Folkets_tempel

http://www.internationalen.se/2018/12/massakern-i-jonestown/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Drinking_the_Kool-Aid

Det var faktiskt inte Kool-Aid som användes i fallet Jonestown utan en billigare konkurrent.

Före Jonestown syftade uttrycket på hur vissa sekter under 60- och 70-talet hjärntvättade nyfikna på informationsreträtt genom att hålla dussintals vakna i flera dagar. En del av det var att ge sockerdricka med mångfaldig sockerhalt, som troddes göra människor lättledda.
Senast redigerad av AldenG 2020-05-12 kl. 19:31.
Citera
2020-05-13, 08:40
Medlem
JanTalibans avatar
Det här med att musiker kör en alldeles egen engelska – som inte påminner om någon dialekt som naturligt talas någonstans i världen.

Är inte ordet eurovision – som man ständigt hör på SVT:s låtsasengelska – ett typexempel? Jag menar:

1. Vision uttalas väl med TONAT sje-ljud [viʒən], och rimmar alltså inte på mission.

2. Euro uttalas väl [juərəu], eller kanske hellre [jorəu] bland yngre; hur som helst med DIFTONG på slutet.

3. Betoningen ligger väl otvetydigt på FÖRSTA stavelsen.

Alltså: Ett ord som på naturlig engelska skulle heta [’jorəu-viʒən] heter på musiker-engelska [jərə-’viʃən], eller? Kommentera gärna om jag har fel.
Senast redigerad av JanTaliban 2020-05-13 kl. 08:42.
Citera
2020-05-13, 10:29
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Det här med att musiker kör en alldeles egen engelska – som inte påminner om någon dialekt som naturligt talas någonstans i världen.

Är inte ordet eurovision – som man ständigt hör på SVT:s låtsasengelska – ett typexempel? Jag menar:

1. Vision uttalas väl med TONAT sje-ljud [viʒən], och rimmar alltså inte på mission.

2. Euro uttalas väl [juərəu], eller kanske hellre [jorəu] bland yngre; hur som helst med DIFTONG på slutet.

Alltså: Ett ord som på naturlig engelska skulle heta [’jorəu-viʒən] heter på musiker-engelska [jərə-’viʃən], eller? Kommentera gärna om jag har fel.
Ordet har ju fått ett svenskt uttal helt enkelt.
Citera
2020-05-13, 10:55
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban

Men det har väl alltid uttalats äurovischóun på svenska? Varför skulle det uttalas på engelska? Vi säger ju television på svenska, inte tällivizjön. Och framtidsvision, inte framtidsvizjön.
Citera
2020-05-13, 11:31
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Ordet har ju fått ett svenskt uttal helt enkelt.
Tycket jag inte. Det uttryck jag hör är Eurovision song contest. Där eurovision uttalas på (dålig) låtsasengelska. Och artikeln the är missad.

Fast Eurovisionsschlagerfestivalen uttalas väl kanske på svenska.
Citera
2020-05-13, 11:41
Medlem
Dranghoffs avatar
Undrar varför svenska journalister understundom använder det engelska namnet?
Det officiella europeiska tevespråket är ju franska, så de borde väl säga Concours Eurovision de la chanson, om de nu tycker att Eurovisionsschlagerfestivalen inte duger.
Bortsett från i några obetydliga fall har varje språk sitt namn på tävlingen: Eurovision laulukilpailu, Festival Eurovisão da Canção, Конкурс песни Евровидение, Eurovisiesongfestival, Eurovíziós Dalfesztivál och så vidare.
Citera
2020-05-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetintevadjag
Vad betyder "catch a rhyme" eller vilka olika betydelser kan det ha?

Ingen?
Citera
2020-05-13, 14:50
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetintevadjag
Ingen?

Är väl en barnlek? De små sitter i ring och kastar en boll till varandra. Den som kastar säger ett kort ord (”gris”) varpå den som fångar bollen måste hitta på ett rimmande ord (”kris”) och så håller det på till ordförrådet är uttömt eller de rimmade orden har urartat (”sris”).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in