Citat:
Ursprungligen postat av Kung Räka
Jag brukar sätta mitt stabila resultat på högskoleprovet på CV:t. Detta har enbart varit positivt vad jag har hört på intervjuer.
Rätt sjukt att folk reagerar positivt på det med tanke på att det är ett avvikande resultat från normen, på samma sätt som hög IQ är. Men då hög IQ nämns, iallafall på nätet, kommer ofta kommentaren om att social kompetens och personlighet är "viktigare" och att en hög intelligens enbart betyder att du är bra på att se mönster i något löjligt test. Ytterligare en aspekt som lyfts är att det bara är
en sorts intelligens vilket per se då betyder att du har dålig EQ, musikalisk och kinestetisk intelligens eftersom varje person tydligen verkar ha en kvot av poäng att fördela ut, likt ett spel där man fördelar skills.
Jag trodde att positiv avvikelse från normen alltid var negativt. Men om det du säger stämmer så gäller ju bara denna "regel" intelligensbegreppet. Jag antar att det är på det viset eftersom att genom statuering av hög intelligens per se innebär att du påstår att den du talar med är dum/dummare. Detta samtidigt som de flesta är medvetna om att intelligensen är väldigt starkt beroende av biologiska faktorer tror jag bidrar till att det är lite fult att "flasha" med ett mensamedlemsskap då det ändå bara "beror på en slump".