Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-01, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Det stämmer! Man får en viss bonuspoäng beroende på hur snabbt man löser en uppgift. Däremot är poängen lika mycket värda oavsett var du skaffar dem i testet.
krävs dessa bonuspoäng för att nå högre än en viss gräns? dvs du måste skaffa bonusen för att komma förbi 131?
Citera
2010-06-01, 03:57
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
krävs dessa bonuspoäng för att nå högre än en viss gräns? dvs du måste skaffa bonusen för att komma förbi 131?

Nej, det är inte så det fungerar. Låt oss säga att du har två minuter på dig att lösa en uppgift. Gör du det får du ett visst antal poäng. Klarar du uppgiften på under trettio sekunder kan du få en eller flera bonuspoäng. Testet i sig har sedan ett antal uppgifter (items) och när du har gjort dessa summeras poängen helt enkelt och man får fram en råpoäng. Råpoängen transformeras sedan till en skalpoäng genom att man slår i en normtabell. WAIS består ju sedan av tretton deltest så alla dessa test gås igenom och transformeras till skalpoäng. Därefter räknar man ut IQ genom att se hur många skalpoäng man fått. Det spelar ingen roll så att säga var dina poäng kommer ifrån på testet. Du kan till exempel missa några snabbhetspoäng men kanske ändock ha en så god språklig förmåga att det väger upp det och du ändå passerar en gräns på låt säga 130.
Citera
2010-06-01, 04:03
Medlem
Querls avatar
Kanske ska lägga till att WAIS alltså inte består av ett enda test, utan består av tretton deltest som avser att mäta olika saker. Rent kliniskt använder man testet för att mäta IK och då är det så att säga hela testresultatet som är av intresse. Man kan också dela upp testerna i fyra undergrupper som mäter verbal förmåga, arbetsminne, perceptuell organisation och snabbhet.

WAIS mäter inte episodiskt minne, ej heller exekutiv förmåga av de kognitiva funktionerna.
Citera
2010-06-01, 04:06
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Forumet översvämmas av missförstånd och feltänk när det gäller IQ-begreppet.

En FAQ är på plats, någon som är sugen på att skapa en engl, Querl? Jag kan hjälpa till

Jag kan inte annat än hålla med när det är samma typ av missförstånd som uppstår hela tiden. Jag kan bidra men har ingen erfarenhet av att skapa en sådan här FAQ.
Citera
2010-06-01, 04:09
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Jag menade inte att du skulle ha påstått att Gardner mfl. har en mer korrekt syn på begreppet intelligens. Jag menade bara att jag inte har lust att lägga fram tvivelaktiga (från mina ögon sett) teorier om intelligens och dess natur
Du behöver inte redogöra för Gardner och Glolemans mer tvivelaktiga teorier, så länge folk förstår vad prediktivitet, g-faktor och normalfördelningskurva innebär så är allt lugnt..
Citera
2010-06-01, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Men, varför man går med i Mensa är väl en fråga för en annan tråd egentligen, jag tyckte bara att cirruspe's inlägg var värt att belysas lite extra - just det att folk lägger alldeles för stor vikt vid det här med IQ och ev. medlemskap i Mensa - inte minst sagt Mensas egna medlemmar allt som oftast. Allt endast i min egen ödmjuka åsikt, förstås.

Enligt min åsikt så har du helt och hållet fel, visst kanske du har rätt med att IQ är överpropagerat, men av vad jag kan förstå har du ingen som helst aning om vad Mensas medlemmar tycker och tänker (om IQ). Och av min erfarenhet att döma så är det snarare tvärtom.

I mina ögon så är Mensa snarare en förening som vilken annan, där medlemmarna har någonting gemensamt. Precis som en fotbollsförening där medlemmarna gemensamt har fotbollen, har Mensa intelligensen. Bara för det så betyder det inte att alla i Mensa springer runt och pratar om intelligens utan har hela spektrat i intresseområdet.
Citera
2010-06-01, 07:32
Medlem
powerforcers avatar
Den viktigaste frågan man bör ställa sig är varför någon frivilligt vill göra ett IQ-test som inte har någon som helst betydelse inför inträde till studier eller jobbansökan.
De vanligaste motiven är tveklöst osäkerhet, mindervärdeskomplex och självhävdelse. Vi som har ett gott självförtroende behöver knappast skriva ett prov för att bevisa att vi är smarta. Folk som är med i Mensa brukar gå omkring och skryta om det och inser inte ens hur mycket dom gör bort sig i processen.

Synnerligen suspekt med föreningen Mensa som alltså lever på att folk gör och klarar deras tester för att få in medlemsavgifter, ju fler man "godkänner" desto mer pengar får föreningen...

Om nån säger till mig att dom är med i Mensa har dom med ens erkänt att dom har låg intelligens, är osäkra på sig själva och är omogna, måtte jag bara klara av att hålla mig för skratt, vill ju inte såra dessa sköra individer.
Senast redigerad av powerforcer 2010-06-01 kl. 07:35.
Citera
2010-06-01, 08:22
Medlem
Jag svarade på alla frågor och fick 135, kommer inte ihåg hur många rätt jag hade, det var länge sen. Kan man ens se det? Absolut är det olika svårhetsgrad på frågorna.

Edit: Jag pratar alltså om webtestet.
Senast redigerad av Turibur 2010-06-01 kl. 08:25.
Citera
2010-06-01, 08:28
Medlem
Magical Trevors avatar
Jag skrev det riktiga testet för några år sedan. Då var det 40 eller 60 frågor som skulle avverkas inom en timme. Jag svarade på alla och hade bara 2 fel, men kvalificerade ändå inte in till MENSA. Tror jag uppskattades till 128.
Citera
2010-06-01, 08:31
Medlem
Droid59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Den viktigaste frågan man bör ställa sig är varför någon frivilligt vill göra ett IQ-test som inte har någon som helst betydelse inför inträde till studier eller jobbansökan.
De vanligaste motiven är tveklöst osäkerhet, mindervärdeskomplex och självhävdelse. Vi som har ett gott självförtroende behöver knappast skriva ett prov för att bevisa att vi är smarta. Folk som är med i Mensa brukar gå omkring och skryta om det och inser inte ens hur mycket dom gör bort sig i processen...

Så med samma resonemang är en idrottare som inte har en chans att tjäna pengar eller medaljer på sin sport en idiot för att ställa upp i en ovesäntlig tävling?
Det finns faktiskt folk som ser en utmaning i att delta i tävlingar och tester.
Tycker mig märka en viss avundsjuka här
Citera
2010-06-01, 08:46
Medlem
AKKo-Itachis avatar
Är frågorna på det övervakade testet utformade på samma sätt som webbtestet dvs att man bara ska hitta "mönster"?
Citera
2010-06-01, 09:07
Medlem
Gjorde webtestet på mensa.dk nu på 20 minuter. Dom här testerna är dock verkligen missvisande. Att ta IQ från dessa tester som något bevis på att du är intelligent är att vara ute och cyckla. Det enda dom här testerna visar är att du är bra på att tänka logiskt och se samband. För mig är intelligens ett mycket större begrepp än så

http://i46.tinypic.com/2hxukqr.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in