Citat:
Ursprungligen postat av
kingstown
Vadå läckt? Mycket som inte allmänheten får veta. Även GW uttalade sig med hänvisning till sekretess.
Du påstod att DJ saknade "hemligstämplat material". Jag skrev att FUP läckt till honom, även bandade förhör. Vad menar du att DJ saknar?
Ber om ursäkt om jag var lite otydlig.
Leffe har antagligen inte tillgång till dessa dokument.
Citat:
Ursprungligen postat av
Beatas
Rikspolisstyrelsen var det som inte ville stå bakom den vinklade rapporten.
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Hittade tyvärr inte källan till var denna uppgift hämtades ifrån.
Edit:
http://www.journalisten.se/nyheter/mordet-pa-kevin-rapport-morklades-av-polisen
Tack. Det rådde alltså inget tvivel om de rent polisiära sakerna i rapporten. RS tycktes nöjd med den, vilket jag absolut inte kan förstå...
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Två förhörsledare säger att bröderna berättat saker som man bara kan veta om var med när Kevin dödades. Jag har tolkat det som att det är del av erkännandet som ju är ett slags de facto-erkännande. Att bara RS skulle varit närvarande när den avgörande berättelsen kom känner jag inte alls igen.
Det var också minst den 3:e historien pojkarna hade om mordet, frånsett alla detaljer de ändrat stup i kvarten.
RS var enligt honom själv på plats vid de avslutande förhören. Han beskriver C:s lättnad när han tar på sig skulden för mordet, ett erkännande IH i dokumentären inte kan minnas.
Se; Avslutat Fall
http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
Conz111
klart inte det sägs i dokumentären, men det finns förhör med föräldrarna där de ändrar sin historia. Att bevistalan inte väcktes är inget konstigt, barn som är så små kan inte delta i sådant, det vore inte proportionerligt, de hade erkänt.
Bara att titta på hans CV och all den forskning han gjort. med tanke på alla medförfattare han har så är det löjeväckande att han skulle vara illa sedd, han har bedrivit stora projekt med barn även efter Quick. Du pratar i nattmössan.
Någon slags källa på att föräldrarna ändrat sin historia?
Självklart skulle en bevistalan hållits. Där kan rätten avgöra skuldfrågan med hjälp av en samlad bedömning bevisningen. Ett erkännande räcker inte långt om det saknas övrig bevisning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Conz111
fattar inte? handavtryck?
Tror det syftas på två saker gällande pinnen. Det fans handavtryck som poliser misstänker att de kommer från Kevins händer när (om) han höll emot. Det finns även fingeravtryck på pinnen. Dessa matchade dock ingen av dom misstänkta personernas fingeravtryck, inkl. brödernas. På Kevin togs för övrigt inga fingeravtryck.
Citat:
Ursprungligen postat av
Conz111
Delar inte den uppfattningen, det finns blöta kläder och avtrycket stödjer deras berättelse.
Delar inte uppfattningen? Det finns inget bevis på att det funnits några blöta kläder. Den uppgiften verkar av Hjelmgrenrapporten komma från en av barnens historier och det har inte framkommit något mer som styrker att några blöta kläder faktiskt har förekommit.
Ur rapporten
"Bröderna hade sedan i de inledande förhören försökt få det att låta som om de bråkat på bryggan, att Kevin ramlat i och att de försökt hjälpa honom upp men misslyckats. Därav att sjuåringen sedan sa att han bytte kläder därför att de var blöta. Men det är inte alls säkert
att kläderna han bytte och slängde i tvättkorgen innan de åkte och fiskade var
blöta."