Jag är osäker här, men jag har för mig att det endast sker en normering utifrån om man klarar kravet att ingå i 2%-percentilen. Inte mer än så. Så jag skulle tippa på att det enda som psykologen gör vid utvärdering är att hålla koll på fördelningen enligt normalkurvan med enda syfte att utvärdera Mensa-medlemskapet och inget annat.
Är man nyfiken på sin IQ mer specifikt så bör man skriva prov som innefattar mer områden än enbart visio-spatiala. Verbal förmåga visar ju en tydlig korrelation till intelligens exempelvis.
Titan är ett bra test och det hävdas ju att det kan påvisa IQ upp till 190+. Tyvärr så är provet på engelska, vilket ger viss nackdel till människor som inte har engelska som modersmål. Det är svårt, men det var roligt att skriva ändå.
Annars rekommenderar jag att man gör en begåvningsprövning hos psykolog. Det är fantastiskt spännande och kul. Detta för sig själv snarare än att man ska sitta och svamla om sin IQ på fyllan någonstans. Vid begåvningsprövning finns det egentligen inte heller någon övre gräns.
IQ är ju bara en siffra.