2018-04-25, 10:25
Medlem
"There is no breakdown with ultraviolet exposure"

Korrekt översättning till svenska?
Citera
2018-04-25, 22:55
Medlem
Finns det något svensk ord eller översättning på engelska saddle ?
Används när man är ute och vandrar högt upp mellan två höga berg.

Saddle A curved depression between two higher points in a geography, usually shaped like a horse's saddle, hence the name.

Mvh
Citera
2018-04-26, 12:11
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremile
Finns det något svensk ord eller översättning på engelska saddle ?
Används när man är ute och vandrar högt upp mellan två höga berg.

Saddle A curved depression between two higher points in a geography, usually shaped like a horse's saddle, hence the name.

Mvh
Ja, ‘sadel’ används i den betydelsen även i svenska. SO:
3 (naturlig) inåt- och nedåtbuktande bildning med konkavt tvärsnitt; i naturformation e.d.

EXEMPEL: bergets sadel avtecknade sig mot himlen○äv. om bildning som kan återges i liknande form <mat., meteorol. m.m.> en sadel hade bildats mellan korsvis belägna hög- och lågtryck

HIST.: sedan 1883

https://svenska.se/tre/?sok=sadel&pz=1
Redigerat: Du har den i SAOB under 2), ett längre stycke.
Senast redigerad av Zwerchstand 2018-04-26 kl. 12:14.
Citera
2018-04-27, 07:40
Medlem
Hur översätter man egentligen "Footwear"?

Skodon säger google translate
Citera
2018-04-27, 12:29
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynkun
Hur översätter man egentligen "Footwear"?

Skodon säger google translate
Eller fotbeklädnad?
Citera
2018-05-04, 14:56
Medlem
Conference URI Dialer
Add Participant Dialer

Översättning på dessa?

Hittar "dialer" till uppringare.

Konferens URI-uppringare?
Lägg till deltagar-uppringare?

Någon som har svar?
Citera
2018-05-04, 14:59
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynkun
Conference URI Dialer
Add Participant Dialer

Översättning på dessa?

Hittar "dialer" till uppringare.

Konferens URI-uppringare?
Lägg till deltagar-uppringare?

Någon som har svar?
Jag skulle tro att du inte får bättre förslag än så. Men vi får se...
Citera
2018-05-09, 12:04
Medlem
Kaustis avatar
Jag skulle vilja ta och skapa lite egna spelkort, men i den här guiden finns någonting som heter "Linen cover stock" och jag lyckas inte översätta det till svenska så att jag kan köpa samma sorts papper här i Sverige: https://boardgamegeek.com/thread/490...d-method-again

Nån som vet vad översättningen blir samt var man kan köpa detta?
Citera
2018-05-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag skulle vilja ta och skapa lite egna spelkort, men i den här guiden finns någonting som heter "Linen cover stock" och jag lyckas inte översätta det till svenska så att jag kan köpa samma sorts papper här i Sverige: https://boardgamegeek.com/thread/490...d-method-again

Nån som vet vad översättningen blir samt var man kan köpa detta?

Linnepapper eller helt enkelt "tjockt papper". Finns att köpa på t.ex. Akademibokhandeln.
Citera
2018-05-15, 04:07
Medlem
Mvks avatar
Det svenska ordet "snygg" verkar sakna en direkt motsvarighet på engelska.

Säg att man vill söka på "snyggaste bilarna" eller "snyggaste herrklockorna" på google så känns det som man alltid får tänka flera varv.

Most beautiful. (Mer vacker än snygg)
Coolest.
Best looking (låter retard).
Nicest.
Nicest looking.

Vill man istället söka på snyggaste kvinnorna får man istället söka på most handsome, eller hottest eller most beautiful.

Finns liksom inget klockrent engelskt ord för snygg känns det som.

Edit:

Eller om man vill söka på "snyggaste fotbollsmålen" i premier leaugue på youtube.
"Best goals" "Best looking goals" går ju inte att använda, låter ju helt mongo.
Senast redigerad av Mvk 2018-05-15 kl. 04:12.
Citera
2018-05-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Finns liksom inget klockrent engelskt ord för snygg känns det som.

