Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-05, 00:12
Medlem
Är inte dessa tester menade att göra utan någon övning?
IQ = 100 är väl snittvärdet framtaget av psykologer, ifrån ett stickprov av testade människor.
Att sitta och öva på mängder av testfrågor på internet osv. för att sedan göra ett officiellt mensa test. "Hackar" man inte testet då?
Citera
2019-02-08, 11:54
Medlem
Intressant fråga och jag kan bidra med några fakta.

Dels så är testen konstruerade att vara så stabila som möjligt vid två olika tillfällen. Det bidrar till att resultatet inte påverkas så mycket som man skulle kunna tro om man "tränar".

En annan grej som är någorlunda relevant är att det är sekretess på testen. D.v.s. att uppgifterna inte finns någon annanstans även om t.ex. Mensas test och många online test delar "the common denominator", alltså att det är matriser.

Det man kan säga är att det här berör validitet vilket är hur noggrant ett test konstruerats för att följa normalfördelning och dess procent, standard avvikelser, höga/låga resultat! Det är här de flesta online test skiljer sig från ett välkonstruerat test som WAIS, vilket är "the golden standard" av IQ test.

Jag tror inte Mensas test är lika tillförlitligt som WAIS-testet som används av psykologer vid utredning av olika slag. Två fördelar med matriser är att dom är lätta att administrera och dessutom har hög korrelation med g, hög g korrelation är det viktigaste när man bedömer intellekt.

Detta kan man fördjupa sig i och finna hur stor vikt man ska lägga vid IQ-test över lag.
Citera
2019-02-13, 20:38
Medlem
Misstänker också att mensas test är missvisande.
Övar man på att lösa matriser så kommer man bli bättre på att lösa matriser precis som övriga "brain games".

Vad jag har förstått så får t.ex många misstänkt obegåvade samt begåvade genomföra en utredning som inkluderar ett WAIS-test. Varav många av dessa aldrig har övat på matriser.

Det verkar märkligt att ett WAIS-resultat kan jämföras med ett mensaresultat där, vad jag antar, de flesta applikanter har tränats grundligt i att lösa matriser innan provet.
Senast redigerad av Johnnyhotter 2019-02-13 kl. 20:49.
Citera
2019-04-09, 19:10
Medlem
Hur likartat ställer sig mensas fysiska test med de olika provtesten vilka man kan hitta på respektives mensa-hemsida, beroende på land?
Utförde det norska och fick en "IQ" (Antar att de enbart syftar på den logiska delen av intelligensen) på 130.
126 på den svenska, och 117 ( ) på det danska.
Givetvis förväntar jag mig aldrig att komma in, men funderar ändå på att försöka mig på ett sådant test, där psykolog går igenom testresultatet.
Fick förvisso ovanligt högt på datortestet enligt de på rekryteringsmyndigheten på mönstringen tidigare i år.
Kan alltid vara något att spika på ens CV med, ifall man skulle få högre än genomsnittet.
Citera
2019-04-09, 19:16
Medlem
Var inne en vända i organisationen. Dummar människor har jag aldrig träffat.
Citera
2019-04-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Blev 41 rätt av 45. "IQ 135 eller mer" och medlemskap. Tjoho till mig I guess?
Hur mycket skiljde dem sig åt? De internetbaserade och det fysiska?
Är det tidspressen som är det svåraste?
Citera
2019-04-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Jag funderar på att göra det övervakade testet, då jag på det danska testet (som ska vara det mest träffsäkra gratistestet online) fick 130 och på mensas egna onlinetest fick jag maxvärdet (126 eller mer). Blev dock lite osäker, då jag hörde av min far att han fått bra mycket högre på gratistesterna än när han gjorde det riktiga mensa-testet och hamnade istället strax under minimigränsen (som då var runt 140, men numera 131). Det var ju dock ett gäng år sedan så det kan absolut skilja sig från idag.

Har även hört/läst att det görs olika typer av tester (problemlösningar bl.a.) under det övervakade, men på deras hemsida står det att det är progressiva matriser som utgör testet, så då är det med andra ord enbart samma typ av test som man gör på deras hemsida, fast dubbla antalet frågor?
Hur uppfattar du att bristen på tid blev jämfört med de internetbaserade proven?
Funderar på att boka test bara för att, men känner att tidspressen kommer förinta mig.
Klarade det svenska testet med full pot, där jag hade 2-3 minuter~ tillgodo av 10 minuter, vilket utgörs av 24 frågor. (Som du förmodligen visste )
Men får en känsla i magen att jag hursomhelst kommer falla på tiden och få ett helt värdelöst resultat.
Citera
2019-04-10, 09:04
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HorKarro
Var inne en vända i organisationen. Dummar människor har jag aldrig träffat.

Förklara gärna. Vad upplevde du som dumt? Språket, resonemanget eller annat?

Eller nådde du inte upp till deras nivå?

