Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Klassisk musik kanske fungerar för dig, har du testat det? Det brukar begåvade personer gilla. Och dessutom så överlever du utan att göra mensatestet. Jag kan göra det istället så kan du skratta sen åt mitt resultat 😊
Jag gillar endast den klassiska musiken som återfinns i mainstreammedia ungefär men jag gillar definitivt kultur såsom operor, balett och konståkning samt klassisk musik mem vi kan säga som så att det inte är intresseområden jag utforskat/upptäckt. Kan knappast kalla mig för kulturell finsmakare.
Jag skulle aldrig skratta åt någons resultat. När jag klagar på dumma människor så syftar jag på de i övre normalspannet och det handlar inte om att jag tror att jag är bättre utan att de överskattar sin egen förmåga systematiskt och ljuger och fuskar sig fram. Jag anser att man ska gör ett arbete ordentligt eller åtminstone med 75 toppresultat (vilket inte är mycket begärt dvs 3/4 ordentlig insats) Inte svaja på gränsen mellan underkänt och godkänt.
Intelligens handlar om placeringar i var amn hör hemma i samhället gällande
insatser man kan göra och vad som gör ens liv
fullkomligt eller utmärkande bra. Jag funderade som ung på att bli målare exempelvis (när jag skippade idéer om juridik eller journalistik dvs) just för.att bara i lign o ro låta tankarna vandra och lyssna på radion och göra det som ska göras. Nu råkar jag dock ha tummen mitt i handen och ett tåla.od som skulle få mig att lämna en arbetsplats mitt i och gå hem istället.
Jag har sedan många år ett starkare intresse för äldre och jag kan tänka mig att på något vis nischa in mig i äldreomsorg och äldres rättigheter etcetera men på högre nivå än undersköterska. Innan dess är det ju pojkar (och såklart flickor) i kriminalitet jag kunnat tänka mig. På senare år är även utbildning och utbildningssociologi kanske intressant.
Man måste inte bli kärnfysiker men vi bör uppmärksamma att otroligt många i samhället inte bör arbeta med kärnfysik. Inte låtsas att alla kan bli vad som helst. Det stämmer inte. Du kan inte bli vad du vill eftersom samhället inte är en magisk lampa där du får dina önskningar uppfyllda av någon magisk ande.
För vissa kan ett bra arbetslag väga upp mot att de inte behöver intellektuell stimulans. Att ha bra kollegor, en bra arbetsplats och rimliga löner och villkor kan vara tillräckligt stimulerande.
Jag är t.ex mycket för arbetsträning och att vi inte ska plocka bort den såsom det skett för människor som inte kan "bidra genom arbete". Ett fungerande samhälle har människor från de lägsta nivåer där arbetet handlar om deras välmående och för att förebygga vårdbehov upp till toppen av chefer och tjänster för människor på högre nivåer som behöver organisera, planera och se över funktionerna inom otaliga områden.
IQ är inte ett mått på människans värde utan en fingervisning av var hon hör hemma när det ska till att bidra till samhället och landet/staten och de andra medborgarna.