Citat:
Ursprungligen postat av Pareidolia
Förstår ju att du menar att matristester är bra eftersom de resultaten korrelerar med 'G-faktorn' och att därför är ett bra intelligenstest.
Ja, eftersom IQ avser vara ett mått på G så innebär en hög korrelation mellan IQ och G att testet mäter vad som avses.
Citat:
Förstår också att G-faktorn i sig är svår att fånga och sätta en vettig definition på. Hur ser du då på att det ändå är det man gjort i ex. WAIS och WISC, för det är väl ändå det man måste anse att man gjort.
Jag förstår inte vad du menar. WAIS har en utmärkt G-laddning så vitt jag vet? Det är inte på något sätt ett dåligt test, om du nu tror att jag påstår det.
Definition av G finns. Det är ju så att säga den faktorn som ligger högst upp vid faktoranalys av mentala förmågor. Att det skulle vara "svårt" att sätta en definition på den är rent av konstigt att säga - eftersom det är definitionen.
Citat:
Gällande normeringen så tänker jag i första hand på Ravens standard matriser (den färglagda versionen har jag sämre koll på). Om jag inte missminner mig så är det den brittiska normeringen man brukar använda och att denna är från 1979.
Det stämmer att det hade varit katastrof att använda 30 år gamla normer i dagsläget. Det skulle vara en ofattbart korkad handling... Och testförlagen har givetvis tänk på detta (det vore ofattbart om så inte var fallet).
Här finns exempelvis en studie av testskaparen av SPM, som bland annat jämför normer av testet i olika länder:
http://geocities.com/rkmckinzey/khalek05.pdf
Som du ser så finns det otaliga normeringar som ligger långt längre fram än 70-talet.
Om ni på ert jobb använder testet, och inte har nyare normer än dessa så är det nog hög tid att ni köper nya såna. Kanske från Pearson? De har normer från 1999
http://shop.pearsonassessment.de/index.php/cat/c18_SPM.html , Svenska sidan:
http://pearsonassessment.se/se/Produkter/Klinisk-psykologi/Begavning/Ravens-matriser/
Vilket också indikerar att det testet används idag, eftersom förlagen har det på sina sidor.
Citat:
Dina tankar verkar mest kretsa kring reliabiliteten, dvs att matristester i jämförelse med varandra ger resultat som liknar varandra. Inte så konstigt att test som skapas för att återskapa resultaten hos andra test också gör detta. Ett kanske något tillspetsat sätt att tänka kring de höga korrelationerna mellan de olika IK-testen.
Jag har aldrig någonsin sagt något om reliability i den här diskussionen? G-laddning har jag snackat mycket om, men det är inte reliability...
Möjligtvis att det jag sa om att IQ-tester korrelerar sinsemellan på ca 0,8 kan uppfattas som någon form av reliability. Men det var tester i allmänhet och inte enbart matristester.
Citera gärna det stycke du hade i åtanke.
Citat:
Måste få fråga. Vad har man för nytta av att mäta IK på "ditt sätt".
Du får ursäkta, men jag har tyvärr inte ork att bedriva den här diskussionen på hur många plan som helst. Jag låter den här frågan stå obesvarad...
Men med tanke på att SPM är det mest frekvent använda IQ-testet i hela världen, såvitt jag vet, så bör det ju rimligtvis inte vara helt meningslöst