Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Om man använt felaktiga statistiska metoder utan validitet så blir resultaten per automatik felaktiga.
IQ-testen är inte byggda för cross-cultural-studies (i varje fall står det inget om att testen bör användas för sånt i manualerna). IQ-test är som sagt gjorda för att fastställa intelligens nivåer hos enskilda individer i förhållande till sin egen befolkning. Precis som jag belyste med mitt exempel så är det där med ganska löjligt att jämföra tex engelsmän med somalier (av flera olika skäl).
Återigen. Studien visar att det fungerar ypperligt att använda IQ som mått på en hoper välståndsparametrar i ett land. Vilket var syftet med studien.
Återigen. Det är väldigt relevant när man flyttar somalier till Sverige. Speciellt när det visar sig att de i större utsträckning än någon annan grupp inte klarar skolan, inte jobbar och ligger allra högst i fråga om våldsbrott.
På vad sätt är det löjligt att jämföra somalier med engelsmän? Det blir väl mer och mer relevant i takt med en globaliserad värld?
Vad jag förstår har de endast kört med matristest och inga verbala problem. På vissa Mensa siter står det att testerna är kulturfria.
"Mensa har ingen selvutviklet test, men lisens på standardiserte og overvåkede tester. Vår lisens gir oss tilgang til et utvalg kulturfrie tester, hvor ingen av oppgavene krever ferdigheter innen kunnskap, språk eller aritmetikk."