2012-10-30, 09:33
Medlem
DrZoidbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vid ADD står det så här i Fass:

Vad gör en sådan här person som faller under "har en hjärtsjukdom"? Vad brukar det bli för medicin då?

Finns oerhört många mediciner. Däremote väldigt få godkända i Sverige. Lite trist. Strattera är ingen stimulant. Kan funka.
Citera
2012-10-30, 15:29
Medlem
Må så vara att add inte existerar utan att det är läkemedelsindustrin som har hittat på den. Bryr mig inte. Min medicin har hjälpt mig något förbannat mycket. Så att add är påhittad spelar ingen roll så länge deras piller gör mitt liv lättare att leva.
Citera
2012-10-31, 15:21
Medlem
Hej!

Undrar hur ni med missbruk gjort inför besök och ev utredning? Man vill ju vara ärlig, men det verkar inte löna sig i detta fall? Jag har rökt till och från många år men jag tror jag borde utelämna det och endast ta det som ex när jag gick i gymnasiet, innan behandlingar?
Citera
2012-10-31, 21:28
Medlem
sq92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minajagochmig
Hej!

Undrar hur ni med missbruk gjort inför besök och ev utredning? Man vill ju vara ärlig, men det verkar inte löna sig i detta fall? Jag har rökt till och från många år men jag tror jag borde utelämna det och endast ta det som ex när jag gick i gymnasiet, innan behandlingar?

När ja skulle få utredning via en privatklinik efter remiss från vc så berätta jag för dem att jag röker cannabis, de sa då att jag ej skulle få ngn utredning där utan fick ta de via beroendevården där jag fick vänta runt ett halvår innan jag ens fick träffa ngn därifrån.

Hade jag vart du hade jag utelämnat de och dragit ner på ev rökande om de skulle bli ngt pissprov.
Citera
2012-11-01, 07:59
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq92
När ja skulle få utredning via en privatklinik efter remiss från vc så berätta jag för dem att jag röker cannabis, de sa då att jag ej skulle få ngn utredning där utan fick ta de via beroendevården där jag fick vänta runt ett halvår innan jag ens fick träffa ngn därifrån.

Hade jag vart du hade jag utelämnat de och dragit ner på ev rökande om de skulle bli ngt pissprov.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vid ADD står det så här i Fass:

Jag håller med. Säg ingenting.

Vad gör en sådan här person som faller under "har en hjärtsjukdom"? Vad brukar det bli för medicin då?

Som någon skrev ovan så är det nog strattera som blir aktuellt i så fall. Mycket tråkigt, eftersom i stort sett ingen verkar uppskatta den. Får jag fråga vad för hjärtsjukdom du har?

Metamina har mindre perifera effekter och är därför mildare på hjärta och kärl. Är det något mildare du lider av så är det kanske ett alternativ. Annars ökar metylfenidat hjärtfrekvensen och blodtrycket. Det kan i sällsyna fall även påverka blodplättar och röda blodkroppar, om jag inte minns fel.
Citera
2012-11-01, 13:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Som någon skrev ovan så är det nog strattera som blir aktuellt i så fall. Mycket tråkigt, eftersom i stort sett ingen verkar uppskatta den. Får jag fråga vad för hjärtsjukdom du har?

Metamina har mindre perifera effekter och är därför mildare på hjärta och kärl. Är det något mildare du lider av så är det kanske ett alternativ. Annars ökar metylfenidat hjärtfrekvensen och blodtrycket. Det kan i sällsyna fall även påverka blodplättar och röda blodkroppar, om jag inte minns fel.

Aortakoarktation (coarctatio aortae) som är opererad. Kanske har ett klaffblad för lite - får reda på det om en månad. Om ett klaffblad saknas är det en allvarligt hjärtsjukdom. Aortakoarktation = förträngning på aortan är egentligen en del i ett komplexare fel där ett klaffblad ofta saknas.

Jag hört att risken med Concerta & Ritalin är att aortan riskerar att töjas ut, gäller även friska personer. Hjärtsjukdomen jag har ger redan en inbyggd risk att aortan antingen tunnas ut eller krymper. Min hjärtläkare vill först undersöka om jag har alla hjärtbladen - då "kanske" jag ändå kan få Ritalin eftersom hjärtfelet då inte är allvarlig, men jag är osäker just nu så jag kan återkomma i tråden då jag vet mera kring mitt fall. Jag har för tillfället relativt normalt blodtryck.
Citera
2012-11-01, 20:13
Medlem
Som jag har förstått det så är metamina det ultimata för folk med ADD oftast.
Jag har också hört att man inte får metamina om man inte får djävulska biverkningar av dom andra medicinerna (Metylfenidat, Strattera etc), vilket låter rätt dumt.

Beror detta på att metamina innehåller amfetamin, och detta är så jävla tabu i pk sverige?

Jag menar, borde man inte få välja vilken medicin man ska stoppa i sin egna kropp.
Metamina har vad jag förstått det som minst biverkningar, jämfört med andra mediciner med tex Metylfenidat i.

