Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-09, 21:17
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Gjorde själv mensas IQ-test våren 2010 och det är samma som nuvarande vad jag vet.

Jag skulle säga den största skillnaden är tiden då jag fann provet något mer stressande. Skulle säga att danska mensas är mer rättvisande.

Nu hjälper jag internt inom mensa men dock ej med testansvarig och själva provet utan mer om interna ändringar av register mm. Vill inte säga för mkt iom att jag inte vill outa mig men kan säga att testet i sig inte är svårare. Dvs 126 på internetsidan är lika lätt att uppnå som på övervakade testet men mensas övervakade test når högre upp på IQ-skalan. Givetvis är är det svårare att klara 135 istället för 126 men 126 på övervakade ska vara lika lätt som på internettestet.

Låter vettigt men det känns som att det liksom inte finns alltför många olika varianter som kan ske, det är alltid någon förflyttning och ibland kombinerat med rotation/färgändring/figurändring och som många andra påpekat så flyter det på väldigt snabbt när man väl klurat på en fråga.

På det danska (mensa.dk) finns egentligen bara en fråga jag tycker är luddig, annars klarar jag i princip av resten så att nå rätt på det svenska bör inte vara några problem. Är det 135 eller mer man måste få för att få godkänt?
Citera
2011-11-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Låter vettigt men det känns som att det liksom inte finns alltför många olika varianter som kan ske, det är alltid någon förflyttning och ibland kombinerat med rotation/färgändring/figurändring och som många andra påpekat så flyter det på väldigt snabbt när man väl klurat på en fråga.

På det danska (mensa.dk) finns egentligen bara en fråga jag tycker är luddig, annars klarar jag i princip av resten så att nå rätt på det svenska bör inte vara några problem. Är det 135 eller mer man måste få för att få godkänt?
Dock måste du kunna svara ganska snabbt. Det är 45 frågor på 20 min. Har man gjort ett internetprov så blir det ju lättare nästa gång.

131 eller högre räcker.

Vad fick du första gången du gjorde danska mensas test?
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-11-09 kl. 22:12.
Citera
2011-11-09, 22:34
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Dock måste du kunna svara ganska snabbt. Det är 45 frågor på 20 min. Har man gjort ett internetprov så blir det ju lättare nästa gång.

131 eller högre räcker.

Vad fick du första gången du gjorde danska mensas test?

Är ganska snabb så det ska inte vara någon fara.

Gjorde precis http://iqtest.dk/main.swf och fick 135 men hade 8min kvar, när jag gjorde det danska förut fick jag något högre så om man bara ska över 131 bör det inte vara några problem.

En fråga jag aldrig någonsin lyckats lura ut är nr 26 http://iqtest.dk/main.swf. Någon som förstår hur man ska tänka? OBS! Välj engelska annars får man inte samma frågor!
Senast redigerad av söderb 2011-11-09 kl. 22:40.
Citera
2011-11-09, 22:46
Medlem
Citat:

Gjorde precis http://iqtest.dk/main.swf och fick 135 men hade 8min kvar, när jag gjorde det danska förut fick jag något högre så om man bara ska över 131 bör det inte vara några problem.

En fråga jag aldrig någonsin lyckats lura ut är nr 26 http://iqtest.dk/main.swf. Någon som förstår hur man ska tänka? OBS! Välj engelska annars får man inte samma frågor!
Då tkr jag du ska prova o bli medlem om du vill.

Vi kallar prickarna 1 - 9 enligt följande mönster:

1 2 3
4 5 6
7 8 9

Ponera du har dubbla pinnar mellan 4-5 & 5-6

Dom pinnarna vid 4-5 sitter fast 4 resp 5. Varje steg svänger dom en bit. Kan rita, återkommer.
Citera
2011-11-09, 22:46
Medlem
Citat:

Du klarar inte 26 men alla andra (36, 37, 39)? Jag tycker det ser ut som att pinnarna snurrar medsols, svaret är alltså A. Skulle vara intresserad av att höra hur du löser 36, 37, 39
Citera
2011-11-09, 22:58
Medlem
http://img824.imageshack.us/img824/2233/40557127.jpg

Så.
Citera
2011-11-09, 23:20
Medlem
söderbs avatar
Citat:
http://img824.imageshack.us/img824/2233/40557127.jpg

Så.

