2010-06-02, 01:23
Medlem
BabyBangss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Jag antar att det beror på att B-versionen är svårare än A-versionen varför det inte krävs lika många rätt för att erhålla samma IQ som i A-versionen.
Det stämmer.
Låter ju oerhört konstigt att de skulle ha olika svårighetsgrader på testen. Syftet med två test är ju att ifall du misslyckas på A-provet ska få en chans till genom att göra B. Finns ju ingen anledning till att det andra provet skulle vara svårare då de bägge ska mäta samma sak. http://www.mensa.se/bli-medlem/oevervakat-test/172-mitt-resultat-blev-inte-sa-bra-som-jag-hoppades-far-jag-goera-om-testet-

frederic.bastiat - http://img218.imageshack.us/img218/9003/mensahhh.jpg Känns som det måste fan vart på håret det där nästan Eller nån som har en aning om hur de graderar varje fråga o.s.v.
Här har ni mitt. Tror jag hann med att sitta och fundera på kanske 42 av frågorna, så ca. tre stycken som jag nästan bara chansade på.

För dom så funderar på att göra så är jag övertygad om att det går att "träna" upp sig något innan. Prova t.ex. det danska testet och andra liknande tester innan för att lära er vissa mönster så kommer typ de 20-25 första frågorna i stort sett gå på rutin. Kändes som att de som kom därefter fick man sitta något längre och klura mer på.
Citera
2010-06-02, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabyBangs
Låter ju oerhört konstigt att de skulle ha olika svårighetsgrader på testen.
Jag kan inte säga annat än att jag är hundra procent säker på att jag läst det på Mensas eget forum av någon relativt högt uppsatt person som agerar testledare eller dylikt.

Vad spelar det för roll om det är lite olika svårighetsgrad på testen? Det är fortfarande bara en procent som uppnår ett resultat på 135+. Oavsett om det är genom 40 rätt eller 42.
Senast redigerad av engl 2010-06-02 kl. 01:31.
Citera
2010-06-02, 01:32
Medlem
narohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Har också gjort Mensas webtest och landade på 128, om jag minns rätt. Men jag var inte särskilt imponerad av själva testet.

Känner två personer som är medlemmar i "riktiga" Mensa. Bägge två är arroganta, socialt inkompetenta skitstövlar som säkert hade fått en bokstavsdiagnos också om de testat sig på det området.

Det skiljer sig från person till person, något som du självklart måste förstått. Dock tar jag mig friheten då jag började tveka efter ditt inlägg. Intelligenta personer kan te sig på olika sätt, känner en person som är med i mensa som är riktigt trevlig och social, dock drar han sig, precis som jag, hellre till seriösa diskussioner än att stå och snacka skit med diverse idioter. Vidare har jag en annan kompis vars IQ, enligt min kompis som är med i mensa, skall vara uppemot 145. Då jag har pratat mycket med honom och har observerat honom i skolan är detta absolut ingen omöjlighet, han är extremt duktig på allt och riktigt smart, om än lite tystlåten.

Vidare skall man vara extremt kritiskt ställd till testet, så lite som vi förstår av hjärnan och intelligens så skall vi endå försöka mäta det och kategorisera folk på ett så banalt sätt!
Citera
2010-06-02, 01:46
Medlem
Eh Whatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Har också gjort Mensas webtest och landade på 128, om jag minns rätt. Men jag var inte särskilt imponerad av själva testet.

Känner två personer som är medlemmar i "riktiga" Mensa. Bägge två är arroganta, socialt inkompetenta skitstövlar som säkert hade fått en bokstavsdiagnos också om de testat sig på det området.

Har också hög IQ, men är inte med i mensa.
Hade dock idiotförklarat dig utan tvekan eftersom du skrev 'bägge två'.

Känner medlidande =/
Senast redigerad av Eh Whatever 2010-06-02 kl. 01:50.
Citera
2010-06-02, 02:04
Medlem
Alvaros avatar
Personligen är jag ett riktigt praktexempel på att man inte alls behöver vara "smart" för att ha högt IQ. Jag är väldigt ointresserad i samhället i stort och anses nog som ganska korkad då jag saknar en stor del av den allmänbildning som man anser som normalt. Jag har däremot hyfsat högt iq (133-134).

Jag har bara lätt för den typen av uppgifter som är på ett iq-test. Säger egentligen väldigt lite om min intelligens. Jag har väldigt svårt för att lära mig saker, jag stavar dåligt och jag har även svårt för att koncentrera mig.. smart..?

Nu låter jag möjligtvis väldigt självkritisk, men eftersom jag är anonym så prioriterar jag ärlighet!
Självklart anser jag mig som duktig på mycket, men min oförmåga för att lära mig nya saker och för att hålla fokus gör att jag känner mig väldigt korkad.
Citera
2010-06-02, 02:36
Medlem
Citat:
Låter ju oerhört konstigt att de skulle ha olika svårighetsgrader på testen. Syftet med två test är ju att ifall du misslyckas på A-provet ska få en chans till genom att göra B. Finns ju ingen anledning till att det andra provet skulle vara svårare då de bägge ska mäta samma sak. http://www.mensa.se/bli-medlem/oevervakat-test/172-mitt-resultat-blev-inte-sa-bra-som-jag-hoppades-far-jag-goera-om-testet-

frederic.bastiat - http://img218.imageshack.us/img218/9003/mensahhh.jpg Känns som det måste fan vart på håret det där nästan Eller nån som har en aning om hur de graderar varje fråga o.s.v.
Här har ni mitt. Tror jag hann med att sitta och fundera på kanske 42 av frågorna, så ca. tre stycken som jag nästan bara chansade på.