Jag känner att jag vill pröva på metamina, men jag vet inte vad jag ska säga till min läkare då hen inte ens nämnt det som något alternativ. Jag vet att jag mår bättre av amfetamin, men det kan jag ju såklart inte säga, för då får jag ju en stämpel i pannan.

Metylfenidat fungerar sådär, men inte nämnvärt bra, jag får en del biverkningar som sätter käppar i hjulet för mig, men inga biverkningar som är farliga direkt.

Hur gjorde ni för att få metamina, och hur undvek ni giftet Strattera?
Citera
2012-11-01, 20:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
Som jag har förstått det så är metamina det ultimata för folk med ADD oftast.
Jag har också hört att man inte får metamina om man inte får djävulska biverkningar av dom andra medicinerna (Metylfenidat, Strattera etc), vilket låter rätt dumt.
Dålig effekt gäller också.
Citat:
Beror detta på att metamina innehåller amfetamin, och detta är så jävla tabu i pk sverige?
Och det med rätta...folk försöker ju fan droga på precis allting inklusive alvedon...
Citera
2012-11-03, 22:37
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Det är väl dock betydligt mer rättfärdigat att kritisera just ADD än många andra sjukdomar, då diagnosen ställs utefter ett antal kriterier oberoende av vad den underliggande orsaken beror på. Med andra ord har du ADD om du blev tappad i marken som barn, om du är ledsen i ögat, om du har en hjärntumör eller om din mormors bidrag till genpoolen var suspekt.

Du menar att problemet vad det nu än är, ska verifieras av en röntgen?
http://hjarnbloggen.wordpress.com/2011/08/28/add-den-troga-hjarnan/
(Som vanligt så får vi nöja oss med en ADHD referens att representera ADD
som jag uppfattar det)

Jag blir ganska nyfiken att begära en retroaktiv skallröntgen då jag enbart pratade
mig till ADD diagnosen via ett formulär, har ni andra fotograferar er hjärna?.

Citat:
ADD individer brukar ju vara den “tysta varianten” av människor som har uppmärksamhetsstörning.
Där ligger förklaringen till varför Ritalina och Concerta har en lugnande effekt hos dessa individer; de sätter fart på omsättningen och personen i fråga känner sig lugnare.
Och vad har vi för behov av att bli lugna?, man är ju förfan redan lugn
vill man inte bli precis tvärtom, dessutom läser jag personligen in ett samband
mellan ökat lugn och att bli ännu tystare utav detta, jag ville bli pratsammare när jag
började med Concerta

Jag är hellre uppmärksamhetsstörd än spontanitets hämmad och tyst om jag tvingas välja antingen eller, så kanske borde jag lägga ner mitt Concerta bruk, kanske har jag inte ens ADD?,
utan bara är den här självupptagna narcissisten som ger utslag i spöksymtom
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-11-03 kl. 22:45.
Citera
2012-11-04, 12:54
Medlem
Towelie.3gss avatar
Är 99% säker på att jag lider av add. Äntligen skönt att veta vad det är för fel på mig.

Just nu självmedicinerar jag mig själv med concerta 54:mg som jag fick av en kompis. Tycker inte om bieffekterna men det tystar i alla fel ner kaoset i min hjärna och hjälper mig få saker gjorda.

Vad är nästa steg? Vill prata med vården och få recept på dessa mediciner. Har hört att metamina är mycket bättre men att få licens på det kan jag väl glömma?
Citera
2012-11-04, 14:08
Medlem
Towelie.3gss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Och vad har vi för behov av att bli lugna?, man är ju förfan redan lugn
vill man inte bli precis tvärtom, dessutom läser jag personligen in ett samband
mellan ökat lugn och att bli ännu tystare utav detta, jag ville bli pratsammare när jag
började med Concerta
Utåt sett verkar man lugn ja. Men inombords är det ett fyrverkeri av osammanhängande tankar.
Concerta gör att jag blir mer lugn i psyket och kan fokusera.
Citera
2012-11-04, 17:35
Medlem
Citat:
Det finns inget värre än folk som hänvisar till filmer när dom vill föra fram sina åsikter eller styrka sina argument. Du länkade just en film på 1h och 47 minuter och slog därmed rekord. Grattis. Jag hatar dig.

Edit: I en tråd om ADD dessutom. En sjukdom vars främsta symptom är koncentrationssvårigheter. Du, min käre skeptiker, är efterbliven på riktigt.
Ar du intresserad av att förbättra din hälsa, hittar du tid att titta på filmen. Koncentrationssvårigheter är ingen sjukdom, utan en symptom. Den symptomen, lika som ADHD, ADD och liknande beror mycket ofta bara på ..... magnesiumbrist. Detta skriver en känd USA-farmacevt in boken "Drug muggers" och på sina internetsidor. Man har tagit prover på barn med ADHD (det var redan 1997), och det visade sig att 95 % av alla dessa barn hade magnesiumbrist. Det behövs speciella blodprover för att testa magnesium, det går inte med vanliga prover. Läs gärna i tråden t1912024 vilka magnesiumpreparat rekommenderas och hur mycket.
Mediciner som ritalin, concerta (methylphenidate) fråntar kroppen magnesium och därför rekommenderas inte för människor med hjärtproblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in