36:an
I varje rad/kolumn så finns den som är tre lådor lång i alla olika färger. Två låder lång är i två olika färger och den skiftar inte från mitten, samma sak med den med en låda (dvs: ex: mörk, mörk, ljus).
3 svart. 2 ljus. 1 halvmörk.
B, D, G stämmer överens med detta.
Svart ska vara på kant, halvmörk också, ljus i mitten.
D stämmer överens med detta.
37:an
I varje rad så plussas det på en mörk låda hela tiden från och med ruta 1. Varje kolumn, 3 mörka lådor. Vi vi att svaret har alla mörka lådor ifyllda (diagonalt då om ni följer mönstret). I den andra rutan förändras det alltid något med bollarna. Det är möjligt att de svarta rutorna täcker bollarna när bollarna ändrar position, och bollarna "försvinner" därför inte.
Ny idé. Bollarna rör sig åt höger, när de när gränsen så hoppar de ner och börjar från vänster. När de ihåliga bollarna går in i mörkret så blir dem ifyllda, och därför svarta. Nu testar vi teorin. Och vi hade rätt, men de svarta bollarna bli ihåliga när de går in i mörkret.
Lösningen: Vi kan börja från ruta en rad nedåt längst till höger eftersom den har två bollar i sig. Svaret är då naturligtvis H.
Sen ett litet tips är att kolla på svaren. Ibland finns det mönster där som gör att man inte behöver ens titta på "frågan" för att få reda på resultatet. Man skulle kunna ha fått fram att det var C eller H bara genom att se att de är lika varandra och kommer upp mest bland svaren.
39:an
Denna är lite klurig av vad jag kommer ihåg, från när jag gjorde testet för något år sedan. Så jag kollar kanske in den senare eller så kan någon annan lösa den före mig.