Själv finner jag andra parametrar på intelligens, kunskap inom språk, matematik, kemi och andra naturventenskapliga discipliner, och kunna förklara stora komplicerade problem. Skulle hellre kunna prata 7 språk flytande än klara mensa testet. ( Vilket jag har )
Senast redigerad av Mullret 2019-04-10 kl. 09:12.
Citera
2019-04-10, 10:59
Medlem
Mufffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIXSA
Hur uppfattar du att bristen på tid blev jämfört med de internetbaserade proven?
Funderar på att boka test bara för att, men känner att tidspressen kommer förinta mig.
Klarade det svenska testet med full pot, där jag hade 2-3 minuter~ tillgodo av 10 minuter, vilket utgörs av 24 frågor. (Som du förmodligen visste )
Men får en känsla i magen att jag hursomhelst kommer falla på tiden och få ett helt värdelöst resultat.
Det är större tidsbrist på det övervakade testet jämfört med det du gjorde på mensa.se. Se till att göra (och analysera) tillräckligt många olika onlinetester innan, så att du på det övervakade testet kan lägga så lite tid som möjligt på att hitta "rätt sätt att tänka" och istället fokusera på att bara lösa dem. Lite knepigt att förklara, men tror du hajar.

När du väl öppnar häftet och tidräkningen har satt igång så gäller det att hålla ett högt tempo första 2-3 sidorna, bara kryssa kryssa kryssa och inte dubbelkolla för att vara säker. De är så pass enkla att sannolikheten är stor att du löste dem direkt och tiden du lägger ned på att kontrollera detta behöver sparas till de knepigare.

Uppgifterna som kom efter de uppenbart lätta gav jag inte mer än någon minuts betänketid åt, utan markerade dem istället (för att återkomma till dem senare) och gick vidare. Lätt att man fastnar på en viss uppgift för att den känns obekant, snarare än att den är särskilt svår.

Jag svarade på alla frågor, där det kanske var 2-3 st som jag var osäker på och en fråga jag markerat ett par sidor från slutet som jag aldrig riktigt hann gå igenom, som jag bara chansade på i sista sekund. 43/45 rätt fick jag. Så jag hoppas att detta sätt kan hjälpa dig. Kör!
Senast redigerad av Mufff 2019-04-10 kl. 11:03.
Citera
2019-04-10, 11:21
Medlem
Varför ska ni ha ett IQ resultat från Mensa?
Citera
2019-04-10, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Det är större tidsbrist på det övervakade testet jämfört med det du gjorde på mensa.se. Se till att göra (och analysera) tillräckligt många olika onlinetester innan, så att du på det övervakade testet kan lägga så lite tid som möjligt på att hitta "rätt sätt att tänka" och istället fokusera på att bara lösa dem. Lite knepigt att förklara, men tror du hajar.

När du väl öppnar häftet och tidräkningen har satt igång så gäller det att hålla ett högt tempo första 2-3 sidorna, bara kryssa kryssa kryssa och inte dubbelkolla för att vara säker. De är så pass enkla att sannolikheten är stor att du löste dem direkt och tiden du lägger ned på att kontrollera detta behöver sparas till de knepigare.

Uppgifterna som kom efter de uppenbart lätta gav jag inte mer än någon minuts betänketid åt, utan markerade dem istället (för att återkomma till dem senare) och gick vidare. Lätt att man fastnar på en viss uppgift för att den känns obekant, snarare än att den är särskilt svår.

Jag svarade på alla frågor, där det kanske var 2-3 st som jag var osäker på och en fråga jag markerat ett par sidor från slutet som jag aldrig riktigt hann gå igenom, som jag bara chansade på i sista sekund. 43/45 rätt fick jag. Så jag hoppas att detta sätt kan hjälpa dig. Kör!
Tack för svar. Körde det Schweiziska vilket var 34 frågor tror jag på 20 min. 147/131 där, beroende på vilken skala.
Fick lägre när jag körde första gången för 8 månader sedan.
Tycker nästan att det känns som man "fuskar" ifall man försöker lära sig mönsterna innan, och hur de är uppbyggda kontra om man bara hade kört utan några "förkunskaper". Vet inte om det faktiskt är så eller inte.
(skriver från mobilen, ifall det finns några stavfel)
Citera
2019-04-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIXSA
Tack för svar. Körde det Schweiziska vilket var 34 frågor tror jag på 20 min. 147/131 där, beroende på vilken skala.
Fick lägre när jag körde första gången för 8 månader sedan.
Tycker nästan att det känns som man "fuskar" ifall man försöker lära sig mönsterna innan, och hur de är uppbyggda kontra om man bara hade kört utan några "förkunskaper". Vet inte om det faktiskt är så eller inte.
(skriver från mobilen, ifall det finns några stavfel)
Klart det blir missvisande om man kör test efter test och lär sig hur man ska tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in