Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-01, 14:28
Medlem
Overklighet9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Vad är MENSA till för egentligen? Har aldrig tänkt på det utan bara vetat att det funnits och att man minst måste ha 130 i IQ för att gå med.

Så här beskrivs syftet på Mensa Sveriges hemsida:

"Att identifiera och främja mänsklig intelligens, så att den kan komma mänskligheten till godo, är Mensas syfte. Som medlem ingår du i ett internationellt nätverk av över hundra tusen människor världen över. När dessa människor möts händer det spännande saker, vare sig mötet sker på nätet eller i en kurslokal eller på en mysig restaurang. Tankar föds, idéer tar form och ny vänskap uppstår.

Mensas medlemmar har en sak gemensamt: en IQ över 130, vilket uppnås av två procent av befolkningen. I övrigt är alla väldigt olika och unika individer, med en förvånansvärd spridning bland åsikter och intressen. "Mensa" betyder bord. Vi är en "rundabordsförening" där medlemmarna samlas för intellektuellt och sällskapligt utbyte."
Citera
2010-06-01, 14:34
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighet9
Så här beskrivs syftet på Mensa Sveriges hemsida:

"Att identifiera och främja mänsklig intelligens, så att den kan komma mänskligheten till godo, är Mensas syfte. Som medlem ingår du i ett internationellt nätverk av över hundra tusen människor världen över. När dessa människor möts händer det spännande saker, vare sig mötet sker på nätet eller i en kurslokal eller på en mysig restaurang. Tankar föds, idéer tar form och ny vänskap uppstår.

Mensas medlemmar har en sak gemensamt: en IQ över 130, vilket uppnås av två procent av befolkningen. I övrigt är alla väldigt olika och unika individer, med en förvånansvärd spridning bland åsikter och intressen. "Mensa" betyder bord. Vi är en "rundabordsförening" där medlemmarna samlas för intellektuellt och sällskapligt utbyte."
Ok. Ja om jag varit nog kvalificerad (har 117) hade jag absolut gått med.

Gick in på sidan nu och såg att de har ett provtest där. Ska nog ta det bara för att se om det visar ett annat resultat än den jag gjorde på papper för något år sen..
Senast redigerad av StefPhoenix 2010-06-01 kl. 14:39.
Citera
2010-06-01, 15:03
Medlem
Verkligheten är inte som ett rollspel där man har en konstant mängd poäng att fördela mellan olika egenskaper, och där höga poäng på en egenskap automatiskt innebär låga poäng på någon annan egenskap. Att någon får höga poäng på ett IQ-test innebär alltså inte att vederbörande måste vara sämre på något annat.
Citera
2010-06-01, 15:10
Medlem
Precis som majordomo säger!
Vi har väl alla träffat en såndär äcklig människa någon gång: smart, snygg, disciplinerad, framgångsrik i allt de gör inklusive jobb, skola, sociala sammanhang, sport, groggdrickande, gymmande. De spelar instrument, spöar folk i kampsport, är gudar på sex, tjänar fan så mycket pengar, är lyckligt sambo eller gifta, kan snickra sig ur vilken situation som helst och håller dessutom på med välgörenhet...
Jag har en sådan släkting: jag hade bestämt mig för att leta fel på honom, men det gick fan inte för att han är så jävla trevlig att vi satt och snackade skit inom tio minuter efter att jag träffat honom första gången. Nu hatar jag honom bara av ren princip
Citera
2010-06-01, 15:28
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordomo
Verkligheten är inte som ett rollspel där man har en konstant mängd poäng att fördela mellan olika egenskaper, och där höga poäng på en egenskap automatiskt innebär låga poäng på någon annan egenskap. Att någon får höga poäng på ett IQ-test innebär alltså inte att vederbörande måste vara sämre på något annat.

VA?! Menar du att du fuskar och modifierar resultaten i efterhand!

