Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-09-24, 22:01
Medlem
En annan fråga om FRT-A:

Är alla frågor av typen 8 rutor - gissa den 9:e? Ravens Test helt enkelt.
Citera
2019-09-25, 21:33
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDregel
En annan fråga om FRT-A:

Är alla frågor av typen 8 rutor - gissa den 9:e? Ravens Test helt enkelt.
Svar: ja.
Citera
2019-09-25, 21:43
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Kan någon svara på detta: hur går normeringen av IQ-test, i detta fall Frt-A eller -B, till? Är siffran man får i testet, t.ex. 110, relativt en svensk population? I så fall blir ju siffror mellan nationer helt ojämförbara.
Eller är testen normerade på en internationell population? Har för mig att IQ 100 definitionsmässigt bestäms av medel-IQn i Storbritannien?
Lite rörig frågeställning, men hoppas någon insatt kan svara.
Citera
2019-09-30, 16:16
Medlem
Det tycks finnas ett samförstånd om att av de prov-tester som finns på internet så är Norska och Danska Mensas hemsidor mest likt det riktiga när det gäller svårhet.
Det skulle vara intressant att veta vilket av alla testen på nätet som är mest lik det svenska när det gäller själva utformningen och olika moment.

Tittar man t ex på det danska testet så är ju ett par av frågorna inte nio rutor utan endast fyra - vilket vad jag förstått inte är med på det officiella testet(?).

Vilket test är mest likt, även om resultatet och svårighetsgraden inte nödvändigtvis är det?
Citera
2019-10-03, 13:28
Medlem
Jag har precis skrivit årets test och fick 128 vilket då inte räckte för att komma med eftersom det krävs 131 eller mer. Precis som tidigare sagt så var frågorna inte svåra. De var förvåndasvärt enkla faktiskt. Problemet är tiden. Man ska hinna med 45 frågor på 20 minuter. Det är galet svårt. Hade jag haft lite bättre koll på klockan så hade jag skyndat mera i slutet men jag trodde jag hade gott om tid kvar, vilket så inte var fallet så provet blåstes av när det var 5 frågor kvar för min del och hade jag hunnit med en till så hade jag sannolikt kommit med. Efter tiden gått ut så tittade jag snabbt på de sista frågorna och de var precis lika enkla som alla andra så mitt misstag var att fastna på vissa frågor för att jag trodde att det skulle bli svårare och svårare längre fram.
Citera
2020-03-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDregel
Vilket test är mest likt, även om resultatet och svårighetsgraden inte nödvändigtvis är det?
Det svenska testet är mest likt. Motsvarar svårighetsgraden på dom första 25 frågorna skulle jag säga. Sen är det ingen större svårighetshöjning. Onlinetestet är en bra värdemätare. Dock är tidspressen värre på riktiga testet.

Tips om ni gör det övervakade provet. Ha med tidtagarur, fastna inte på någon fråga utan gå vidare. Sen går ni tillbaka till dom frågor ni fastnat på om tid finns över. Det är inte så att frågorna blir svårare och svårare. Exempelvis kan fråga 25 vara klurigare än fråga 40.
Citera
2020-03-11, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkaLanger
Det svenska testet är mest likt. Motsvarar svårighetsgraden på dom första 25 frågorna skulle jag säga. Sen är det ingen större svårighetshöjning. Onlinetestet är en bra värdemätare. Dock är tidspressen värre på riktiga testet.

Tips om ni gör det övervakade provet. Ha med tidtagarur, fastna inte på någon fråga utan gå vidare. Sen går ni tillbaka till dom frågor ni fastnat på om tid finns över. Det är inte så att frågorna blir svårare och svårare. Exempelvis kan fråga 25 vara klurigare än fråga 40.
Och jag kan ju tycka att såna här trådar som tipsar om diverse är fusk. Man kan ju tycka att vanlig common sense är att hoppa över om man fastnat när man vet att det är tidspress. Gör man inte den kopplingen är man inte särskilt smart. Glad att jag gjorde mitt test utan någon som helst förberedelse och klarade det galant.
Citera
2020-03-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Och jag kan ju tycka att såna här trådar som tipsar om diverse är fusk. Man kan ju tycka att vanlig common sense är att hoppa över om man fastnat när man vet att det är tidspress. Gör man inte den kopplingen är man inte särskilt smart. Glad att jag gjorde mitt test utan någon som helst förberedelse och klarade det galant.
Så bra. Grattis!
Citera
2020-03-11, 19:33
Medlem
ZebastianDouglass avatar
Jag har fått relativt höga resultat på intelligenstester gjorda online. Om resultatet från t.ex. Illustrerad Vetenskaps IQ-test hade varit övervakat och giltigt så hade jag kunnat bli medlem i Mensa och skryta om det. Men kanske fuskade jag, vad vet någon om det .. Oavsett så undrar jag hur hög eller låg min intelligens är och vill få den konstaterad. Jag har bokat ett första test
http://forening.foreningshuset.se/mensa/evenemang/visa/14400-test-i-sundsvall