IANAL!

Finns det ett klockrent svenskt ord för snygg (annat än snygg då givetvis) som kan användas i alla dina exempel? Nej, troligtvis så finns det inte något sådant ord (då hade ju ordet snygg inte fyllt någon funktion och därmed hade det förmodligen inte heller börjat användas på det sätt som det används) men det illustrerar varför du får problem när du vill översätta det till engelska.

Vad menar du *egentligen* när du säger att en tjej är snygg? Du kan mena t.ex. att hon är attraktiv och/eller vacker men är alla vackra tjejer snygga och/eller är alla snygga tjejer vackra? Nej, det är de inte.

Om vi backar lite till var ordet kommer ifrån från början så får vi en hint om varför det blir svårt att översätta rakt av. Ordet snygg härstammar från "att snygga till *någonting*" vilket betyder "att ordna upp, reda ut, fixa till, etc *någonting*". Något du har snyggat till blir alltså per definition snyggt. Det engelska ordet "neat" ligger nära den definitionen och kan förmodligen användas i de flesta fall för att beskriva samma sak.

Spolar vi fram igen så har ordet med tiden börjat användas för att även beskriva någonting som i sig är behagligt att betrakta även om det inte nödvändigtvis är definitionsmässigt snyggt så nu betyder ordet snygg alltså både att någonting kan vara vackert och att det kan vara...ehm..tillsnyggat. Tillordnat? Upprett? Ostökigt?
Samtidigt så finns det en gräns för när "snygg" inte riktigt fungerar längre för att beskriva någonting som enbart är vackert och även situationer där ordet "snygg" används felaktigt.
Kan en solnedgång vara snygg? Nej, iaf inte mer eller mindre snygg än någon annan solnedgång, så ordet fungerar inte riktigt här. Det är nog också ganska ovanligt att någon skulle få för sig att beskriva en solnedgång som snygg.

Kan en tröja vara snygg? Ja, det kan den, men här används ordet förmodligen fel oftare än rätt där man egentligen inte kommenterar tröjans karaktär utan helt enkelt hur tröjan ser ut. Kan du bli snygg om du tar på dig en viss tröja? Ja, det kan du (men det hänger även på andra saker). Är den tröjan därför snygg? Nej, inte nödvändigtvis (den kan rent av samtidigt vara ganska ful eller tråkig i sig).

Ordet snygg är alltså ganska komplicerat även på svenska. När du säger "ett snyggt [fotbolls]mål" så är det inte självklart vilken betydelse av ordet du menar eftersom du kan mena att målet var vackert att beskåda eller att målet kom efter ett välspelat anfall eller båda samtidigt.

Ett klassiskt Zlatan-mål t.ex. är ju sällan speciellt snyggt i den mening att det är välordnat, snarare är hans mål smått kaotiska men det är ju det som gör att de blir så sjukt snygga i den mening att de är roliga att titta på/vackra/häftiga och framförallt effektiva.

Nu är jag som sagt ingen språkvetare till att börja med och jag är definitivt ingen expert på andra nordiska språk men så vitt jag vet så finns inte ordet snygg, oavsett betydelse, i vare sig norska eller danska heller så där torde man få samma problem när man vill översätta som med engelskan men troligtvis finns det motsvarande ord till engelskans "neat".

Hur som helst, när man stöter på ord av det här slaget som på svenska har ett brett användningsområde och som inte verkar gå att översätta rakt av, börja då med att "översätta" det till andra ord på svenska och utgå sen från din svenska översättning när du översätter till engelska så torde det bli enklare att hitta rätt ord. Det här går givetvis att applicera åt andra hållet också, när ett ord på ett främmande språk inte verkar ha någon vettig motsvarighet på svenska.
Citera
2018-05-24, 20:36
Medlem
"well" i engelska språket

När jag ser filmer och serier blir jag ofta funderad av detta utryck.
Finns det i svenskan ens? .....Folk säger efter en froga " well i live in brooklyn" ......eller frågar nån om kaffe "well, i like it with just milk......Varför "well" för att avväpna en situtaion? vad är svenska motsvarigheten? Behöver vi ett "well"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in