2017-05-14, 12:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
Föräldrarna bekräftar givetvis detta i senare förhör, annars hade man inte gått vidare. Det är helt uppenbart att föräldraran inte först velat ta in vad som hänt utan först senare förstår innebörden av vad som hände på dödsdagen. De har även hört barnen berätta saker hemma om brottet. Sammantaget är bevisningen mycket stark och SÅC är den forskare med tyngst CV på detta område.

Även Machiarinis CV var tungt.....
SÅCs CV må visa på lång erfarenhet, men hans CV är väldigt nedsmutsat av Margit-sektens skandaler och Quickutredningen som nog inte hade hamnat där utan SÅC vansinne.
Citera
2017-05-14, 12:39
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsInvisible
Kroppen är samma vikt, men den uppfattas tyngre eftersom det krävs mer kraft att lyfta en död människa kontra en levande människa. Men ni tror fortfarande att pojkarna ska ha klarat av detta utan problem?

Är övertygad om att de inte klarat bära kroppen, ingen med IQ över 85 lär tro något annat.
Citera
2017-05-14, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Han säger att han litar på att om Eva säger att hon hört nåt så har hon det, när polisen säger att Eva säger det - men det har hon i själva verket aldrig sagt, utan polisen har lagt orden i munnen på henne på psykakuten och lämnat en öppning i att hon "kan gå med på [att hon minns fel]", och senare trollar de detta till att nåt har hänt. (Han menar att han inget hört eller minns när han säger på dialekt "jag har [bara] hört det från Eva jag". Folk verkar inte förstå det de ser öht, är det så jävla svårt att förstå Värmländska eller? Vad är problemet?)

Precis, han hörde det från Eva, inte direkt från pojkarna. Hela diskussionen handlar ju om vad som sas på mordkvällen, inte senare. Han litar på Eva när hon säger att pojkarna sa det till henne och att hon sedan vidareförmedlar info till Weine, men han har inte hört det direkt från pojkarna. Så tolkar jag värmländskan.
Citera
2017-05-14, 12:43
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Kevins familj lider minst lika mycket som killarna gör/gjort. Om inte ännu mer. Kan påminna dig om att Kevin var barnet som dödades.

Och Kevins familj mår bättre av att oskyldiga döms? Eller vad menar du?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsInvisible
Det krävs mer än bara att räkna vikten man lyfter. Men det finns ingen mening att försöka få er att förstå hur det funkar. Är man inte insatt i fysiken, har man inte hela bilden. Det är inte enkelt att förklara hur det funkar i korta sammanhang.

Att en annan kraft måste appliceras på en död kropp, det köper jag, och att möjligheterna till friktion mellan huden ändras, men inte att detta har med densitet att gör bara några minuter efter döden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevistalan

Sedan är det väl så att både socialen och föräldrarna verkar ha "köpt" RS:s historia så de hade säkert ingen tanke på detta (om de ens visste att möjligheten fassn)

Det är verkligen en skandal av stora mått att dessa små pojkar inte fick någon utomstående hjälp vid tillfället utan lämnades helt vind för våg.

Fruktansvärt att tänka på hur detta har påverkat dessa psykiska välbefinnande under årens lopp.

De själva kommer inte ihåg vad som hände. Och de vuxna som fanns omkring dem kommer ihåg än mindre. De som vet något förblir tysta..
Citera
2017-05-14, 12:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det måste påpekas när det gäller TQ, ingen kropp hade återfunnits i någon skog, TQ påstod att han mördat Therese i Örje skogen och pekade ut platser som påminnde om det han berättat om på Säter, dels pekat ut på Vallningar i skogar i Sverige som var förvallningar inför Örjeskogen.

Du glömmer att TQ fälldes för 8 mord, han erkände över trettio.
Levys kropp återfanns i en skog. TQ hade mycket svårt att hitta det. När TQ hög på benzopiller i bilen säger -"åk till vänster" , säger polisen Seppo: "Thomas säger höger". Och så fortsätter det.
Även den nederländska paret hittades i ett skogsliknande område vid en sjö. Även där var allt snurrigt med vad TQ visste och inte visste.
Citera
2017-05-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Och Kevins familj mår bättre av att oskyldiga döms? Eller vad menar du?

Jag är helt säker på att Kevins familj vill få den skyldiga dömd.

Sen kompliceras ju situationen IFALL det skulle visa sig att den skyldiga är någon närstående till Kevin..
Citera
2017-05-14, 12:47
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Därför att Rolf Sandberg sa att fallet var solklart. Ingen kunde nog drömma om att det gått till som vi nu får se
Men det är inte vad GE och andra kritiker säger. De säger att bevistalan borde ha väckts redan då oavsett.
Citera
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Vadå läckt? Mycket som inte allmänheten får veta. Även GW uttalade sig med hänvisning till sekretess.

Du påstod att DJ saknade "hemligstämplat material". Jag skrev att FUP läckt till honom, även bandade förhör. Vad menar du att DJ saknar?

Ber om ursäkt om jag var lite otydlig.

Leffe har antagligen inte tillgång till dessa dokument.

Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Rikspolisstyrelsen var det som inte ville stå bakom den vinklade rapporten.

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Hittade tyvärr inte källan till var denna uppgift hämtades ifrån.

