Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-30, 00:00
Medlem
Bara-Robins avatar
Edit, jag letade upp mina WAIS papper ifrån när jag var ungdom. (16 år)

Ledsen hörrni, jag tar tillbaka vad jag skrev. Det står tydligen IK poäng där!
Citera
2013-01-30, 00:06
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag vet inte riktigt vad det var för etiska regler. Jag läste bara det på mensas hemsida. Det skulle tydligen kräva intyg från föräldrar om man skulle mäta IQ på barn på det sättet. Jag kan inte uttala mig med säkerhet om det mer specifikt.

Jag tänkte igenom det där, och jag reserverar mig för att olika psykologer gör på olika sätt. På mitt ena WAIS så står det, utöver en massa sidokrams och kommentarer "exceptionellt hög perseptuell organisationsförmåga" (fast rättstavat antar jag), och det finns inte en siffra eller procent i något utav häftena vad jag kan minnas.
Dock så visar säkert testerna någon % som sedan psykologen tolkar. Och det är möjligt att ni fick ta del utav dessa. Jag fick det dock inte. Och jag utgick, för fort, ifrån att ingen fick det.
Dock låter det fortfarande lustigt att ett barn får det.

det krävs godkännande av föräldrar att göra en utredning där även IQ/begåvningstester tester borde räknas in.

jag antar att det är upp till varje team/psykolog att välja hur utredningen ska presenteras? egentligen är kanske inte den exakta siffran särskilt betydelseful men i min utredning var allt i procent och i kvoter samt differensen mellan resultaten då det fanns ett område där jag dippade flera SD från mina övriga resultat.

ja det är nog lätt att dra slutsatser som inte alltid stämmer även om man tror att man har bra referens material... det viktigaste är att man inte lägger fram sådana anklagelser om man inte är säker på sin sak (även om jag säkert också har gjort det här på flashback någon gång)
Citera
2013-01-30, 00:34
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
det krävs godkännande av föräldrar att göra en utredning där även IQ/begåvningstester tester borde räknas in.

jag antar att det är upp till varje team/psykolog att välja hur utredningen ska presenteras? egentligen är kanske inte den exakta siffran särskilt betydelseful men i min utredning var allt i procent och i kvoter samt differensen mellan resultaten då det fanns ett område där jag dippade flera SD från mina övriga resultat.

ja det är nog lätt att dra slutsatser som inte alltid stämmer även om man tror att man har bra referens material... det viktigaste är att man inte lägger fram sådana anklagelser om man inte är säker på sin sak (även om jag säkert också har gjort det här på flashback någon gång)

I stand delvis corrected!
Citera
2013-01-30, 01:31
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
I stand delvis corrected!

jag har läst runt lite och hittat flera inlägg på diverse sidor om att taket för WAIS ligger på 155 här är ett från flashback https://www.flashback.org/sp34030905

jag har även hittat ett par kommentarer där föräldrar till barn som fått tex 140 på wisc (det för barn)

det verkar som att jag har haft rätt på alla mina punkter, motbevisa gärna om du hittar någon vettig källa (jag hittade tyvärr inget som kan anses som en bra källa....)

http://www.megafoundation.org/Ultranet/scores.htm
Citera
2013-01-30, 09:33
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tukotih
Har gjort testet två gånger.

Första gången:
Svarade på 4/5 kanske, jag var bara 15.
Fick 126 om jag inte minns fel. (Vilket jag nog gör.)

Andra gången
Svarade på alla, kanske 2 år sedan.
Resultat: 132

Max är "135 och uppåt".
( http://www.mensa.se/bli-medlem/oevervakat-test/185-vilken-aer-den-maximala-iq-man-kan-erhalla-pa-det-oevervakade-testet )

Är inte med i Mensa. Men ser fint ut i CV:t.

Kom ihåg:
Träffar du någon smurf som påstår att de har över 140, skrik på dem tills de får tinnitus.
Har man 140+ på riktigt så måste man ha Aspergers eller något.
Chanserna är f.ö. jävligt små att de ens skulle skryta om en IQ över 140. Det är bara sjukt...

PS.
För mycket metylfenidat i DAT-cellerna, ursäktar om inlägget blev stökigt.

