Citat:
Ursprungligen postat av
Dolphan
Kul text.. Dubbla budskap är bara förnamnet.
Att IQ skulle "förutspå" ens arbetsliv är rätt korkat sagt. Många riktigt intelligenta har ofta varit hemlösa/panka och därifrån kommit upp mot toppen. Däremot är ju en hög arbetsmoral en viktig egenskap för att lyckas såklart. Men det har mer eller mindre vi alla, om man bara sysslar med rätt sak för just dig.
Dem intelligenta människorna har som sagt ofta diagnoser och störningar vilket också många gånger medför en viss nonchalant inställning till saker som inte intresserar. Däremot finns väldigt mycket passion och engagemang hos saker som intresserar.
Enligt mig är dem korkade människorna dem som går till sitt jobb år ut och år in för att "få allt att gå runt" och istället må dåligt över det och bli en bitter människa som följd. Det är för mig jävligt ointelligent.
Intelligens är sammankopplat till mycket som du själv nämner, absolut är det så.
En benämning på "Hur bra man kommer lyckas i arbetslivet" finns inte. Däremot har ju folk med låg risktagsbeteende, allmän arbetsdisciplin och moral samt en förmåga att finna sig i det. IQ har inte ett skit med saken att göra.
Många av dem man visste redan i låg ålder var dem "korkade" är ofta dem som har ett skitjobb som t.ex. undersköterska eller hantlangare/murare som jobbar som svin utan att varken komma en meter i sin karriär, trivs på jobbet eller för den delen tjäna några större pengar.
Medger att "lyckas i arbetslivet" är diffust. Däremot korrelerar IQ med arbetsmarknaden, svårare jobb kräver högre IQ och vice versa. Om inte kognitiv förmåga har något samband med produktivitet och effektivitet att göra så borde ett kommunistisk system redan ha upprättats av samhällsorganismen. Om man ser samhället som en organism, likt människokroppen, inser man att varje funktion kräver olika mycket energi. Därav värderas vissa saker
Subjektivt värderar jag inte högre IQ än lägre IQ. Objektivt måste jag självklart att inse och acceptera statistisk sanning. Jag kan inte se hur världen kan fungera/operera/existera(välj själv) utan förnuft.
En diagnos(antar du menar, ADHD, ADD, Asperger, depression, bipolär, diverse personlighetsstörningar osv) säger inget om en persons IQ, om inte högt/lågt IQ är en del av kriterierna för diagnosen. Kognitiv förmåga handlar inte bara om att kunna se ett samband/mönster utan även kunna förmedla och förklara samband/mönster. Detta är högst snävt och mer faktorer spelar in i kognitiv förmåga. Gör dig själv en tjänst och ta fram en bild av centrala nervsystemet. Därefter läser du om varje del man lyckats lokalisera, dess funktion, dess samarbeten med andra delar osv. Där kommer du märka att om en funktion i ett område är nedsatt kommer andra funktioner att försämras på helt andra sätt. Dessutom är man inte oemottaglig för inlärning enbart på grund av en diagnos. Autistiska symptom går att lindra via inlärning, nervsystemen är formbara.
"Enligt mig är dem korkade människorna dem som går till sitt jobb år ut och år in för att "få allt att gå runt" och istället må dåligt över det och bli en bitter människa som följd. Det är för mig jävligt ointelligent."
Du vet inget om ansvarstagande och om att se till att sin familj mår bra antar jag? Det handlar om adaption och inte om någon är korkad eller inte. Hur du lyckas dra den slutsatsen säger mer om din bittra attityd mot verkligheten. Är det kanske du som blivit diagnosticerad, satt på sjukpension och nu lever ensam i en lyhörd lägenhet? Om så är fallet känner jag djup sympati för dig. Däremot ändras inte verkligheten beroende på vad du anser/tycker/känner, den fortsätter i sin riktning.
Eller så pangar du en sil amfetamin och slutar klaga.
Må väl må Gud bevare din själ.
Mvh Frasse Lejonhjärta