Citat:
Ursprungligen postat av
ZebastianDouglas
Jag har fått relativt höga resultat på intelligenstester gjorda online. Om resultatet från t.ex. Illustrerad Vetenskaps IQ-test hade varit övervakat och giltigt så hade jag kunnat bli medlem i Mensa och skryta om det. Men kanske fuskade jag, vad vet någon om det .. Oavsett så undrar jag hur hög eller låg min intelligens är och vill få den konstaterad. Jag har bokat ett första test
http://forening.foreningshuset.se/mensa/evenemang/visa/14400-test-i-sundsvall
Jag vill såklart göra så bra jag kan ifrån mig. Vad kan man göra för att komma upp i så höga poäng som möjligt? Hjälper fiskolja och amfetamin? Ska man gå dit nyrunkad eller kanske istället lite halvt om halvt kåt .. Hur skulle ni gjort, rökt eller tagit innan ett test? Kan man på något sätt öva innan? Vad ska man göra eller ta för tillskott / drog innan ett mensa-test?
Själv så hade jag varit på fest dagen innan och slutade dricka 2 timmar innan tester. Sov 1 timme och reste 1. Var en blandning mellan full och bakfull samtidigt som jag var svintrött. Fick 45/45, men rekommenderar det inte då koncentrationen blev sämre.
Har även testat att röka cannabis innan jag gjort tester på nätet, och min IQ påverkades inte alls.
Har även testat amfetamin och gjort test och då blev resultatet något sämre, trots att litteraturen säger annorlunda och att koncentrationen blev bättre. Detta eftersom jag tänkte snabbare och missade detaljer samt blev mer självsäker.
Detta var i ungdomen och att jag numera är nykter sedan många år.
Jag tror att det är bäst att ha sina begär tillgodosedda men inte någonting utöver det. Inte trött, inte hungrig, inte kåt, inte kaffesugen osv. Men toppar man det med droger så kan dessa påverka på sätt som är kontraproduktiva. Som att man tror att det blir bättre med amfetamin för att man koncentrerar sig bättre när man istället kanske blir mer självsäker och låser in sig på ett svar som borde ifrågasättas några gånger till, eller att koncentrationen får en att missa andra angreppssätt då man är koncentrerad på vissa och har svårare att byta spår.
Många saker som känns som negativa är egentligen beslutsmässigt gynnsamma. Som en koncentration som hoppar ger kanske fler angreppssätt eller att man letar efter fler faktorer och en självsäkerhet som tillåter att man tvivlar på sina beslut och ifrågasätter. Allt detta inom sina spann då såklart då för lågt av dessa också är dåligt.
Det kan dock inte skada att äta en bra blandning som innehåller lite av allt. Minns inte namnet på den kända schackspelaren jag tänker på, Fisher?, men han fokuserade främst på fisk och kolhydrater.
Utöver det så sitt och gör en massa test som liknar Mensas veckan innan så du nyligen stött på problem du har kapacitet att lösa så minskar sannolikt risken att missa någonting väl på plats.
Ett tips därutöver är att harva av de du kan först. Hoppa över alla som du inte kan lösa fort så du i princip bara bläddrar igenom alla frågor först. Då får du en överblick på hur många svåra frågor det är, hur mycket tid du har för dessa samt att du sett dem så de ligger i bakhuvudet och tänks på medans du gör andra frågor. Därefter när du bläddrat igenom och löst alla lätta frågor och löser resten så hoppa över de svåra frågorna så du inte förlorar för mycket tid så får du försöka lösa de svåraste sen med tiden som är kvar.
Lycka till!