För dom så funderar på att göra så är jag övertygad om att det går att "träna" upp sig något innan. Prova t.ex. det danska testet och andra liknande tester innan för att lära er vissa mönster så kommer typ de 20-25 första frågorna i stort sett gå på rutin. Kändes som att de som kom därefter fick man sitta något längre och klura mer på.

håller med dig, blev själv rätt förvånad. sa t om att jag ville ha en ny kopia för att dubbelkolla. fick ett mejl att dom skulle skicka ett nytt o det kostade 150 kr. inte fått kopian än (beställde i fredags) men dom har inte hört av sig så om dom märkt att nått inte stämmer borde väl dom kontaktat mig vid det här laget.
Citera
2010-06-02, 02:43
Medlem
BabyBangss avatar
Citat:
Jag kan inte säga annat än att jag är hundra procent säker på att jag läst det på Mensas eget forum av någon relativt högt uppsatt person som agerar testledare eller dylikt.

Vad spelar det för roll om det är lite olika svårighetsgrad på testen? Det är fortfarande bara en procent som uppnår ett resultat på 135+. Oavsett om det är genom 40 rätt eller 42.
Ok, nej jag kan inte annat än att hänvisa till mensas hemsida som jag länkade till förut och där det står "två likvärdiga begåvningstester: FRT form A och FRT form B.". Jag tolkar det som att proven möjligtvis kanske skulle vara upplagda på olika sätt(?), men de måste ju ändå bägge två visa på en viss lägre gräns för ifall man "klarar" det eller inte. Om då det ena av dom skulle vara svårare innebär det väl också att det skulle vara svårare att klara av den här gränsen. Tycker bara det låter lite skevt.
Citera
2010-06-02, 03:28
Medlem
Citat:
Om då det ena av dom skulle vara svårare innebär det väl också att det skulle vara svårare att klara av den här gränsen. Tycker bara det låter lite skevt.
Nej, det blir inte svårare att uppnå en viss percentil, vilket är vad IQ bestäms från. Testet är normerat så att bara en viss andel människor uppnår en viss percentil. Varför skulle det då vara svårare att få en viss IQ om testet innehåller lite svårare uppgifter?
Citera
2010-06-02, 05:56
Medlem
Querls avatar
Citat:

Alla test fungerar så att man får en råpoäng. Den kan vara 13, 97, 231 etc och säger ju INGENTING om hur bra prestationen är, eller hur? Således så kan man på Mensas test mycket väl ha 43 på version A och 38 på version B, men det kan ändock spegla en lika god prestation. Varför, jo för att testen är normerade på en normalpopulation. Testkonstruktören som tog fram uppgifterna försökte säkert att göra testen lika svåra, men i samband med normeringen märkte man att version A var betydligt enklare, dvs fler personer uppnådde högre poäng, därför sätts gränserna för IQ-värdena olika.

Det är inget konstigt med det alls.
Citera
2010-06-02, 06:11
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Kan även tillägga att det är otroligt svårt att skapa en konversation mellan två personer som skiljer sig för mycket i IQ. Att prata med någon som är mer än 30-40 under en själv får man inte ut någonting av överhuvudtaget. Vissa klarar av att sänka sig och ha banala konversationer för att fördriva tiden eller förbättra kontakten med andra i sammanhanget. Vissa klarar det inte eller vill det inte och anses då socialt inkompetenta eller i värsta fall psykiskt störda.

Det beror nog på vad man pratar om. Man kan ha djupa och mycket meningsfulla samtal med i princip alla normalbegåvade, men om man envisas med att endast vilja föra intellektuella diskussioner, så visst.
Citera
2010-06-02, 07:27
Medlem
BabyBangss avatar
Citat:
Nej, det blir inte svårare att uppnå en viss percentil, vilket är vad IQ bestäms från. Testet är normerat så att bara en viss andel människor uppnår en viss percentil. Varför skulle det då vara svårare att få en viss IQ om testet innehåller lite svårare uppgifter?

Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Alla test fungerar så att man får en råpoäng. Den kan vara 13, 97, 231 etc och säger ju INGENTING om hur bra prestationen är, eller hur? Således så kan man på Mensas test mycket väl ha 43 på version A och 38 på version B, men det kan ändock spegla en lika god prestation. Varför, jo för att testen är normerade på en normalpopulation. Testkonstruktören som tog fram uppgifterna försökte säkert att göra testen lika svåra, men i samband med normeringen märkte man att version A var betydligt enklare, dvs fler personer uppnådde högre poäng, därför sätts gränserna för IQ-värdena olika.

Det är inget konstigt med det alls.

Ok, nu är jag med på vad ni menar. Haka bara upp mig på mig på min egen feltolkning av Querl´s postning som jag föst citerade där h*n skriver att de är olika grader på proven. Nu när jag läser det igen så borde jag fattat det från början. Skyller på för lite sömn jag...
Senast redigerad av BabyBangs 2010-06-02 kl. 07:39.
Citera
2010-06-02, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSumo
haha du tog väl inte illa upp?

Jag e rackarns avis på dina 5 mille men jag skulle nog inte sänka vela sänka min iq för dom. Inte ens för det dubbla =)
Nä varför skulle jag ta illa upp. De flesta med hög iq utnyttjar inte den.
Ungefär som att köra ett paket på 100kg när man har en lastbil på ett ton.
Jag klarar bara 100 kg och utnyttjar min lastkapacitet till max.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in