Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Om man använt felaktiga statistiska metoder utan validitet så blir resultaten per automatik felaktiga.

IQ-testen är inte byggda för cross-cultural-studies (i varje fall står det inget om att testen bör användas för sånt i manualerna). IQ-test är som sagt gjorda för att fastställa intelligens nivåer hos enskilda individer i förhållande till sin egen befolkning. Precis som jag belyste med mitt exempel så är det där med ganska löjligt att jämföra tex engelsmän med somalier (av flera olika skäl).

Återigen. Studien visar att det fungerar ypperligt att använda IQ som mått på en hoper välståndsparametrar i ett land. Vilket var syftet med studien.

Återigen. Det är väldigt relevant när man flyttar somalier till Sverige. Speciellt när det visar sig att de i större utsträckning än någon annan grupp inte klarar skolan, inte jobbar och ligger allra högst i fråga om våldsbrott.

På vad sätt är det löjligt att jämföra somalier med engelsmän? Det blir väl mer och mer relevant i takt med en globaliserad värld?

Vad jag förstår har de endast kört med matristest och inga verbala problem. På vissa Mensa siter står det att testerna är kulturfria.

"Mensa har ingen selvutviklet test, men lisens på standardiserte og overvåkede tester. Vår lisens gir oss tilgang til et utvalg kulturfrie tester, hvor ingen av oppgavene krever ferdigheter innen kunnskap, språk eller aritmetikk."
Senast redigerad av SuperKurt 2010-06-14 kl. 12:12.
Citera
2010-06-14, 13:14
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperKurt
Återigen. Studien visar att det fungerar ypperligt att använda IQ som mått på en hoper välståndsparametrar i ett land. Vilket var syftet med studien.

Återigen. Det är väldigt relevant när man flyttar somalier till Sverige. Speciellt när det visar sig att de i större utsträckning än någon annan grupp inte klarar skolan, inte jobbar och ligger allra högst i fråga om våldsbrott.

På vad sätt är det löjligt att jämföra somalier med engelsmän? Det blir väl mer och mer relevant i takt med en globaliserad värld?

Vad jag förstår har de endast kört med matristest och inga verbala problem. På vissa Mensa siter står det att testerna är kulturfria.

"Mensa har ingen selvutviklet test, men lisens på standardiserte og overvåkede tester. Vår lisens gir oss tilgang til et utvalg kulturfrie tester, hvor ingen av oppgavene krever ferdigheter innen kunnskap, språk eller aritmetikk."
Jag tycker det är ganska meningslöst att jämföra IQ mellan länder där det tex finns obligatorisk skolgång och avsaknad av svält med ett land av analfabeter som inte har en aning om vad "matriser" är.

Ang. somaliernas oförmåga att anpassa sig till ett svenskt samhälle så är deras låga IQ-nivå bara en av faktorerna som spelar in.
Citera
2010-06-14, 13:18
Medlem
Profaxs avatar
Jag har dessutom aldrig sett att IQ skulle användas som någon relevant mått i nationalekonomiska studier av rang. Faktum är att jag aldrig sett IQ nämnas i någon ekonomisk artikel öth.
Citera
2010-06-14, 13:22
Medlem
Citat:
Jag tycker det är ganska meningslöst att jämföra IQ mellan länder där det tex finns obligatorisk skolgång och avsaknad av svält med ett land av analfabeter som inte har en aning om vad "matriser" är.

Ang. somaliernas oförmåga att anpassa sig till ett svenskt samhälle så är deras låga IQ-nivå bara en av faktorerna som spelar in.

Visst kan det vara så. Kan du ge exempel på en lyckad integration av en grupp med så låg IQ någonstans som skett med denna takt vi nu har?
Citera
2010-06-14, 13:25
Medlem
Citat:
Jag har dessutom aldrig sett att IQ skulle användas som någon relevant mått i nationalekonomiska studier av rang. Faktum är att jag aldrig sett IQ nämnas i någon ekonomisk artikel öth.

