Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-02, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Kan även tillägga att det är otroligt svårt att skapa en konversation mellan två personer som skiljer sig för mycket i IQ. Att prata med någon som är mer än 30-40 under en själv får man inte ut någonting av överhuvudtaget. Vissa klarar av att sänka sig och ha banala konversationer för att fördriva tiden eller förbättra kontakten med andra i sammanhanget. Vissa klarar det inte eller vill det inte och anses då socialt inkompetenta eller i värsta fall psykiskt störda.
TÄNKVÄRT

Tänk på i ditt möte med människor. Så som du bemöter så blir du bemött. Hur ska en bra vägledare och mentor vara?

Om jag vill lyckas föra en människa mot ett bestämt mål,

måste jag först finna henne där hon är och börja just där.

Den som inte kan det lurar sig själv,

om hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör, men först och främst måste jag förstå det hon förstår.

Om jag inte kan det,

så hjälper det inte att jag kan och vet mer.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,

så beror det på att jag är fåfäng och högmodig,

och egentligen vill bli beundrad av den andre,

istället för att hjälpa henne.

Äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa, och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa, inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta.

kan jag inte heller hjälpa andra.

Sören Kiergegaard.
Citera
2010-06-02, 22:14
Medlem
StefPhoenixs avatar
Bra skrivet Keuorac!

Sen så förstår jag inte hur folk kan få för sig att bara för man har hög IQ så gör det en intellektuellt överlägsen. Notera att när jag säger hög IQ så menar jag inte bokstavligt talat personer med högre intellgenskvot utan folk som fått bra på de s.k. "IQ"-testerna.

Visserligen kan jag hålla med om att en person får under medel är vederbörande säkert mindre begåvad på något sätt men det som IQ testerna mäter är endast en av många intelligensfragment. Jag fick 117 på Mensas "övervakade test" vilket enligt skalan skulle göra mig bättre än genomsnittet men jag har säkerligen andra cerebrala defekter i områden som en annan med en lägre IQ ligger bättre til
Senast redigerad av StefPhoenix 2010-06-02 kl. 22:30.
Citera
2010-06-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Bra skrivet Keuorac!
Jag brukar inte låta nedvärderande. Men han skrev som en jäkla kratta. Det var så dåligt och oestetiskt skrivet så jag förstod inte ens vad jag läste. Har du lust att sammanfatta?

På vilket sätt var det bra skrivet? Innehållet möjligtvis, om nu någon har tålamodet att förstå det.
Citera
2010-06-02, 22:32
Medlem
Citat:
Visserligen kan jag hålla med om att en person får under medel är vederbörande säkert mindre begåvad på något sätt men det som IQ testerna mäter är endast en av många intelligensfragment.
Dock det "intelligensfragment" (g-faktorn) som tros fungera som en övergripande faktor som är involverat i flera olika processer. Lite som processorn i en dator.
Citera
2010-06-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keuorac
Nä varför skulle jag ta illa upp. De flesta med hög iq utnyttjar inte den.
I vilken vetenskaplig tidsskrift har du hittat den informationen?
Citera
2010-06-02, 22:44
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keuorac
Nä varför skulle jag ta illa upp. De flesta med hög iq utnyttjar inte den.
Ungefär som att köra ett paket på 100kg när man har en lastbil på ett ton.
Jag klarar bara 100 kg och utnyttjar min lastkapacitet till max.

Förlåt, jag kanske misstog mig. Men du måste hålla med om att ditt inlägg om dina miljoner låter oerhört bittert även om det kanske inte är menat så =)

Och appropå ditt maxutnyttjande av resurser, sa du inte att du vann pengarna?

Får jag fråga vad du har presterat?

I övrigt anser jag att om man människa lyckas eller inte har med personligheten att göra, inte IQ:n. Även om den säkerligen kan hjälpa till på traven i många fall.
Citera
2010-06-02, 23:15
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Jag brukar inte låta nedvärderande. Men han skrev som en jäkla kratta. Det var så dåligt och oestetiskt skrivet så jag förstod inte ens vad jag läste. Har du lust att sammanfatta?

På vilket sätt var det bra skrivet? Innehållet möjligtvis, om nu någon har tålamodet att förstå det.
Självklart syftar jag på innehåller. Annars håller jag med om att det var jobbigt att läsa. Tog nog nästan en minut för mig att läsa..
Citera
2010-06-02, 23:25
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Dock det "intelligensfragment" (g-faktorn) som tros fungera som en övergripande faktor som är involverat i flera olika processer. Lite som processorn i en dator.
Visst är det så. Det jag menade är dock det som påpekats att en människa som brister i det som testerna kräver kompenserar i andra intelligensrotlar och vice versa.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperSumo
I övrigt anser jag att om man människa lyckas eller inte har med personligheten att göra, inte IQ:n. Även om den säkerligen kan hjälpa till på traven i många fall.
Ja det är ju så grymt många andra faktorer som spelar in. Samma i skolan där det oftast är ambitioner är viktigare än intelligens.
Senast redigerad av StefPhoenix 2010-06-02 kl. 23:29.
Citera
2010-06-02, 23:38
Medlem
Citat:
Visst är det så. Det jag menade är dock det som påpekats att en människa som brister i det som testerna kräver kompenserar i andra intelligensrotlar och vice versa.
Nej, nej och åter nej. Det är just de där resonemangen som är så fel. Just IQ korrelerar positivt med det mesta positiva här i världen. Jag har tom. läst studier som funnit att det har ett positivt samband med EQ, även om jag också har läst studier som visat på ett icke signifikant samband. Men just det där tänket är så fel; "Alla är bra på någonting", vilket är så typiskt svenskt. Det är väl därför de flesta icke insatta tror på Gardners teorier, antar jag.
Citera
2010-06-02, 23:55
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Nej, nej och åter nej. Det är just de där resonemangen som är så fel. Just IQ korrelerar positivt med det mesta positiva här i världen. Jag har tom. läst studier som funnit att det har ett positivt samband med EQ, även om jag också har läst studier som visat på ett icke signifikant samband. Men just det där tänket är så fel; "Alla är bra på någonting", vilket är så typiskt svenskt. Det är väl därför de flesta icke insatta tror på Gardners teorier, antar jag.

Utesluter inte den här typen av resonemang att det kan finnas personer med låg IQ och med väldigt lyckade liv, läs: bra inkomst, jobb, social status och avsaknad av psykisk sjukdom (som är faktorer som man anser korrelerar positivt med hög IQ).
Citera
2010-06-03, 00:02
Medlem
FarbrorKjells avatar
Besökte en öppen inbjudan för drygt 20 år sedan, att skriva ett test. Har ingen aning om hur många rätt det blev. Det kom ett brev en tid senare som sa att min IQ låg på 145-149, således precis under de 150 som krävdes. Jag kände ingen annan vid testet, varför jag inte vet om det går att ta på allvar, kanske fick alla samma standard formulär. Om det stämmer, så är det ett gott resultat
Citera
2010-06-03, 00:09
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Nej så menar jag inte helt. Det jag menade är att IQ testen, framförallt MENSA, har ett smalt spektrum av uppgifter. Det skulle behövas mer uppgifter som testar de andra intelligenserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in