Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-28, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maiaymistru
Jag väntar också på resultatet från det övervakade testet. Som redan har konstaterats i tråden så krävs för medlemskap 40/45.

Det är ingen kvot beräknad från ålder, och frågorna är inte viktade på något vis. Det är 40 råpoäng (eller bättre) på FRT-A som räknas för att man skall ligga i den 98:e percentilen eller högre, och alltså erbjudas medlemskap i Mensa.

Ja, det är ju precis så jag fått för mig att det ligger till. Hur har du fått reda på detta?

Man kan för övrigt ha fyra fel (dvs 41/45) och fortfarande få 135+.
Citera
2010-04-28, 18:40
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Jodå, men du har inte skrivit något i den här tråden som antyder att du har gjort det övervakade testet. Dina inlägg gäller frågor hämtade från det ("diagnostiska") provtestet på mensa.se. Alltså de 24 frågor med tio minuters testtid som man kan göra själv framför datorn.

Min kommentar, som alls inte var menad som något påhopp, var helt enkelt att har man svårigheter med frågorna i provtestet på mensa.se kommer man inte ha en susning på det övervakade test som avgör om man kan bli medlem.

Frågorna i det övervakade testet mäter en högre nivå (svårare frågor), vilket gör att provtiden (för många) upplevs som väsentligt kortare än för internettestet. Men har du gjort det vet du ju vad jag talar om.

Vet inte vad jag ska känna det som om inte påhopp? Du antar mig för att ha svårigheter med testet när jag har en viss osäkerhet om jag har rätt eller inte, för att jag inte tänkte exakt som man skulle, men vad spelar det för roll om man har rätt? Jag har inte sagt att jag är ett geni för den delen heller.

Det finns testdel till "provtestet" som du skriver. Det var såklart den jag menade. Nej, jag har inte gjort det riktiga testet.
Citera
2010-04-28, 18:55
Medlem
Ashtray_s avatar
Citat:
Det finns ingen anledning att bli nervös.

Eftersom att mitt alternativ är fel kan det väl inte vara logiskt?
För hur kan ett logiskt alternativ vara fel annat än om det skulle vara ologiskt?

Jag blir orolig för att detta kan innebära att jag har ett problem att förstå logik
Citera
2010-04-29, 18:37
Medlem
Kung Räkas avatar
Jag brukar sätta mitt stabila resultat på högskoleprovet på CV:t. Detta har enbart varit positivt vad jag har hört på intervjuer.

Nu är jag med i mensa också, men det är tveksamt om det hamnar på CV:t med tanke på folks bild av föreningen och dess medlemmar. Till och med jag som är medlem kan störa mig på när folk framställer sitt medlemskap som någon sorts merit eller kvalifikation.

Om det trots allt hamnar på CV:t blir det en neutral rad, under "övrigt" bland andra fritidsintressen etc. Sen får läsaren göra matten.

Ett alternativ kan vara att spara mensa-kortet till intervjun. Jag har mer än en gång fått frågan om jag är med i någon förening eller liknande, och då glider ju mensa-medlemskapet smidigt in under jante-radarn och får just den effekt man vill ha.
Citera
2010-04-30, 10:12
Medlem
maiaymistrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Räka
Jag brukar sätta mitt stabila resultat på högskoleprovet på CV:t. Detta har enbart varit positivt vad jag har hört på intervjuer. /SNIP SNIP/.

Vad är ett "stabilt" resultat på högskoleprovet? Hur formulerar du raden om högskoleprovet?
Citera
2010-04-30, 10:19
Medlem
Vart inne och gjorde detta testet efter gymnasiet, och enligt dom ska det vara 140-150.

Gjorde testet några år efter och fick ett betydligt sämre resultat.

Tillräckligt smart i alla fall för att räkna ut att jag blir dummare med åren =)
Citera
2010-04-30, 10:25
Medlem
maiaymistrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForFunksSake
Ja, det är ju precis så jag fått för mig att det ligger till. Hur har du fått reda på detta?

Man kan för övrigt ha fyra fel (dvs 41/45) och fortfarande få 135+.

Intressant, vet du din egen råpoäng från provet?

