Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-16, 21:33
Medlem
simpaj102s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etiennef
Det är i det markerade som det blir fel. Du tillskriver "generell intelligens" fler egenskaper än vad det egentligen är.

Det är helt analogt med att säga:

- Det här är en linjal. Den mäter hur långt något är.

- Nej men vadå? Det där instrumentet mäter ju avståndet mellan punkten A och punkten B - ingen annat. Det utelämnar massor av egenskaper. Jag tycker att även volym och vikt och temperatur ska tas med i beräkning av längd... Alltså är linjalen ett dåligt instrument för att mäta längd.

Skulle du kritisera en fysiker för att denna har en inkomplett formel för kinetisk energi, kraft och så vidare - eftersom de formlerna inte tar hänsyn till "inre energi", och "tankekraft" och annat som yogaistruktörer mfl. ibland snackar om?

... Nu har vi snurrat runt precis samma sak hur länge som helst... Om vi ska ta och säga emot varandra hela tiden så kommer vi inte längre än såhär. Det blir bara upprepning.

Och egentligen är vi kanske lite för OT just nu?

Hahah jo vi kan ju i alla fall komma överens om att vi inte är överens och jag håller med om att vi har lämnat området lite kanske. Jag tycker att du hoppar iväg lite långt när du säger att jag tar hänsyn till "inre krafter" och "tanke kraft".

Vi kan ju inte se hur bra jag är på att spela fotboll genom att BARA testa hur hårt jag skjuter. Vi måste ju också kolla hur snabbt jag springer osv. För att visst ger mätningarna på hur hårt jag skjuter en lite uppfattning av hur bra jag är på fotboll men inte hela bilden det är vad jag försöker säga.
Citera
2009-02-28, 21:32
Medlem
Navigations avatar
Jag gjorde det riktiga mensatestet idag. Fy fan vilken ångest jag har. Jag tror jag gjorde bort mig inför de andra provdeltagarna när vi skulle svara på en fråga. Jag hann i alla fall med alla frågor i provhäftet, dock var jag osäker på cirka tre. Nu blir det itll att vänta en månad.
Citera
2009-03-01, 13:21
Medlem
Messermans avatar
Gjorde Mensas provtest på deras sida nu. Då stod det så här efteråt: Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet. Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.

Man kanske skulle göra det rätta testet någon gång.
Citera
2009-03-01, 15:20
Medlem
Mindstormers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerman
Gjorde Mensas provtest på deras sida nu. Då stod det så här efteråt: Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet. Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.

Fick samma resultat
Citera
2009-03-01, 20:25
Medlem
Roygbivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerman

Det låter konstigt. Jag har enigt min psykolog över 130 i iq. Gjorde ett iq-test för några månader för att se om jag hade asperber
Citera
2009-03-01, 20:27
Medlem
Jag har gjort testet och klarade det. Har 135+, de ger inte ut någon exakt siffra om man är över 135...
Citera
2009-03-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roygbiv
Det låter konstigt. Jag har enigt min psykolog över 130 i iq. Gjorde ett iq-test för några månader för att se om jag hade asperber

Hmm... Men han använde nog inte Mensas provtest i sin utredning Utan sannolikt ett annat test med lite högre tak, kanske WAIS?

Den teoretiskt sett maximala IQ som går att uppnå idag är faktiskt 195, på den standardiserade IQ-skalan.
Citera
2009-03-01, 21:37
Medlem
Dreamstates avatar
Jag gjorde testet för ett par månader sedan och fick 131.
Det motsvarar den 98'e percentilen, dvs. 2% av befolkningen har en IQ på över 131.

De verkar ha ändrat på sina test sedan jag gjorde det då jag fick 126 då jag nyss gjorde testet på hemsidan.
Är det bekräftat att det är det nya taket för vad som mäts i provet på deras hemsida?
Var gränsen förut 131 eller mer?

Kanske borde boka plats på ett övervakat prov, kanske har jag högre än 131 om det var deras gamla gräns.
Citera
2009-03-01, 23:37
Bannlyst
Bara gjort provtestet på mensas hemsida, och fick då över 135. Men ska kanske göra provet, kan ju dock inte nu eftersom jag är under 18..
Citera
2009-03-01, 23:38
Medlem
Sk1llzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaggigtRep
Bara gjort provtestet på mensas hemsida, och fick då över 135. Men ska kanske göra provet, kan ju dock inte nu eftersom jag är under 18..

Fail
Citera
2009-03-01, 23:52
Medlem
Santa Clauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaggigtRep

haha, kan ju inte göra annat än att instämma med föregående.

Att vara smart, samtidigt som man skriver ovanstående på FB tyder på att något inte är riktigt som det ska.
Citera
2009-03-02, 00:57
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etiennef
Hmm... Men han använde nog inte Mensas provtest i sin utredning Utan sannolikt ett annat test med lite högre tak, kanske WAIS?

Den teoretiskt sett maximala IQ som går att uppnå idag är faktiskt 195, på den standardiserade IQ-skalan.
Citat:
Ursprungligen postat av Ette
IQ-skalan är direkt baserad på populationen som tagit testet vid normeringen. En specifik IQ-poäng säger alltså hur väl man presterat i förhållande till populationen testet är normerat på.

För att mäta IQ (SD=15) upp till en viss nivå behöver man normera testet på minst följande antal individer, men egentligen mycket mer om resultatet ska vara tillförlitligt:

11 personer för IQ upp till 120
44 personer för IQ upp till 130
260 personer för IQ upp till 140
2300 personer för IQ upp till 150
32000 personer för IQ upp till 160
650000 personer för IQ upp till 170
21000000 personer för IQ upp till 180
1000000000 personer för IQ upp till 190
76000000000 personer för IQ upp till 200
8900000000000 personer för IQ upp till 210
1500000000000000 personer för IQ upp till 220

Det här är alltså ett absolut minimum. Det är ungefär lika stabilt som att beräkna medellängden på sveriges befolkning genom att enbart mäta en enda person. Det går att göra det på en person, men resultatet är inte tillförlitligt!

Vanligtvis normerar man "riktiga" IQ-tester på några hundra, upp till några tusen personer. Det ger stabila mätvärden till IQ-resultat upp till ungefär 125-135.

Jag tror det blir väldigt svårt att mäta IQ på 195
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in