Jag vill såklart göra så bra jag kan ifrån mig. Vad kan man göra för att komma upp i så höga poäng som möjligt? Hjälper fiskolja och amfetamin? Ska man gå dit nyrunkad eller kanske istället lite halvt om halvt kåt .. Hur skulle ni gjort, rökt eller tagit innan ett test? Kan man på något sätt öva innan? Vad ska man göra eller ta för tillskott / drog innan ett mensa-test?
Citera
2020-03-12, 15:48
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebastianDouglas
Jag har fått relativt höga resultat på intelligenstester gjorda online. Om resultatet från t.ex. Illustrerad Vetenskaps IQ-test hade varit övervakat och giltigt så hade jag kunnat bli medlem i Mensa och skryta om det. Men kanske fuskade jag, vad vet någon om det .. Oavsett så undrar jag hur hög eller låg min intelligens är och vill få den konstaterad. Jag har bokat ett första test
http://forening.foreningshuset.se/mensa/evenemang/visa/14400-test-i-sundsvall

Jag vill såklart göra så bra jag kan ifrån mig. Vad kan man göra för att komma upp i så höga poäng som möjligt? Hjälper fiskolja och amfetamin? Ska man gå dit nyrunkad eller kanske istället lite halvt om halvt kåt .. Hur skulle ni gjort, rökt eller tagit innan ett test? Kan man på något sätt öva innan? Vad ska man göra eller ta för tillskott / drog innan ett mensa-test?

Själv så hade jag varit på fest dagen innan och slutade dricka 2 timmar innan tester. Sov 1 timme och reste 1. Var en blandning mellan full och bakfull samtidigt som jag var svintrött. Fick 45/45, men rekommenderar det inte då koncentrationen blev sämre.
Har även testat att röka cannabis innan jag gjort tester på nätet, och min IQ påverkades inte alls.
Har även testat amfetamin och gjort test och då blev resultatet något sämre, trots att litteraturen säger annorlunda och att koncentrationen blev bättre. Detta eftersom jag tänkte snabbare och missade detaljer samt blev mer självsäker.
Detta var i ungdomen och att jag numera är nykter sedan många år.

Jag tror att det är bäst att ha sina begär tillgodosedda men inte någonting utöver det. Inte trött, inte hungrig, inte kåt, inte kaffesugen osv. Men toppar man det med droger så kan dessa påverka på sätt som är kontraproduktiva. Som att man tror att det blir bättre med amfetamin för att man koncentrerar sig bättre när man istället kanske blir mer självsäker och låser in sig på ett svar som borde ifrågasättas några gånger till, eller att koncentrationen får en att missa andra angreppssätt då man är koncentrerad på vissa och har svårare att byta spår.

Många saker som känns som negativa är egentligen beslutsmässigt gynnsamma. Som en koncentration som hoppar ger kanske fler angreppssätt eller att man letar efter fler faktorer och en självsäkerhet som tillåter att man tvivlar på sina beslut och ifrågasätter. Allt detta inom sina spann då såklart då för lågt av dessa också är dåligt.

Det kan dock inte skada att äta en bra blandning som innehåller lite av allt. Minns inte namnet på den kända schackspelaren jag tänker på, Fisher?, men han fokuserade främst på fisk och kolhydrater.

Utöver det så sitt och gör en massa test som liknar Mensas veckan innan så du nyligen stött på problem du har kapacitet att lösa så minskar sannolikt risken att missa någonting väl på plats.

Ett tips därutöver är att harva av de du kan först. Hoppa över alla som du inte kan lösa fort så du i princip bara bläddrar igenom alla frågor först. Då får du en överblick på hur många svåra frågor det är, hur mycket tid du har för dessa samt att du sett dem så de ligger i bakhuvudet och tänks på medans du gör andra frågor. Därefter när du bläddrat igenom och löst alla lätta frågor och löser resten så hoppa över de svåra frågorna så du inte förlorar för mycket tid så får du försöka lösa de svåraste sen med tiden som är kvar.

Lycka till!
Citera
2020-03-23, 19:30
Medlem
Vad får ni på norska mensa testet?

http://test.mensa.no/

Jag får 133 i IQ med 15 i normering på testet och har försökt göra om det, men lyckas aldrig förstå mig på dom sista frågorna 31-34, fast dom ser riktigt simpla ut. Tycker testet är lite svårare än andra mensa test från andra länder överlag.

Vad får ni, och någon som vet någon av de sista, ange gärna då vilken. Tycker ni testet var svårare än andra nättest?
Citera
2020-03-23, 19:33
Bannlyst
Jag får 175+, men då ansträngde jag mig inte heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in