• 7 089 online
  • 1 175 751 medlemmar
  • 60 653 609 inlägg
2006-01-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Om du kikar på t.ex. denna text så ser du att meningen rimligen skall läsas reducing vulnerability to panic relapse and functional impairment; d.v.s. att functional impairment ('funktionshinder') inte utgör ett av stegen utan ett av de problem som skall åtgärdas med hjälp av dessa. Steg 3 är som framgår av det följande stycket the termination phase.

Tack så mycket, fick till och med mer hjälp än jag trodde. Artikeln var bra.
Citera
2006-01-05, 19:11
Medlem
SuperMarios avatar
Whiggler

Whiggler, är ordet en slags förkortning av något? White Nigger eller kanske Wannabe Nigger?

Denna fråga var uppe på TV-programmet "100 Höjdare", Kanal 5, och där kom man inte riktigt fram till ett enhetligt svar. Filmen "Office Space" har troligtvis en av de roligaste karaktärerna som passar in på beskrivningen Whiggler.

Kanske kryllar av Whigglers här på FB också?
Citera
2006-01-05, 19:14
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Whiggler, är ordet en slags förkortning av något? White Nigger eller kanske Wannabe Nigger?

Denna fråga var uppe på TV-programmet "100 Höjdare", Kanal 5, och där kom man inte riktigt fram till ett enhetligt svar. Filmen "Office Space" har troligtvis en av de roligaste karaktärerna som passar in på beskrivningen Whiggler.

Kanske kryllar av Whigglers här på FB också?

WIGGER/WIGGERS heter det.

Och ja, det är viting som gärna vill vara neger.
Citera
2006-01-05, 20:05
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
WIGGER/WIGGERS heter det.

Och ja, det är viting som gärna vill vara neger.

Kan svära på att dom kallade det för WHIGGLER/WHIGGLERS på femman... men men. Frågan är; står för det White Nigger eller Wannabe Nigger tro?
Citera
2006-01-05, 20:08
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Kan svära på att dom kallade det för WHIGGLER/WHIGGLERS på femman... men men. Frågan är; står för det White Nigger eller Wannabe Nigger tro?

Jag tror absolut att det är White & Nigger.

Fast då får man ju stava det Whigger...
Citera
2006-01-05, 20:15
Medlem
Capones avatar
Övrigt => Språk

/Moderator
Citera
2006-01-06, 08:34
Avstängd
DrMaZzs avatar
Apostrof i engelskan

Heter det

rock 'n' roll,
rock'n'roll
eller rock 'n roll?

Och varför? Li'l Kim heter ju just så (sammandragning av little) och inte *Li'l' Kim med två apostrofer, som en och annan skulle kunna tro, på grund av att slut-e:et i little är stumt, har jag läst. Men d:et i and är ju allt annat än stumt, även om det ofta faller bort i tal.

So what's the deal?
Citera
2006-01-06, 09:03
Medlem
scitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Heter det

rock 'n' roll,
rock'n'roll
eller rock 'n roll?

Och varför? Li'l Kim heter ju just så (sammandragning av little) och inte *Li'l' Kim med två apostrofer, som en och annan skulle kunna tro, på grund av att slut-e:et i little är stumt, har jag läst. Men d:et i and är ju allt annat än stumt, även om det ofta faller bort i tal.

So what's the deal?

Viktiga saker heter:
rock 'n' roll
Guns N' Roses
Li'l Kim

Et cetera

Det här är bara mina personliga antaganden, men Li'l Kim är ju en sjukt poppig och fräck kvinna på alla sätt. Guns N' Roses ett sjukt poppigt och fräckt band. De har själva valt sina namn - och då får man heta vad man vill.

Det grammatiskt korrekta rock 'n' roll är varken poppigt eller fräckt och har absolut inte valt sitt namn själv.

Konkludering: Fräck/t person/band - skrivs som den/t fräcka personen/bandet önskar, ofräck företeelse - skrivs korrekt.

Men som sagt, bara antaganden.
Citera
2006-01-06, 17:08
Medlem
CharlieRs avatar
Apostroferna använders där en kontraktion av ett ord skett så att bokstäver saknas. I rock 'n' roll saknas det två bokstäver, ett a och ett d.
Jag är inte så värst inne på populära artister, så jag googlade denna Kim, vilken verkar skriva Lil' Kim vilket verkar rakt utåt skogarna konstigt. Men artister får göra hur de vill, som ovanstående skribent just sa.
Citera
2006-01-06, 18:16
Medlem
scitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Apostroferna använders där en kontraktion av ett ord skett så att bokstäver saknas. I rock 'n' roll saknas det två bokstäver, ett a och ett d.
Jag är inte så värst inne på populära artister, så jag googlade denna Kim, vilken verkar skriva Lil' Kim vilket verkar rakt utåt skogarna konstigt. Men artister får göra hur de vill, som ovanstående skribent just sa.

Precis. Apostrof markerar bortfall av bokstav var en av tre saker som min gymnasielärare fick mig att förstå. Han är dessutom en av få som skriver sån't.
Citera
2006-01-06, 20:13
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scitor
Precis. Apostrof markerar bortfall av bokstav var en av tre saker som min gymnasielärare fick mig att förstå. Han är dessutom en av få som skriver sån't.
Bra i så fall att han är en av få; så'nt borde det väl bli?
Citera
2006-01-07, 00:27
Avstängd
DrMaZzs avatar
Var jag verkligen så otydlig?

Min fråga rör hur man skall skriva musikgenren rock and roll med and som en sammandragning eller kontraktion. Jag undrar om det skall vara a) två apostrofer: rock 'n' roll eller b) en apostrof: rock 'n roll.

Jag försökte göra en analogi med artisten Li'l Kim [sic!] som exempel. I hennes fall är det little som blivit "sammandraget" till li'l. Här finns det alltså inte två apostrofer - *Li'l' Kim (asterisken markerar ogrammatiskhet) - eftersom e:et i little är stumt. Som ni riktigt säger visar apostrofen på att en eller flera bokstäver fallit bort, men tydligen spelar det ingen roll om bokstaven är stum och står på slutet - hade den däremot stått i mitten av ett ord, hade man skrivit ut apostrof.

(Jämför också do not-don't.)

Däremot är d:et i and inte stumt. Därav min fråga.

Och ja, jag vet att både Li'l Kim och de flesta andra engelskspråkiga sätter apostrofen på fel plats, men det var inte det jag ville veta.
Citera