Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Jag tror det kräver stor övning att låta som en bildad britt. En ung australiensare som jag kände flyktigt för ett drygt år sedan sa att jag hade amerikansk accent, fast jag alltid har trott mig ha något slags brittiskt uttal. Han sa också att alla svenskar låter amerikanska, så det är svårt att veta hur objektiv han var, men jag har sett folk med engelska som modersmål påstå på Youtube att också tyskar låter som att de talar amerikansk engelska

När jag bodde i London för länge sedan, och träffade riktiga britter på pubar och så, så trodde de faktiskt att jag hade engelska som modersmål! Men de sa att de inte kunde placera mig. Någon gissade på Kanada, minns jag. Det var rätt kul!
Det skulle dock ingen tro idag, för min svenska accent är tillbaka och jag har tappat mycket av flytet också. Jag tror att det händer något med talmusklerna när man inte talar ett språk så mycket. Man vet hur ljuden ska låta, men det går inte längre att forma dem perfekt. Olika språk använder ju delvis olika talmuskler.