Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag vet inte riktigt vad det var för etiska regler. Jag läste bara det på mensas hemsida. Det skulle tydligen kräva intyg från föräldrar om man skulle mäta IQ på barn på det sättet. Jag kan inte uttala mig med säkerhet om det mer specifikt.
Jag tänkte igenom det där, och jag reserverar mig för att olika psykologer gör på olika sätt. På mitt ena WAIS så står det, utöver en massa sidokrams och kommentarer "exceptionellt hög perseptuell organisationsförmåga" (fast rättstavat antar jag), och det finns inte en siffra eller procent i något utav häftena vad jag kan minnas.
Dock så visar säkert testerna någon % som sedan psykologen tolkar. Och det är möjligt att ni fick ta del utav dessa. Jag fick det dock inte. Och jag utgick, för fort, ifrån att ingen fick det.
Dock låter det fortfarande lustigt att ett barn får det.
det krävs godkännande av föräldrar att göra en utredning där även IQ/begåvningstester tester borde räknas in.
jag antar att det är upp till varje team/psykolog att välja hur utredningen ska presenteras? egentligen är kanske inte den exakta siffran särskilt betydelseful men i min utredning var allt i procent och i kvoter samt differensen mellan resultaten då det fanns ett område där jag dippade flera SD från mina övriga resultat.
ja det är nog lätt att dra slutsatser som inte alltid stämmer även om man tror att man har bra referens material... det viktigaste är att man inte lägger fram sådana anklagelser om man inte är säker på sin sak (även om jag säkert också har gjort det här på flashback någon gång)