Skämt åsido, för att hålla mig lite till ämnet. Jag gjorde Mensas test för att jag struntade i gymnasiet, men kände inte någon samhörighet med alla andra losers; jag struntade i gymnasiet för att det var mer intressant att sitta hemma och programmera. Eftersom jag inte hade några gymnasiebetyg ville jag i alla fall ha någon form av dokumentation på att jag inte var idiot. Detta var ganska länge sedan men vad jag kan minnas så löste jag nog alla frågor, och det var nog heller inte någon fråga som jag bara gissade på. Fick ju samma resultat som de flesta andra här, ett IQ som var över det som testet fokuserade på, dvs ett IQ högre än 99% av befolkningen.

Andra kommentarer.. Jag har då en dokumenterat hög IQ men hoppade av gymnasiet med dåliga betyg, ni som tycker att Mensamedlemmar är asp-damp som tävlar om vem som kan ha flest pennor i bröstfickan kan ju utesluta mig. Jag upplever mig dessutom ha ett relativt dåligt minne jämfört med mina mer nördigare vänner, och jag har märkt att ett bra minne verkar ge ca 1337[1] ggr större fördelar ute i verkligheten vad gäller saker som folk i allmänhet förknippar med intelligens.

[1] Mätresultatet framtaget med hjälp av Stetson-Harrison
Citera
2010-06-01, 15:31
Medlem
Imponerande metodik där Elira! Hatten av för dig!
Citera
2010-06-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elira
och jag har märkt att ett bra minne verkar ge ca 1337[1] ggr större fördelar ute i verkligheten vad gäller saker som folk i allmänhet förknippar med intelligens.
Stämmer väldigt bra. Man har upptäckt att ett gott arbetsminne har högre korrelation med skolbetyg än vad IQ har. *Tummen upp*
Citera
2010-06-01, 15:34
Medlem
Pibbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Kan du utveckla detta litet. Jag förstår inte ens frågan......

Jo jag undrar om man har bra poäng på Mensa testet betyder det då att man skulle ha aspberger?

Och har du lågt är du då underutvecklad eller "normal"
Citera
2010-06-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pibben
Jo jag undrar om man har bra poäng på Mensa testet betyder det då att man skulle ha aspberger?

Och har du lågt är du då underutvecklad eller "normal"
Induktiva falska bevis kallas följande; Aspergare har ofta hög IQ. Därför måste personer med hög IQ ha asperger.

Vilket alltså är ett falskt resonemang än om det till en början kan te sig logiskt.
Citera
2010-06-01, 15:38
Medlem
Pibbens avatar
Ok

Men om man får då lågt på Mensas test betyder det att man skulle vara "dum" eller vad?
Har inte gjort det ännu vet inte om jag vågar ha ha !!
Citera
2010-06-01, 15:44
Medlem
Morgases avatar
Lite offtopic men hur fan tänkte sveriges smartaste människor när de döpte skiten till mensa?
Har bara gjort deras test på Internet och fick 116 IQ
Citera
2010-06-01, 16:03
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithvic
Korrelationen mellan filosofi och IQ är minst lika stor som mellan matematiker och IQ skulle jag säga. Nästan alla kända filosofer har väldigt hög IQ.

Det tvivlar iallafall inte jag på...
Jag har ofta, i sociala sammanhang, pratat med personer som läst filosofi, teoretisk såväl som praktisk, under flera år. Det som dessa personer har lätt för är att förstå teoretiska problem ur många infallsvinklar, samt att förstå värdeteoretiska argument.
En annan sak som ofta stämmer in på personer med mycket hög IQ är att dom ofta, i smyg, har extrema åsikter gällande någon specifik fråga. Dom kan t.ex vara fanatiska motståndare till alkohol, kärnkraft, kvotering eller någon annan "smal" fråga.
Kanske är det så att de personer som har mycket hög iq, rent generellt sett, har lättare för alla typer av teoretiskt arbete. En filosof kan utbilda sig till mattematiker, och en mattematiker kan utbilda sig till läkare, filosof eller stridspilot, meden en "bimbobrud" som jobbar med att blondera hår och ser på Paradise Hotel knappast kan nå dessa akademiska meriter.
Hänger du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in