Citat:
Ursprungligen postat av simpaj102
Nej såklart inte men jag kritiserar ett matte prov som ska testa dina generella matematikkunskaper men som bara innehåller trigonometri
Tja, om enbart trigonometri håller ett starkt samband med vad man definierat som generella mattekunskaper så är provet bra. Annars är det inte det....
Det verkar som om du fortfarande är kvar i definitionsproblemet.
Citat:
Vad jag inte förstår är hur du kan testa någons Generella intelligens genom att testa EN förmåga det är vad jag har svårt för.
Generell intelligens kan man kan inte mäta den direkt, precis på samma sätt som man med exempelvis virus kanske inte kan se dem "direkt" via tester. Men man kan testa närliggande förmågor / antikroppar för att "se" det man egentligen avser att mäta.
Just den här förmågan att lösa exempelvis matrisuppgifter
korrelerar mycket högt med generell inetlligens. Det är
inte samma förmåga, men det är en förmåga som håller ett starkt samband med denna.
Ett test som har flera sub-tester med verbala uppgifter, spatiala uppgifter m.m., har tillsammans en hög korrelation med generell intelligens.
Generell intelligens
är inte analytisk förmåga, problemlösningsförmåga, eller något i den stilen. Det är en förmåga som tydligast tar
uttryck i dessa. Generell intelligens tar även uttryck i andra egenskaper, exempelvis reaktionstid, men dock inte lika start.
Citat:
Jag tycker inte testet är dåligt utan förtrångsynt (om man kan uttrycka sig så). Testet fungerar nog jätte bra för att testa den analytiska förmågan men är den förmågan samma som Generell intelligens?
"Beskrivningar av intelligens är försök att klargöra och organisera detta komplexa nät av fenomen. Även om stora framgångar gjorts på vissa områden så har ingen beskrivning ännu svarat på alla viktiga frågor och ingen har lyckats forma en teori som accepteras allmänt."
Kan du förklara för mig hur intelligens beskrivs inom psykologin? Eftersom jag inte har studerat ämnet. Men för mig verkar det som om precis som mensa skriver på sin hemsida att det inte finns någon allmänt accepterad definition och vad är nyttan att sätta en siffra på något när man inte ens vet vad man mäter?
Det går inte att säga vad Generell intelligens egentligen är. Precis på samma sätt som att det inte går att säga vad ett medelvärde egentligen är för något. Visst, du kan uttrycka det rent matematiskt, men det går inte att peka på det, ta på det, eller känna på det.
Många misstolkar detta som att generell intelligens "saknar definition", att man bara mäter någon "godtycklig" egenskap, eller något i den stilen - bara för att man inte kan säga vad det är för något.
Skulle du säga att medelvärden är värdelösa eftersom de inte "existerar"?
Generell intelligens går att mäta, och man kan säga exakt hur bra ett test är på att mäta denna egenskap. Men för att kunna göra det måste man förstå sig på faktoranalys... Men det orkar jag inte förklara här då det skulle ta väldigt lång tid. Men rätt "slarvigt sett" kan man betrakta det som en form av medelvärde. (Vilket också är anledningen till att jag valde det exemplet tidigare

)