Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-04-23, 19:42
Medlem
i princip alla jag känner som gjort Mensas test på internet har fått precis under gränsen för att komma in. känns lite som dom vill att folk ska tänka "ah jag KANSKE klarar det om jag prövar" och göra det riktiga testet för typ 300 spänn

edit:stavfel
Citera
2007-04-23, 20:27
Medlem
har sett den där skite men själva testet är ju om man är korkad nog att gösla stålar på dom,,
så alla som köper testet har ju med autmatik missat den faktiska testen det står skrivet med eld skrift i pannan blåst
Citera
2007-04-23, 20:39
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mensa Sverige
Resultat
Din IQ beräknas vara

131 till 135
Visst...

Hursomhelst hade jag problem med sista frågan. Någon som har koll på hur den ska lösas? Jag gissar att den hade att göra med vridning moturs på något vis, men jag kunde inte klura ut det.

Edit: Test B var ju patetiskt. Alla måste ju få alla rätt i det.
Citera
2007-04-23, 20:46
Medlem
Zzyzx Roads avatar
På A var det lägga ihop de två första bilderna. Linjerna som går ihop ska suddas ut.

På B var det bara att titta vilket mönster pilarna hade på andra bilden och byta plats på dem, och dessutom vrida dem medurs 45 grader.

Jag tror det iallafall. Kan ha fel.

Edit: Så lätta kan väl inte mensas prov vara? Tror som någon redan sagt att det är för man ska tro att man skulle kunna klara det. Fick ≥135 på båda.
Citera
2007-04-23, 20:49
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zzyzx Road
På A var det lägga ihop de två första bilderna. Linjerna som går ihop ska suddas ut.
Aha, det var så enkelt. Samma problem fanns ju i test B, undra varför jag inte såg det i test A.
Citera
2007-04-23, 20:54
Medlem
Gjorde också det där testet för nån månad sedan och fick också 131 till 134.

Prova testet på http://www.iqtest.dk istället, det är mer ofattande och lite svårare, tror att jag fick 122 eller nåt på det.
Citera
2007-04-23, 21:03
Medlem
brobbans avatar
Men snälla ni kan inte göra det där utvecklat bara som reklam med några få frågor, dessutom pissenkla. Och nej ni har inte 130-140 i IQ. Det finns få bra IQ test på internet, vill man skriva ett ordentligt så är det de stora testerna till diverse utbildnigar och jobb som gäller, t.ex. MHS som tar 2-3h att göra och som ingen maxat.
Citera
2007-04-23, 21:19
Medlem
Cabrons avatar
Flyttas till konspirationer?

Tänk efter. En ideell förening gör allt för att lura människor att mäta sin iq och betala en testavgift på 250 kr?

Mensa Sverige har ingen anledning att lura människor, det finns ingen som har ekonomisk vinning av det, inkomst från testavgifter går bl a till lokalhyra för testlokaler och lön till psykologen som rättar testet.

Citera
2007-04-23, 21:36
Medlem
taszhs avatar
Haha, underbart att få mina funderingar bekräftade.

Skulle dock vilja se en diskussion om ifall det går att mäta sin intelligens på Internet. Vad tror ni?

HU tror ni att man kan mäta allmän intelligens överhuvudtaget? Vad bevisar att man är inteligent?
Jag har själv den teorin att om man kan skapa mycket utav lite information, alltså utvekla med den lilla informationen man har, så äger man en viss intelligen. Tycker även att kreativitet är ett tecken på intelligens då det ofta handlar om att tänka abstrakt.

Vet inte om detta är rätt forum för dessa funderingar, kanske kan någon leda mig rätt?
Citera
2007-04-23, 21:53
Medlem
Det första jag såg när jag gjorde testet var detta:

# Provtestet mäter inte IQ. Det avser endast att ge en ungefärlig bild av hur ett begåvningstest genomförs.

# Resultatet som presenteras efter provtestets slut är ungefärligt och bygger på uppskattningar utifrån vad en mindre referensgrupp har presterat.

# Provtestet är till skillnad från Mensas inträdestest inte ett vetenskapligt utformat begåvningstest. Resultatet på provtestet innebär ingen garanti för att man kan eller inte kan bli medlem i Mensa.

Så Mensa verkar inte hävda att deras test är seriöst på något sätt. Det är ju som sagt bara reklam för att locka folk att göra det avgiftsbelagda provet.
Citera
2007-04-23, 22:14
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jo, det på internet var inte speciellt svårt. Enligt några mensaner jag pratat med är det riktiga inträdesprovet inte speciellt mycket svårare. Nu är det väl lätt för dem att säga då de redan klarat det.

Vet att vi har några mensaner här på FB. En jävla smartskalle är den enda jag kommer på för tillfället.

Edit: Mensa-tråden i övrigt-forat.
Citera
2007-04-23, 22:15
Medlem
atms avatar
Det är ju buslätt.
De vill väl locka många att göra testet genom att göra ett relativt enkelt test på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in