Det hade antagligen inte Vanhanen et. al. heller. Det har rått ett tankeförbud pga PK. Nu finns det åtminstone deras studie och som förklaring på välstånd fungerar den ypperligt. Finns ingen annan parameter som förklarar välstånd bättre.
Citera
2010-06-14, 13:33
Medlem
Citat:
Det hade antagligen inte Vanhanen et. al. heller. Det har rått ett tankeförbud pga PK. Nu finns det åtminstone deras studie och som förklaring på välstånd fungerar den ypperligt. Finns ingen annan parameter som förklarar välstånd bättre.
Den studien har fått massivt med kritik. Hur förklarar du denna kritik? Jag är inte speciellt insatt i just denna fråga så jag frågar bara av ren nyfikenhet.
Citera
2010-06-14, 13:39
Medlem
Querls avatar
Citat:

Det är väl så att detta är en bok och inte en vetenskaplig publicerad studie. Med tanke på den rätt så omfattande kritik den fått är det väl tveksamt om den skulle ha publicerats i gängse system. Vilka som helst kan ge ut en bok utan att det på något sätt granskats om den håller rent vetenskapligt.

Men alldeles oavsett det, vad drar du för politiska slutsatser av boken, SuperKurt?
Citera
2010-06-14, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Den studien har fått massivt med kritik. Hur förklarar du denna kritik? Jag är inte speciellt insatt i just denna fråga så jag frågar bara av ren nyfikenhet.

Vad jag förstår så gick den initiala kritiken ut på att en rad redan gjorda test användes i studien. Sammanställningen av dessa kritiserades på grund av någon gjord förenkling. Det är den kritiken som klistrades in i tidigare inlägg.
publicerad 2002 http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Som jag redan skrivit tog de fasta på kritiken och gjorde en ny studie med egna kompletterande/kontrollerande test för att verifiera de tidigare slutsatserna vilket de lyckades med.

publicerad 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality
Citera
2010-06-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Det är väl så att detta är en bok och inte en vetenskaplig publicerad studie. Med tanke på den rätt så omfattande kritik den fått är det väl tveksamt om den skulle ha publicerats i gängse system. Vilka som helst kan ge ut en bok utan att det på något sätt granskats om den håller rent vetenskapligt.

Men alldeles oavsett det, vad drar du för politiska slutsatser av boken, SuperKurt?

Köpa aktier i Kina och emigrera till USA?

Åtminstone första boken är publicerad på ett vetenskapligt förlag
Citera
2010-06-14, 14:05
Medlem
Querls avatar
Citat:
Köpa aktier i Kina och emigrera till USA?

Åtminstone första boken är publicerad på ett vetenskapligt förlag

Borde du inte flytta till Somalia? Där skulle du verkligen höja dig över mängden!
Citera
2010-06-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Borde du inte flytta till Somalia? Där skulle du verkligen höja dig över mängden!

Ja, flyttar man till Somalia så räcker det med svenskt IQ på 100 för att kvala in i deras Mensa om det finns något.

Troligen är det väl tvärtom att de somalier som flyttar hit ligger över deras medel på 68. Dvs kvalificerade nog att hitta till flygplatsen. Det gör att det blir en braindrain som för evigt lägger Somalia i kaos. Tack till våra politiker.
Citera
2010-06-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maiaymistru
Vem vågar säga emot kungen?

Här kommer en motsägelse

Tror ni är ute och cyklar bägge två på det högra problemet. Rätt svar men fel tänkt. Lösningen är enklare än så. De 3 olika blomformerna överlagras på sig själva och man får tre trefärgade blommor utan vita fält. Svar E.

För övrigt så undrar jag varför det skall ta en månad att få resultaten rättade av en psykolog av alla yrkeskategorier? Om det bara vore poäng så kan väl vem som helst med facit rätta och det på kort tid?
Min undran är om även felaktiga svar vägs in? Dvs det finns olika dumma svar där det minst dumma ger tröstpoäng samt att de letar efter systematik i felsvaren? Vad sägs om den teorin?
Senast redigerad av SuperKurt 2010-06-16 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in