Nej, det måste man inte. Jag är mer som Dr house. Är något så ovanligt som en extrovert högbegåvad. Har antagligen AD(h)D. Men du har ju rätt i det att det är ingenting jag berättar.
Citera
2013-01-30, 13:06
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
jag har läst runt lite och hittat flera inlägg på diverse sidor om att taket för WAIS ligger på 155 här är ett från flashback https://www.flashback.org/sp34030905

jag har även hittat ett par kommentarer där föräldrar till barn som fått tex 140 på wisc (det för barn)

det verkar som att jag har haft rätt på alla mina punkter, motbevisa gärna om du hittar någon vettig källa (jag hittade tyvärr inget som kan anses som en bra källa....)

Anledningen till att jag skrev "delvis" är för att jag behövde en uns av stolthet kvar för att kunna sova igår!
Citera
2013-01-30, 23:56
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Anledningen till att jag skrev "delvis" är för att jag behövde en uns av stolthet kvar för att kunna sova igår!

I see my young apprentice, henceforth your name shall be DarthRobin and together we shall rule flashback together!

you must go to the outlaw-tempel and destroy all the moderatorerna and then we will be unstoppable young DarthRobin!!

Citera
2013-02-04, 23:01
Medlem
Citat:

Fast om nu taket är så högt så finns det inte en chans på jorden att SD skulle vara enbart 15. Desto högre mätvärden = högre felmarginaler. Anledningen till att Mensa enbart mäter till 135+ är för att de är relativt säkra upp dit.

Det kan skilja sig om man testar barn, men nu pratade du om WAIS....
Citera
2013-02-05, 00:38
Medlem
dokoalseleds avatar
Jag skrev Ravens matriser Standard och fick 59 rätt av 60. Det var inte på tid och jag gjorde anteckningar på papper vid sidan om. Jag vet inte om man får anteckna på papper eller inte.

Kan man få en fingervisning om IQ av detta? Är det någon som vet vad det motsvarar? Kändes lite surt när man fick veta svaret efteråt att jag lämnade sista uppgiften med ett svar som kändes någorlunda ok istället för att sitta och klura lite till...
Citera
2013-02-05, 00:52
Medlem
MissionImpossibles avatar
Gjorde webbtestet för ca 3 år sedan fick 128
Blev erbjuden att göra det "riktiga" men har inte gjort det ännu.
Räcker med o vet man är smartare än de flesta :P (ironi)
Citera
2013-02-05, 01:26
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Fast om nu taket är så högt så finns det inte en chans på jorden att SD skulle vara enbart 15. Desto högre mätvärden = högre felmarginaler. Anledningen till att Mensa enbart mäter till 135+ är för att de är relativt säkra upp dit.

Det kan skilja sig om man testar barn, men nu pratade du om WAIS....

du tänker fel... SD är bara ett mått på avvikelsen från medel dvs du kan inte mäta ut högre IQ med en annan standardavvikelse, den enda skillnaden är vad kvoten du hamnar i placerar dig i för percentil (131 på weschlers skala är mkt högre än 131 på cattels skala)

problemet med att mäta hög IQ beror på att ju längre du kommer från medel ju mindre resultat får du in och därför blir även felmarginalen större (pga för få resultat att jämföra med)

Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Jag skrev Ravens matriser Standard och fick 59 rätt av 60. Det var inte på tid och jag gjorde anteckningar på papper vid sidan om. Jag vet inte om man får anteckna på papper eller inte.

Kan man få en fingervisning om IQ av detta? Är det någon som vet vad det motsvarar? Kändes lite surt när man fick veta svaret efteråt att jag lämnade sista uppgiften med ett svar som kändes någorlunda ok istället för att sitta och klura lite till...

ja men en dålig fingervisning... mensa DK är riktigt bra (gör det på 20 min om du vill att det ska likna Mensas övervakade)
Senast redigerad av hashish-boy 2013-02-05 kl. 01:48.
Citera
2013-02-05, 08:07
Medlem
HC47s avatar
Citat:
ja men en dålig fingervisning... mensa DK är riktigt bra (gör det på 20 min om du vill att det ska likna Mensas övervakade)
Mja, det är förhållandevis få frågor på det testet som liknar matriserna på det övervakade testet. Möjligen använder danskarna ett annat test, men det svenska testet är i "samma anda" som det test som finns på deras hemsida.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in