Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-31, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
jag bara påtalar att det är just det som det handlar om i de flesta fall - att få känna sig lite bättre än genomsnittet som "inte platsade i smarta klubben"
...
Citera
2010-05-31, 22:29
Medlem
Pibbens avatar
En liten inflikare till det att man skulle ha Asperbergs om man har höga poäng på Mensa testet vad om man har låga? Är man retard då eller
Citera
2010-05-31, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Tveksamt att testet skulle ha olika vikt för olika items.
Mjauemjau.. Jag frågade faktiskt en person som utbildar sig till psykolog här på skolan. Hon svarade först lite jakande, att det var tveksamt osv. Sedan avslutade hon med något i stil med; "psykologen utvärderar ju var på IQ-skalan du ligger".
Citera
2010-05-31, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Mjauemjau.. Jag frågade faktiskt en person som utbildar sig till psykolog här på skolan. Hon svarade först lite jakande, att det var tveksamt osv. Sedan avslutade hon med något i stil med; "psykologen utvärderar ju var på IQ-skalan du ligger".
spelar ålder roll då?
Citera
2010-05-31, 22:35
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pibben
En liten inflikare till det att man skulle ha Asperbergs om man har höga poäng på Mensa testet vad om man har låga? Är man retard då eller

Kan du utveckla detta litet. Jag förstår inte ens frågan......
Citera
2010-05-31, 22:39
Man får bara göra testet en gång...

Jag har gjort det o fick 129 i IQ, dvs. en poäng mindre än vad som krävdes. Lite tjurig blev man ju, men jag hade inte tänkt gå med ändå, om jag hade klarat det.
Citera
2010-05-31, 22:39
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
okej, vad grundar du det på?

mitt resonemang är att i början av testet är frågorna löjliga, typ; 8 lika bollar på raken, vad kommer sen? osv osv. nivån höjs

Test brukar vara uppbyggda så att man har items av olika svårighetsgrad men att alla ger samma poäng vid korrekt svar, oftast en poäng. Intuitivt kan det kännas konstigt att det ger samma poäng att klara en svår fråga som en lätt, men som sagt, testet differentierar just genom att ha items med olika svårighetsgrad.

Att ge olika items olika vikt är en ganska sen uppfinning i psykometrin, läs exempelvis mer om s.k. Rasch analys

http://en.wikipedia.org/wiki/Rasch_model
Citera
2010-05-31, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Man får bara göra testet en gång...

Jag har gjort det o fick 129 i IQ, dvs. en poäng mindre än vad som krävdes. Lite tjurig blev man ju, men jag hade inte tänkt gå med ändå, om jag hade klarat det.
krävs 131 för medlemskap i mensa. är väl mer än 1p du var under då väl+
Citera
2010-05-31, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Test brukar vara uppbyggda så att man har items av olika svårighetsgrad men att alla ger samma poäng vid korrekt svar, oftast en poäng. Intuitivt kan det kännas konstigt att det ger samma poäng att klara en svår fråga som en lätt, men som sagt, testet differentierar just genom att ha items med olika svårighetsgrad.

Att ge olika items olika vikt är en ganska sen uppfinning i psykometrin, läs exempelvis mer om s.k. Rasch analys

http://en.wikipedia.org/wiki/Rasch_model

kan du då förklara hur jag fick 38 rätt på frt-b och ändå redovisa IQ på 135 eller mer då?
Citera
2010-05-31, 22:44
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl

Som sagt, traditionell psykometrisk konstruktion så använder man sig av items med olika svårighetsgrad, oftast bjuds också uppgifterna i stigande svårighetsgrad för att man ska kunna avbryta testet när en testperson nått sitt max.
Citera
2010-05-31, 22:45
Medlem
VenomXs avatar
Men snälla engl... hört talas om att tolka fram ett samlat intryck av det man läser istället för att fastna på enstaka ord i hur det är formulerat? Om du läser nån på ett forum skriva "han är ju cp", tror du då att personen absolut måste ha menat att den andre bokstavligen led av hjärnskadan Cerebral Pares?

Genom att säga att nån "inte platsar" så refererar jag alltså till den mängd människor som inte skulle få bli medlemmar i Mensa, vare sig de är villiga att försöka eller ej, och helt oberoende av om de någonsin faktiskt IQ-testat sig eller ens vill bli medlemmar överhuvudtaget.

Det är Mensa-medlemmens subjektiva perspektiv vi talar om här, inte alla de som så att säga "inte platsar" - de är som helhet irrelevanta så varför hakar du upp dig på om de personerna skulle ha IQ-testat sig före en eventuell ansökan eller inte? Hela poängen är ju att Mensa-medlemmen, som ju ligger över genomsnittet, VET att den breda massan inte SKULLE platsa, om den försökte?

Du borde verkligen ha lyckats få fram ovanstående innebörd ur meningen jag skrev, speciellt om du ligger på en IQ över genomsnittet. Nu lägger jag fan ner det här, börjar kännas väldigt OT och tramsigt, vi kan ju nöja oss med att "agree to disagree" som man säger
Citera
2010-05-31, 22:48
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
kan du då förklara hur jag fick 38 rätt på frt-b och ändå redovisa IQ på 135 eller mer då?

Jag antar att det beror på att B-versionen är svårare än A-versionen varför det inte krävs lika många rätt för att erhålla samma IQ som i A-versionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in