Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
[- - -] En del har ju t.o.m. beskrivit det som en rituell placering.
Ja, det är ju också en variant. En slags begravningsritual. Litet som när zoroastristerna lägger den avlidne på en ställning på en bergsknalle så att fåglarna kan förtära liket. En spontan, infantil, primitiv variant av zoroastrism, typ.
Å andra sidan vill jag presentera en till, mer rationell variant som gärningsmannen eller gärningsmännen kan ha kommit på i hastigheten. Och det är att genom att placera Kevins döda kropp på lastpallen i stället för att försöka få ner kroppen under mark-/vattenyte-nivå så fanns bättre möjligheter att kunna flytta kroppen utan att kriminaltekniker skulle kunna knyta dödsplatsen till stranden och dess närområde. Växt- och mikroorganism-material som letat sig in i kroppsöppningar och kläder skulle ju ha kunnat knyta Kevins död till stranden och dess omedelbara närområde. Vatten i lungorna likaså. En gärningsman som setts i närområdet kan ju ha insett detta problem. Ett sådant här tänk ligger kanske över den nivå man kan förvänta sig av en 5- eller 7-åring. Men från och med mellanstadieåldern och uppåt är väl den här typen av tänk inte alls en orimlighet. Till detta skall vi alltså också lägga möjligheten att gärningsmannen spontant kan ha tänkt att det skulle kunna bli lättare att snabbt plocka upp kroppen i en båt och sedan flytta kroppen om kroppen låg på en lastpall som kunde dras till båten med en spikförsedd stör, en dragg fästad i en lina eller något annat redskap.
Ytterligare en variant är att ett barn/flera barn som inte var säkra på att Kevin var död kan ha tänkt att om Kevin låg i vattnet så skulle han kunna drunkna. Men på lastpallen skulle han ha haft chansen att kvickna till. Men om det var sant att Kevins byxor var nerdragna när han hittades så tvivlar jag på att dylik omsorg om Kevins välbefinnande var tanken.
Neddragna byxor utan tecken i övrigt på sexualbrott skulle väl också kunna tyda på en kvinnlig gärningsman som velat fejka ett sexualbrott. Har för mig att kvinnan som mördade den 10-åriga Angelica Laurin försökte få det att se ut som ett sexualbrott. Spontant tycker jag väl dock att detta verkar litet långsökt. Det kan ju också ha varit fråga om ett avbrutet sexualbrottsförsök. Å andra sidan tycker man ju att en sexualbrottsling som inte haft extremt bråttom, eller varit rädd för att öka risken för DNA-spår, borde ha försökt dra upp byxorna. Men någonting typ ett svenskt James Bulger-mord eller ett pedofil-brott av ett äldre barn, en yngling eller en vuxen framstår väl spontant som mer sannolikt. Med tanke på senare brottsfall i Arvika-trakten så tycker jag spontant att alternativet pedofilmord/-dråp av något typ en 12-åring förefaller vara ett högintressant alternativ. Med en mer noggrann kriminalteknisk undersökning av Kevins kropp och kläder där man försökt få tag i DNA och sedan gjort ett mass-DNA-test av folk i området så borde det ha gå att ringa in en mördare om man hittat DNA på Kevins kropp. DNA på Kevin eller hans kläder som härrörde från en 12-åring skulle ha varit svårare att förklara än DNA från en sannolik lekkamrat i 5- till 7-årsåldern. Jag vet också att man i DNA-teknikens barndom kring 1990 i Storbritannien DNA-testade flera tusen män i ett brottsfall när man inte hade några ledtrådar. Och på den vägen fick man till slut napp. Jag noterar också att det redan för typ 10 år sedan var möjligt att extrahera DNA ur fingeravtryck. Man borde år 1998 ha varit medveten om att DNA-tekniken successivt skulle komma att förbättras. Hade man lagt Kevins kläder och kropp i en frys så borde man några år senare ha kunnat extrahera DNA från extremt små mängder cellmaterial, typ fingeravtryck. Detta borde ha varit en bättre idé än att hålla på med oortodoxa förhörsmetoder, illegal avlyssning och att kalla in Sven Åke Christianson eftersom riktig psykologisk expertis ville ha för mycket betalt.