2009-02-16, 21:33
Citat:
Ursprungligen postat av Etiennef
Det är i det markerade som det blir fel. Du tillskriver "generell intelligens" fler egenskaper än vad det egentligen är.
Det är helt analogt med att säga:
- Det här är en linjal. Den mäter hur långt något är.
- Nej men vadå? Det där instrumentet mäter ju avståndet mellan punkten A och punkten B - ingen annat. Det utelämnar massor av egenskaper. Jag tycker att även volym och vikt och temperatur ska tas med i beräkning av längd... Alltså är linjalen ett dåligt instrument för att mäta längd.
Skulle du kritisera en fysiker för att denna har en inkomplett formel för kinetisk energi, kraft och så vidare - eftersom de formlerna inte tar hänsyn till "inre energi", och "tankekraft" och annat som yogaistruktörer mfl. ibland snackar om?
... Nu har vi snurrat runt precis samma sak hur länge som helst... Om vi ska ta och säga emot varandra hela tiden så kommer vi inte längre än såhär. Det blir bara upprepning.
Och egentligen är vi kanske lite för OT just nu?
Det är helt analogt med att säga:
- Det här är en linjal. Den mäter hur långt något är.
- Nej men vadå? Det där instrumentet mäter ju avståndet mellan punkten A och punkten B - ingen annat. Det utelämnar massor av egenskaper. Jag tycker att även volym och vikt och temperatur ska tas med i beräkning av längd... Alltså är linjalen ett dåligt instrument för att mäta längd.
Skulle du kritisera en fysiker för att denna har en inkomplett formel för kinetisk energi, kraft och så vidare - eftersom de formlerna inte tar hänsyn till "inre energi", och "tankekraft" och annat som yogaistruktörer mfl. ibland snackar om?
... Nu har vi snurrat runt precis samma sak hur länge som helst... Om vi ska ta och säga emot varandra hela tiden så kommer vi inte längre än såhär. Det blir bara upprepning.
Och egentligen är vi kanske lite för OT just nu?
Hahah jo vi kan ju i alla fall komma överens om att vi inte är överens och jag håller med om att vi har lämnat området lite kanske. Jag tycker att du hoppar iväg lite långt när du säger att jag tar hänsyn till "inre krafter" och "tanke kraft".
Vi kan ju inte se hur bra jag är på att spela fotboll genom att BARA testa hur hårt jag skjuter. Vi måste ju också kolla hur snabbt jag springer osv. För att visst ger mätningarna på hur hårt jag skjuter en lite uppfattning av hur bra jag är på fotboll men inte hela bilden det är vad jag försöker säga.
Utan sannolikt ett annat test med lite högre tak, kanske WAIS?