Citat:
Ursprungligen postat av
Ninjor1987
Där har du faktiskt en alldeles utmärkt poäng - Adrafinil och andra analoger är ju faktiskt lagliga. En del menar även att vissa av dom är mer effektiva än Modafinil.
Dock så är det ju bara Modafinil som faktiskt har forskats om i nån större utsträckning och visat sig vara effektiv mot ADHD - förvisso omvandlas Adrafinil mestadels till Modafinil i kroppen, men det har ändå ofta visat sig att såkallade Pro-drugs inte är riktigt samma sak som originalet. Det verkar råda en viss oenighet gällande hur Adrafinil faktiskt upplevs av användare och patienter.
Det är dock absolut värt ett försök.
Förutom att skaffa sig en diagnos, vad hade du själv gett för råd till någon som TryggaRekan förresten?
Har tyvärr dålig koll på just adrafinil och liknande derivat gällande dess effektivitet för just ADHD-problematik. En snabb titt på internetsidor som tillhandahåller dessa preparat gör mig lite tveksam till att man får just det man beställer. Här vill man gärna ha ett utlåtande från ett tredjepartslabb som analyserat innehållet av produkten i sig, tyvärr erbjuder enbart ett fåtal "sidor" detta. Derivaten av den här typen av preparat är troligen helt okej att importera, jämfört med t.e.x. derivat gällande opiater. Klassiskt exempel är t.e.x. Citodon.
Modafinil kan mycket väl fungera effektivt för en mindre skara, särskilt vid hypoaktiv form av ADHD där koncentrationssvårigheter utgör ett problem, men preparat så som amfetamin är och kommer nästan alltid att vara effektivare i längden, men självklart är allt individuellt. Som du säkert vet förskrivs modafinil som ett off-label-preparat vid ADHD men även vid kroniskt trötthetssyndrom, och trötthetsbaserade depressioner. Men eftersom att preparatet är narkotikaklassat så är det bara dumt att försöka få tag i det på annan väg än via ett recept.
Jag håller med dig här, en diagnos måste man skaffa sig om man inte ska självmedicinera med dessa preparat. Det blir en mycket dyr och osäker affär i längden. Fastställs en diagnos blir det mycket lätt att få utskrivet narkotikaklassade preparat, det blir även mycket lättare att få en läkare att skriva ut preparat som används off-label mot ADHD-problematik. Modafinil t.e.x. eller racetamer så som Piracetam, vilket är godkänt i Sverige.
Medicinering så som valproat, aktiverande antidepressiva och just modafinil och nootropika (mot ADHD) kommer bli mycket svårt att få utskrivet om inte någon diagnos är fastställd.
Du skriver lite angående psykadelier, vilket kan vara mycket intressant i lägre doser, ta t.e.x. ketamin som exempel. Tyvärr ser inte jag det som någon lösning i dagsläget, eftersom att för lite studier har gjorts och inga preparat här blivit godkända för behandling ännu, i Sverige.
Men som du skriver, fastställ diagnos, sedan är man på rätt väg. Symptom för hypoaktiv ADHD kan vara mycket lika symptom i en depression t.e.x.
Har du testat modafinil själv förresten? Av det jag läst har du ADHD. Enligt min erfarenhet tenderar patienter med hypoaktiv ADHD att bli mer introverta av just modafinil, även om det kan hjälpa med koncentrationen. Preparatet i sig har också en ganska skum farmakodynamisk profil, där man inte riktigt känner till dess funktion fullt ut. Har för mig att det utvecklades för att motverka trötthet gällande piloter inom det militära. Onödig trivia, men lite kul att det hängt med.