Jag måste retirera från mitt tidigare tvärsäkra uttalande. Jag vet att 38 råpoäng (normerad IQ 125) inte räcker, och det finns en FB:are som är medlem som hade 40 råpoäng. Alltså ett litet frågetecken för 39 råpoäng. Det var också en nyhet för mig att 41 råpoäng gav högsta provresultat. Det är möjligt att normeringstabellen är något i stil med följande:

38 = 125
39 = 128
40 = 131
41+ = 135, eller högre

Men det är alltså ren spekulation grundat på tidbits hämtade här och där på nätet.
Citera
2010-04-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Räka
Jag brukar sätta mitt stabila resultat på högskoleprovet på CV:t. Detta har enbart varit positivt vad jag har hört på intervjuer.
Rätt sjukt att folk reagerar positivt på det med tanke på att det är ett avvikande resultat från normen, på samma sätt som hög IQ är. Men då hög IQ nämns, iallafall på nätet, kommer ofta kommentaren om att social kompetens och personlighet är "viktigare" och att en hög intelligens enbart betyder att du är bra på att se mönster i något löjligt test. Ytterligare en aspekt som lyfts är att det bara är en sorts intelligens vilket per se då betyder att du har dålig EQ, musikalisk och kinestetisk intelligens eftersom varje person tydligen verkar ha en kvot av poäng att fördela ut, likt ett spel där man fördelar skills.

Jag trodde att positiv avvikelse från normen alltid var negativt. Men om det du säger stämmer så gäller ju bara denna "regel" intelligensbegreppet. Jag antar att det är på det viset eftersom att genom statuering av hög intelligens per se innebär att du påstår att den du talar med är dum/dummare. Detta samtidigt som de flesta är medvetna om att intelligensen är väldigt starkt beroende av biologiska faktorer tror jag bidrar till att det är lite fult att "flasha" med ett mensamedlemsskap då det ändå bara "beror på en slump".
Citera
2010-04-30, 10:37
Medlem
maiaymistrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Rätt sjukt att folk reagerar positivt på det med tanke på att det är ett avvikande resultat från normen, på samma sätt som hög IQ är. Men då hög IQ nämns, iallafall på nätet, kommer ofta kommentaren om att social kompetens och personlighet är "viktigare" och att en hög intelligens enbart betyder att du är bra på att se mönster i något löjligt test. Ytterligare en aspekt som lyfts är att det bara är en sorts intelligens vilket per se då betyder att du har dålig EQ, musikalisk och kinestetisk intelligens eftersom varje person tydligen verkar ha en kvot av poäng att fördela ut, likt ett spel där man fördelar skills.

Jag trodde att positiv avvikelse från normen alltid var negativt. Men om det du säger stämmer så gäller ju bara denna "regel" intelligensbegreppet. Jag antar att det är på det viset eftersom att genom statuering av hög intelligens per se innebär att du påstår att den du talar med är dum/dummare. Detta samtidigt som de flesta är medvetna om att intelligensen är väldigt starkt beroende av biologiska faktorer tror jag bidrar till att det är lite fult att "flasha" med ett mensamedlemsskap då det ändå bara "beror på en slump".

Det är fascinerande, andra starkt biologiskt determinerande egenskaper väcker inte samma känslor. Om du i anställningsintervjun säger att du varit svensk mästare på 400 m häck så skulle det inte väcka några andra känslor än beundran.

Det finns ju dessutom ett biologiskt determinerande drag även i högskoleprovet. Det har inte en stark korrelation till IQ, men det finns vågar jag påstå ingen som har 2.0 med låg IQ.
Citera
2010-04-30, 10:58
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numbed
Högra är nog E.

Vänstra A? Skulle du kunna berätta hur du kom fram till svaret på den?

Tänk dig att varje figur är indelad i fyra kvadranter.

Om du då kollar på bild 1 (längst upp till vänster).
Nu vrider vi linjen som är längs ner till höger, 90 grader medsols runt sin mittpunkt. Vi erhåller då bild nummer 2 (den till höger). Nu vrider vi linjen längst upp till vänster 90 grader medsols och erhåller bild nummer 3.

Prova göra detta på rad nummer 2.
Citera
2010-04-30, 11:17
Medlem
Citat:
Om du i anställningsintervjun säger att du varit svensk mästare på 400 m häck så skulle det inte väcka några andra känslor än beundran.
Mjaa, skillnaden är väl att den som är duktig i 400 meter häck har tränat fruktansvärt mycket, trots att denne har ypperliga genetiska förutsättningar. Intelligens är någonting som man får "gratis". Den som har hög IQ har inte tränat specifikt eller lagt ned mycket tid i avseende att uppnå denna höga IQ. Däri tror jag skillnaden ligger.
Citera
2010-04-30, 12:00
Medlem
Citat:
Intressant, vet du din egen råpoäng från provet?

Jag måste retirera från mitt tidigare tvärsäkra uttalande. Jag vet att 38 råpoäng (normerad IQ 125) inte räcker, och det finns en FB:are som är medlem som hade 40 råpoäng. Alltså ett litet frågetecken för 39 råpoäng. Det var också en nyhet för mig att 41 råpoäng gav högsta provresultat. Det är möjligt att normeringstabellen är något i stil med följande:

38 = 125
39 = 128
40 = 131
41+ = 135, eller högre

Men det är alltså ren spekulation grundat på tidbits hämtade här och där på nätet.

Jag fick 41 poäng vilket gav resultatet 135 eller högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in