Citat:
Ursprungligen postat av
KIXSA
Hur uppfattar du att bristen på tid blev jämfört med de internetbaserade proven?
Funderar på att boka test bara för att, men känner att tidspressen kommer förinta mig.
Klarade det svenska testet med full pot, där jag hade 2-3 minuter~ tillgodo av 10 minuter, vilket utgörs av 24 frågor. (Som du förmodligen visste

)
Men får en känsla i magen att jag hursomhelst kommer falla på tiden och få ett helt värdelöst resultat.
Det är större tidsbrist på det övervakade testet jämfört med det du gjorde på mensa.se. Se till att göra (och analysera) tillräckligt många olika onlinetester innan, så att du på det övervakade testet kan lägga så lite tid som möjligt på att hitta "rätt sätt att tänka" och istället fokusera på att bara lösa dem. Lite knepigt att förklara, men tror du hajar.
När du väl öppnar häftet och tidräkningen har satt igång så gäller det att hålla ett högt tempo första 2-3 sidorna, bara kryssa kryssa kryssa och inte dubbelkolla för att vara säker. De är så pass enkla att sannolikheten är stor att du löste dem direkt och tiden du lägger ned på att kontrollera detta behöver sparas till de knepigare.
Uppgifterna som kom efter de uppenbart lätta gav jag inte mer än någon minuts betänketid åt, utan markerade dem istället (för att återkomma till dem senare) och gick vidare. Lätt att man fastnar på en viss uppgift för att den känns obekant, snarare än att den är särskilt svår.
Jag svarade på alla frågor, där det kanske var 2-3 st som jag var osäker på och en fråga jag markerat ett par sidor från slutet som jag aldrig riktigt hann gå igenom, som jag bara chansade på i sista sekund. 43/45 rätt fick jag. Så jag hoppas att detta sätt kan hjälpa dig. Kör!