Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-15, 12:50
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattiglappen2
Jag såg i en annan tråd att någon fått ett brev med testresultatet och hur många frågor av de 45 man prickade in. Någon hade fått 40 av 45 rätt och dennes IQ beräknades vara 131. Hur många fel har man råd med vid detta test, för att det ska gå under 131? Är det 40?

Ni som fått resultat och vill dela med er, vad beräknades era IQ vara och hur många av frågorna svarade ni rätt på?

Detta kanske inte spelar någon roll då det lär göras skillnad på om man svarar rätt på de svåraste och fel på de lättaste, och tvärtom. Fortfarande lite nyfiken då jag gjorde det för ett tag sedan och vet att jag inte hann svara på tre stycken.

Hoppas tråden får vara kvar!

//FL
Det är omöjligt att svara på om man inte vet vilket IQ-test det rör sig om. Dessutom så beräknas inte bara anal rätt i många test, utan även den tid det tar för dom att lösa det, och i vissa fall argumentationen som ligger bakom svaret.
Citera
2010-04-15, 14:57
Medlem
yeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Det är omöjligt att svara på om man inte vet vilket IQ-test det rör sig om. Dessutom så beräknas inte bara anal rätt i många test, utan även den tid det tar för dom att lösa det, och i vissa fall argumentationen som ligger bakom svaret.

Vilka fall är det? Mensas IQ-test är helt ickeverbal.
Citera
2010-04-15, 15:42
Medlem
Zarkans avatar
Citat:
Om jag inte minns fel var man tvungen att sitta tiden ut om man blev färdig i förtid när man skrev testet till Mensa i alla fall. Jag var dessvärre lite seg.

OnT: Jag fick två fel (gissade på två frågor ungefär i mitten när jag insåg att tiden var knapp, jag antar att det är dessa jag fick fel på) och ändå räknades det som högsta resultatet - 135+
Citera
2010-04-16, 08:31
Medlem
Citat:

När det gäller det test som svenska Mensa använder (åtminstone för två år sedan, då jag gjorde det) så är det antalet rätta svar som räknas. Tiden har ingen betydelse då alla måste sitta kvar tiden ut. Anledningen till att det tar så lång tid att få resultatet är att det måste rättas av en psykolog.

Precis som TS säger är 40/45 gränsen enligt vad jag hört.
Citera
2010-04-17, 22:00
Medlem
Profaxs avatar
Läst inte topic, trodde det rörde sig om random IQ-test och inte Mensas..
Citera
2010-04-17, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fattiglappen2
Jag såg i en annan tråd att någon fått ett brev med testresultatet och hur många frågor av de 45 man prickade in. Någon hade fått 40 av 45 rätt och dennes IQ beräknades vara 131. Hur många fel har man råd med vid detta test, för att det ska gå under 131? Är det 40?

Ni som fått resultat och vill dela med er, vad beräknades era IQ vara och hur många av frågorna svarade ni rätt på?

Detta kanske inte spelar någon roll då det lär göras skillnad på om man svarar rätt på de svåraste och fel på de lättaste, och tvärtom. Fortfarande lite nyfiken då jag gjorde det för ett tag sedan och vet att jag inte hann svara på tre stycken.

Hoppas tråden får vara kvar!

//FL

"på min tid" har jag för mig om att det var färre fel man fick ha, men att tiden var justerad efter det.

Och så vill jag minnas att man jämförs med sin åldersgrupp när provet rättas.
Citera
2010-04-25, 20:05
Medlem
Ser Mensas IQ-test ut som det på webben? d.v.s. 40 frågor som bara handlar om att se geometriska samband. Hur trovärdigt är mensas testprov?

Dessutom vet ni hur man löser följande två uppgifter? Det har låst sig för mig totalt.

http://img532.imageshack.us/img532/1619/iq1.jpg

På den högra så är det D eller E. En alternativ teori är att varje färg har en egen form, därav E.

Okej fattade vänstra; djäkla vad bökigt ... Den högra återstår ...
Senast redigerad av TheRealFace 2010-04-25 kl. 20:38.
Citera
2010-04-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Ser mensas IQ-test ut som de på webben. Alltså 40 frågor som bara handlar om att se geometriska samband.

Dessutom vet ni hur man löser följande två uppgifter; det har låst sig för mig totalt.
Är man över 18 ska man fan kunna använda frågetecken då man ställer frågor. Vissa är faktiskt vana att läsa någorlunda korrekt skrivna texter och då låser det sig totalt när man läser skit som ovan.
Citera
2010-04-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Är man över 18 ska man fan kunna använda frågetecken då man ställer frågor. Vissa är faktiskt vana att läsa någorlunda korrekt skrivna texter och då låser det sig totalt när man läser skit som ovan.

Den vanliga vitamininjektionen elitism, flashbacks medlemmar är generösa. Din kritik var korrekt, men din självbehärskning är under all kritik.
Citera
2010-04-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrtsdfg
Varför betalar någon för att gå med i denna "klubb"? Är det för att känna sig viktig även om man innerst inne vet att man inte är viktigare än random Svensson? Eller är det några fantastiska diskussionsunderlag som bara personer med en viss IQ förstår, som andra fora helt enkelt saknar?

On topic så fick jag 126 på internettestet.

Söker man jobb så kan det kanske vara ett plus?
Citera
2010-04-25, 21:19
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Söker man jobb så kan det kanske vara ett plus?
Tror att arbetsgivare ger själva fan i om du är med i Mensa eller inte. Kanske tom är ett minus, jag skulle då inte orka anställa någon som skröt och var stolt över det.
Citera
2010-04-25, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Tror att arbetsgivare ger själva fan i om du är med i Mensa eller inte. Kanske tom är ett minus, jag skulle då inte orka anställa någon som skröt och var stolt över det.
Jantelagen manifesterad.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in