Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-27, 14:53
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
vänster är helt korrekt A. se det första krysset som 4 olika pinnar. vid varje steg vrids en pinne 90 grader.

Jaha, tänkte aldrig på det sättet. Trodde att pinnarna ersatte de andra. Och det verkade inte som att någon annan än A skulle passa in i mönstret.
Citera
2010-04-28, 14:03
Medlem
maiaymistrus avatar
Jag väntar också på resultatet från det övervakade testet. Som redan har konstaterats i tråden så krävs för medlemskap 40/45.

Det är ingen kvot beräknad från ålder, och frågorna är inte viktade på något vis. Det är 40 råpoäng (eller bättre) på FRT-A som räknas för att man skall ligga i den 98:e percentilen eller högre, och alltså erbjudas medlemskap i Mensa.

Jag tror att man får ha 1-2 fel för högsta resultat, vilket innebär 135+ enligt Wechsler-skalan (spridning 15).
Citera
2010-04-28, 14:05
Medlem
maiaymistrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numbed
Jaha, tänkte aldrig på det sättet. Trodde att pinnarna ersatte de andra. Och det verkade inte som att någon annan än A skulle passa in i mönstret.

Om du tycker provfrågorna är svåra kommer du inte ha en susning i det övervakade testet. Frågorna är svårare, och det är MYCKET mindre tid som står till förfogande.
Citera
2010-04-28, 14:16
Medlem
maiaymistrus avatar
Citat:
vrf står det då inte bara att 5 fel = fail?

Nej, därför att man skriver inte provet för att vinna något, utan för att i ett seriöst test se hur man ligger till. Man kan ju ha ett (statistiskt sett) bra resultat, utan att man för den sakens skull är Mensamaterial.

Säg att man får ett normerat IQ-resultat kring 115. Visst, det är långt ifrån Mensas inträdeskrav, men det är fortfarande bättre än 70% av befolkningen. Vissa tycker sådant är oviktigt, och det finns goda argument för att tycka att det är oviktigt. Men vissa är nyfikna och vill veta. Jag tillhör den senare sorten.
Citera
2010-04-28, 15:14
Medlem
Ashtray_s avatar
Citat:
vänster är helt korrekt A. se det första krysset som 4 olika pinnar. vid varje steg vrids en pinne 90 grader.

Jag tycker att jag kan skapa en logisk bildserie med alternativ F.
Jag tycker de står "logiskt" till varandra diagonalt.

Citera
2010-04-28, 15:29
Medlem
maiaymistrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashtray_
Jag tycker att jag kan skapa en logisk bildserie med alternativ F.
Jag tycker de står "logiskt" till varandra diagonalt.

Det är fel på massor av olika sätt. T.ex. vrider sig bara en pinne åt gången, och dels vrider sig ingen pinne två gånger. Bägge de villkoren är brutna om F skulle varit svaret.
Citera
2010-04-28, 16:40
Medlem
Ashtray_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maiaymistru
Det är fel på massor av olika sätt. T.ex. vrider sig bara en pinne åt gången, och dels vrider sig ingen pinne två gånger. Bägge de villkoren är brutna om F skulle varit svaret.

Inbillar jag mig när jag påstår att det uppträder ett mönster när svaret är A?

Detta mönster beror på figurernas logiska placering i förhållande till varandra.

Hur utesluter man att A är svaret?
Citera
2010-04-28, 16:53
Medlem
maiaymistrus avatar
Citat:
Inbillar jag mig när jag påstår att det uppträder ett mönster när svaret är A?

Detta mönster beror på figurernas logiska placering i förhållande till varandra.

Hur utesluter man att A är svaret?

Nej det är inte inbillning, utan produkten av ett korrekt logiskt tänkande. Uteslut inte A som svar
Citera
2010-04-28, 17:08
Medlem
Ashtray_s avatar
Citat:
Nej det är inte inbillning, utan produkten av ett korrekt logiskt tänkande. Uteslut inte A som svar

Haha!

Nu blir jag nervös,

jag fattar verkligen inte
Citera
2010-04-28, 17:26
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Om du tycker provfrågorna är svåra kommer du inte ha en susning i det övervakade testet. Frågorna är svårare, och det är MYCKET mindre tid som står till förfogande.

Jag har redan gjort det där testet, och det där är inte provfrågor. Dem är mycket enklare.

Edit: Jag antar att du inte brydde dig om att läsa inläggen innan?
Senast redigerad av Numbed 2010-04-28 kl. 17:45.
Citera
2010-04-28, 18:00
Medlem
maiaymistrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numbed
Jag har redan gjort det där testet, och det där är inte provfrågor. Dem är mycket enklare.

Edit: Jag antar att du inte brydde dig om att läsa inläggen innan?

Jodå, men du har inte skrivit något i den här tråden som antyder att du har gjort det övervakade testet. Dina inlägg gäller frågor hämtade från det ("diagnostiska") provtestet på mensa.se. Alltså de 24 frågor med tio minuters testtid som man kan göra själv framför datorn.

Min kommentar, som alls inte var menad som något påhopp, var helt enkelt att har man svårigheter med frågorna i provtestet på mensa.se kommer man inte ha en susning på det övervakade test som avgör om man kan bli medlem.

Frågorna i det övervakade testet mäter en högre nivå (svårare frågor), vilket gör att provtiden (för många) upplevs som väsentligt kortare än för internettestet. Men har du gjort det vet du ju vad jag talar om.
Citera
2010-04-28, 18:01
Medlem
maiaymistrus avatar
Citat:
Haha!

Nu blir jag nervös,

jag fattar verkligen inte

Det finns ingen anledning att bli nervös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in