Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-02, 01:35
Medlem
Identisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaggigtRep
Bara gjort provtestet på mensas hemsida, och fick då över 135. Men ska kanske göra provet, kan ju dock inte nu eftersom jag är under 18..

haha.. hej då smartskalle
Citera
2009-03-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag tror det blir väldigt svårt att mäta IQ på 195

Helt klart, men det är fortfarande den teoretiska maxgränsen med hänsyn till jordens befolkning. Kolla i tabellen du citerade så ser du att det stämmer.

Syftet var alltså att visa att alla som påstår sig känna till eller har hört talas personer med IQ på den nivån inte vet vad de talar om.

Annars är jag fullt medveten att de flesta tester i praktiken vanligtvis är träffsäkra upp till en IQ på ca 130. Men det är en annan sak.
Citera
2009-03-02, 20:25
Medlem
Roygbivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaggigtRep
Bara gjort provtestet på mensas hemsida, och fick då över 135. Men ska kanske göra provet, kan ju dock inte nu eftersom jag är under 18..

Oh nej. Nu måste du skapa ett nytt konto
Citera
2009-03-02, 21:52
Jag har gjort det riktiga testet, fick 129, 130 skulle man ha för att bli godkänd.
Citera
2009-03-02, 22:41
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etiennef
Helt klart, men det är fortfarande den teoretiska maxgränsen med hänsyn till jordens befolkning. Kolla i tabellen du citerade så ser du att det stämmer.

Syftet var alltså att visa att alla som påstår sig känna till eller har hört talas personer med IQ på den nivån inte vet vad de talar om.

Annars är jag fullt medveten att de flesta tester i praktiken vanligtvis är träffsäkra upp till en IQ på ca 130. Men det är en annan sak.
Ofta, i varje fall när det gäller kända personer, brukar väl folk då egentligen referera till ganska suspekta i efterhand uppskattade ratiosiffror snarare än dagens statistiska definitioner. Alltså, mental ålder/faktiskt ålder under barndomen. Problemen med dessa är ju att man för att jämföra det med dagens använda skalor(SD = 15 eller 16) i princip måste multiplicera med 0,67 får att hamna ens i närheten. Alltså kan man ju mer eller mindre slänga siffror av den här typen i papperskorgen:

http://aceviper.net/estimated_iq_of_famous_people.php
Citera
2009-03-03, 17:57
Medlem
Popkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag har gjort det riktiga testet, fick 129, 130 skulle man ha för att bli godkänd.

Haha fyfan, hade lackat sönder om det hade hänt mig.
Citera
2009-03-03, 22:56
Medlem
LJ87s avatar
"Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer."

Kändes dock som det var samma frågor hela tiden Typ, kan man svaret på en fråga så kan man svaret på alla... Är det så ett IQ-test ska va? Nåväl, kändes skönt att inte va bland de 4 procenten med lägst IQ...
Citera
2009-03-09, 02:27
Medlem
Emokaninens avatar
IQ = 85

Detta motsvarar 16:e percentilen, dvs 16% av befolkningen har en IQ mindre än 85.

Gjorde fram till 13 frågor en palla jag verkligen inte med något mer, så det blev lite peka och klicka
Citera
2009-03-09, 09:15
Medlem
47ans avatar
Tycker det alltid är så intressant att så många av de här 2%-4%:en sitter på flashback samtidigt!
Man kanske bör ifrågasätta hur pass sannolikt det är och kanske är det så att mensas provtest är mer för reklam och för att få in 500 kr av alla som de påstår ha över 130 i IQ.

145<
Citera
2009-03-09, 15:02
Medlem
gromzies avatar
Av allt jag sett på diverse forum jag har kollat in som har "Vad har ni för IQ"-trådar. Så verkar alla ha minst 115 och max 135. Större delen är ju dock 125 - 130. 2-4% my ass.... Eller så är de här testen bara ren och skär bullshit.
Citera
2009-03-10, 01:11
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpaj102
Hahah jo vi kan ju i alla fall komma överens om att vi inte är överens och jag håller med om att vi har lämnat området lite kanske. Jag tycker att du hoppar iväg lite långt när du säger att jag tar hänsyn till "inre krafter" och "tanke kraft".

Vi kan ju inte se hur bra jag är på att spela fotboll genom att BARA testa hur hårt jag skjuter. Vi måste ju också kolla hur snabbt jag springer osv. För att visst ger mätningarna på hur hårt jag skjuter en lite uppfattning av hur bra jag är på fotboll men inte hela bilden det är vad jag försöker säga.
Förstår du begreppet generell intelligens (G-faktor)?
Förstår du vad som menas med att ett test är G-laddat?

Sorry om jag är fräck, men jag tror inte det. Alltså G är inget speciellt mått som är avsett att mäta en massa olika aspekter av intelligesnbegreppet, det är ett statistiskt koncept som beskriver korrelation mellan olika tester.
Citera
2009-03-10, 07:43
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Jag har alltid ställt mig skeptisk till IQ-test på Internet.
Det förefaller mig att man inte kan mäta IQ genom slumvis utvalda logiska problem. Dels därför att man, enligt mig, kan gissa sig till rätt svar, man kan av en slump se mönstret direkt, utan att ha någon som helst logisk begåvning m.m m.m. - (ja, jag är petig och vet inte hur sånt fungerar)

Men nu undrar jag vad ni tror. Tror ni att man kan bedöma IQ över internet?

http://www.mensa.se/content/view/52/90/ länk till deras IQ test.

En annan sak som jag ställer mig skeptisk till är deras procentuella bedömning. Enligt dem så har jag ~134 IQ, fick samma på bägge proven. och enligt Mensa så är det bara 8 % av befolkningen som har det... Det känns lite "plastigt" enligt mig.

Skulle vara kul om folk skrev vad ni fick på testet. Men då får man endast ha gjort testet en gång(!) och självfallet så ska det inte vara några sorts pikar i den här tråden.

Men det hade som sagt varit kul att se vad folk får på testet, då jag inte tror att de stämmer.

8%? jag har för mig att det är runt 3-4% och det där med att ha en IK på 134 säger ju tyvärr inte så mycket så vidare man inte anger vilken skala det är för det finns nämligen 3 stycken olika mätskalor som man kan använda sig av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in