Ser ungefär sambandet, men hur menar du att de roterar? Använd gärna siffrorna för punkterna tycker det är lättast att se hur det hänger ihop då.

Edit: Alltså om jag tänker som du ritar bör det inte vara ett rakt streck horisontellt i mitten då på sista bilden? Det finns inte med som alternativ? Eller snurrar de runt på kanterna så de kommer in och bildar lite av ett halvt hakkors istället?

Citat:
Du klarar inte 26 men alla andra (36, 37, 39)? Jag tycker det ser ut som att pinnarna snurrar medsols, svaret är alltså A. Skulle vara intresserad av att höra hur du löser 36, 37, 39
Antar att du kollar på den engelska nu?

39an (vet att det finns en liknande på danska också) är ganska simpel egentligen, varje ruta flyttar ett steg varje gång, 1 till 2 till 3 till 4 osv. Varje gång ett hopp sker byter figuren form på den engelska blir tex X till O till trekant till X. Så tex När överstavänstrarutan går till nästa blir nr1X till nr 2 där den byter till O.

37an är hoppar svart cirkel och vit cirkel ett snäpp åt höger varje gång. De svarta rutorna behöver du inte fundera så mycket kring egentligen då de inte är så relevanta för lösningen. Varje gång en cirkel gått igenom svart fält byter den färg. Så svaret på den bör vara den med 2 cita cirklar ett snälpp till höger mot vad de ligger i rutan innan.

36an så byter färgen bara plats, tornen byter plats, det som gör det klurigt är att de vrids 90grader åt höger + vänster, så rotera dem så alla har basen nedåt så blir det lättare att tänka
Senast redigerad av söderb 2011-11-09 kl. 23:36.
Citera
2011-11-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ser ungefär sambandet, men hur menar du att de roterar? Använd gärna siffrorna för punkterna tycker det är lättast att se hur det hänger ihop då.

Edit: Alltså om jag tänker som du ritar bör det inte vara ett rakt streck horisontellt i mitten då på sista bilden? Det finns inte med som alternativ? Eller snurrar de runt på kanterna så de kommer in och bildar lite av ett halvt hakkors istället?

vi har 1 - 9

den röda pinnen resp gröna pinnen sitter fast i punkt 5 och rör sig medurs. Tänk dig att dig att röd-grön bildar en propeller och snurrar med 5 i mitten.

Blå sitter fast i 4an och snurrar den med. Dvs mönstret:

4-5
4-8
4-9
4-1
4-2
Och tillbaka till
4-5

Lila uppför sig likadant som blå fast sitter fast i 6
6-5
6-2
6-6
6-9
6-8
och tillbaka till
6-5
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-11-09 kl. 23:43.
Citera
2011-11-10, 12:50
Medlem
söderbs avatar
Citat:
vi har 1 - 9

den röda pinnen resp gröna pinnen sitter fast i punkt 5 och rör sig medurs. Tänk dig att dig att röd-grön bildar en propeller och snurrar med 5 i mitten.

Blå sitter fast i 4an och snurrar den med. Dvs mönstret:

4-5
4-8
4-9
4-1
4-2
Och tillbaka till
4-5

Lila uppför sig likadant som blå fast sitter fast i 6
6-5
6-2
6-6
6-9
6-8
och tillbaka till
6-5

Tack! Så enkelt när man väl ser sambandet
Citera
2011-11-10, 23:05
Medlem
Felpostning
Senast redigerad av bgbg 2011-11-11 kl. 00:00. Anledning: Felpostning
Citera
2011-11-11, 21:55
Medlem
Hmm, testade den danska versionen av iqtest.dk nu och fick 137. Man fick dock skriva i sin ålder på slutet den här gången och det skulle tydligen påverka resultatet, ni andra kanske är äldre? Hur kan åldern påverka egentligen, IQ ökar väl inte med åldern? Ursäkta om jag går ot nu...
Citera
2011-11-12, 00:36
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
Hmm, testade den danska versionen av iqtest.dk nu och fick 137. Man fick dock skriva i sin ålder på slutet den här gången och det skulle tydligen påverka resultatet, ni andra kanske är äldre? Hur kan åldern påverka egentligen, IQ ökar väl inte med åldern? Ursäkta om jag går ot nu...

Standardfördelningen ser nog annorlunda ut för olika åldrar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in