Edit:http://www.journalisten.se/nyheter/mordet-pa-kevin-rapport-morklades-av-polisen

Tack. Det rådde alltså inget tvivel om de rent polisiära sakerna i rapporten. RS tycktes nöjd med den, vilket jag absolut inte kan förstå...

Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Två förhörsledare säger att bröderna berättat saker som man bara kan veta om var med när Kevin dödades. Jag har tolkat det som att det är del av erkännandet som ju är ett slags de facto-erkännande. Att bara RS skulle varit närvarande när den avgörande berättelsen kom känner jag inte alls igen.

Det var också minst den 3:e historien pojkarna hade om mordet, frånsett alla detaljer de ändrat stup i kvarten.

RS var enligt honom själv på plats vid de avslutande förhören. Han beskriver C:s lättnad när han tar på sig skulden för mordet, ett erkännande IH i dokumentären inte kan minnas.

Se; Avslutat Fall
http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

Citat:
klart inte det sägs i dokumentären, men det finns förhör med föräldrarna där de ändrar sin historia. Att bevistalan inte väcktes är inget konstigt, barn som är så små kan inte delta i sådant, det vore inte proportionerligt, de hade erkänt.

Bara att titta på hans CV och all den forskning han gjort. med tanke på alla medförfattare han har så är det löjeväckande att han skulle vara illa sedd, han har bedrivit stora projekt med barn även efter Quick. Du pratar i nattmössan.

Någon slags källa på att föräldrarna ändrat sin historia?
Självklart skulle en bevistalan hållits. Där kan rätten avgöra skuldfrågan med hjälp av en samlad bedömning bevisningen. Ett erkännande räcker inte långt om det saknas övrig bevisning.

Citat:
fattar inte? handavtryck?

Tror det syftas på två saker gällande pinnen. Det fans handavtryck som poliser misstänker att de kommer från Kevins händer när (om) han höll emot. Det finns även fingeravtryck på pinnen. Dessa matchade dock ingen av dom misstänkta personernas fingeravtryck, inkl. brödernas. På Kevin togs för övrigt inga fingeravtryck.

Citat:
Delar inte den uppfattningen, det finns blöta kläder och avtrycket stödjer deras berättelse.

Delar inte uppfattningen? Det finns inget bevis på att det funnits några blöta kläder. Den uppgiften verkar av Hjelmgrenrapporten komma från en av barnens historier och det har inte framkommit något mer som styrker att några blöta kläder faktiskt har förekommit.

Ur rapporten
"Bröderna hade sedan i de inledande förhören försökt få det att låta som om de bråkat på bryggan, att Kevin ramlat i och att de försökt hjälpa honom upp men misslyckats. Därav att sjuåringen sedan sa att han bytte kläder därför att de var blöta. Men det är inte alls säkert
att kläderna han bytte och slängde i tvättkorgen innan de åkte och fiskade var
blöta."
Citera
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Fast han har ju helt rätt??

Självklart borde dom nu lägga ut alla förhör nu för allmänheten... Dom kan ju för fan inte kräva att vi ska få korrekt bild av det hela genom att endast sett 3 minuter noga utvalt material. Det här börjar ju bli löjligt med den här häxjakten på SÅC och GL.

Allt ni har sett är när en 5- åring med damp som inte kan sitta still säger en massa olika saker. Även 7-åringen har ju erkänt... Duntycker inte det är konstigt att vi inte får se detta? Dessutom har dom berättat hur allt gick till. Varför får vi inte se det i dokumentären?

Ni borde verkligen se över erat kritiska tänkande som verkar vara helt frånvarande för att det atår dokumentär i tv-tablån... Muppar.

Nej men, har Caligula hittat till tråden igen? Lustigt med tanke på hur dålig han är på att besvara frågor. Hur var det nu med vittnesmål från barn och ledande frågor? Är barnens vittnesmål och påstådda erkännande mer trovärdiga än dessa barns påståenden om att ha spolats ner i toaletten och luftballongsfärder?

Jag citerar mig själv, och kommer fortsätta med det tills jag får svar från dig:

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Hörru, Caligula. Varför bryr du dig så mycket öht om vad som sagts av barnen i förhör? Barn är inga tillförlitliga vittnen och kommer att vara vuxna till lags. Detta har visats gång på gång på gång; hjärnan är inte fullvuxen förrän en bit in i 20-årsåldern. Vad tänker du angående alla tillförlitliga vittnesmålen från barnen i det här fallet? https://en.wikipedia.org/wiki/McMartin_preschool_trial

Varför vill du att barnen ska vara skyldiga?
Citera
2017-05-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Värsta forskaren du ju!

Måste vara helt revolutionerade uppgifter om att densiteten ändras när man dör som du sitter på! Kan du inte upplysa resten utav forskareliten om detta också

Annars är snarare förskjutning utav tyngdpunkten mitt heta tips i ämnet...

Densitet kan förändras väldigt enkelt, personens alla muskler slappnar av och då kan exempelvis all avföring komma ut. Men förändring blir det av att hantera en död kropp. Jag kommer inte ens försöka diskutera detta mera, eftersom jag får en känsla av att vissa har bestämt sig för att pojkarna ska vara skyldiga oavsett vad som kommit fram. Så då spelar det ingen roll vad man säger, så är det som kommit fram korrekt gjort och det är tydliga bevis på att de är skyldiga. Det återstår ett avsnitt för att se fortsättningen av hur utredningen har sköts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in