2015-11-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag skulle råda dig att sänka dosen betydligt, om du tvunget vill göra det igen. 0,5 - 1 g borde vara betydligt bättre - klarhet utan underliga visuella fenomen.
Tack för tipset . Jo tänker nog tjyvdopa mig vid större sociala event orkar ej gå igenom utredning för riktig medecin, så länge man inte kör för ofta borde det ju funka
Citera
2015-11-05, 00:49
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TryggaRekan
Tack för tipset . Jo tänker nog tjyvdopa mig vid större sociala event orkar ej gå igenom utredning för riktig medicin, så länge man inte kör för ofta borde det ju funka

Jag råder dig dock absolut att ändå gå igenom en utredning. Möjligen kan ett ansvarsfullt användande av illegala preparat hjälpa dig att faktiskt gå igenom den.

Man kan ju nämligen faktiskt få mer hjälp än medicin av en diagnos, så i mitt tycke är det enbart något som du kan vinna på i längden.

Dock, om du faktiskt använder droger som är så starka, och dyra, som psykedelisk svamp redan, så skulle jag föreslå att du provar att beställa dessa preparat istället:

Modafinil
Fasoracetam
Citera
2015-11-05, 01:03
Medlem
Citat:
Jag råder dig dock absolut att ändå gå igenom en utredning. Möjligen kan ett ansvarsfullt användande av illegala preparat hjälpa dig att faktiskt gå igenom den.

Man kan ju nämligen faktiskt få mer hjälp än medicin av en diagnos, så i mitt tycke är det enbart något som du kan vinna på i längden.

Dock, om du faktiskt använder droger som är så starka, och dyra, som psykedelisk svamp redan, så skulle jag föreslå att du provar att beställa dessa preparat istället:

Modafinil
Fasoracetam
Ska spana in grejorna du tipsar om, en får tacke för hjälpen
Citera
2015-11-05, 17:04
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TryggaRekan
Ska spana in grejorna du tipsar om, en får tacke för hjälpen

Ingen orsak. Här bör vi alla försöka stödja varandra så gott det går, för vi sitter alla i samma båt.
Citera
2015-11-05, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ingen orsak. Här bör vi alla försöka stödja varandra så gott det går, för vi sitter alla i samma båt.

Svårt att ta dig seriöst när du uppmanar folk till att beställa narkotikaklassade preparat, som dessutom är ganska ineffektiva mot ADHD-problematik. Börjar bli ganska knarkig nivå på dina inlägg, vilket förklaras av din självmedicinering. Förstår att du vill väl, men ibland är inte svaren särskilt genomtänkta som t.e.x. i det här fallet när du uppmanar till brottslig gärning, vilket i sig är olagligt.

Till att börja med kommer det aldrig gå att beställa modafinil till ett vettigt pris då inget EU-apotek kommer att skicka narkotikaklassade mediciner till Sverige eftersom att det helt enkelt råder importförbud. Då måste man handla via privatperson, och om man nu kommer över medicinen är det risk att det är en kopia, fejk eller innehåller annan substans som kan vara livsfarlig.

Ett vettigare tips hade då varit att beställa t.e.x. adrafinil eller annat derivat av modfanili, som dessutom inte är narkotikaklassat.
Citera
2015-11-05, 21:41
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION
Till att börja med kommer det aldrig gå att beställa modafinil till ett vettigt pris då inget EU-apotek kommer att skicka narkotikaklassade mediciner till Sverige eftersom att det helt enkelt råder importförbud. Då måste man handla via privatperson, och om man nu kommer över medicinen är det risk att det är en kopia, fejk eller innehåller annan substans som kan vara livsfarlig.

Ett vettigare tips hade då varit att beställa t.e.x. adrafinil eller annat derivat av modfanili, som dessutom inte är narkotikaklassat.

Där har du faktiskt en alldeles utmärkt poäng - Adrafinil och andra analoger är ju faktiskt lagliga. En del menar även att vissa av dom är mer effektiva än Modafinil.

Dock så är det ju bara Modafinil som faktiskt har forskats om i nån större utsträckning och visat sig vara effektiv mot ADHD - förvisso omvandlas Adrafinil mestadels till Modafinil i kroppen, men det har ändå ofta visat sig att såkallade Pro-drugs inte är riktigt samma sak som originalet. Det verkar råda en viss oenighet gällande hur Adrafinil faktiskt upplevs av användare och patienter.

Det är dock absolut värt ett försök.

Förutom att skaffa sig en diagnos, vad hade du själv gett för råd till någon som TryggaRekan förresten?
Citera
2015-11-05, 22:14
Bannlyst
Citat:
Där har du faktiskt en alldeles utmärkt poäng - Adrafinil och andra analoger är ju faktiskt lagliga. En del menar även att vissa av dom är mer effektiva än Modafinil.

Dock så är det ju bara Modafinil som faktiskt har forskats om i nån större utsträckning och visat sig vara effektiv mot ADHD - förvisso omvandlas Adrafinil mestadels till Modafinil i kroppen, men det har ändå ofta visat sig att såkallade Pro-drugs inte är riktigt samma sak som originalet. Det verkar råda en viss oenighet gällande hur Adrafinil faktiskt upplevs av användare och patienter.

Det är dock absolut värt ett försök.

Förutom att skaffa sig en diagnos, vad hade du själv gett för råd till någon som TryggaRekan förresten?

Har tyvärr dålig koll på just adrafinil och liknande derivat gällande dess effektivitet för just ADHD-problematik. En snabb titt på internetsidor som tillhandahåller dessa preparat gör mig lite tveksam till att man får just det man beställer. Här vill man gärna ha ett utlåtande från ett tredjepartslabb som analyserat innehållet av produkten i sig, tyvärr erbjuder enbart ett fåtal "sidor" detta. Derivaten av den här typen av preparat är troligen helt okej att importera, jämfört med t.e.x. derivat gällande opiater. Klassiskt exempel är t.e.x. Citodon.

Modafinil kan mycket väl fungera effektivt för en mindre skara, särskilt vid hypoaktiv form av ADHD där koncentrationssvårigheter utgör ett problem, men preparat så som amfetamin är och kommer nästan alltid att vara effektivare i längden, men självklart är allt individuellt. Som du säkert vet förskrivs modafinil som ett off-label-preparat vid ADHD men även vid kroniskt trötthetssyndrom, och trötthetsbaserade depressioner. Men eftersom att preparatet är narkotikaklassat så är det bara dumt att försöka få tag i det på annan väg än via ett recept.

Jag håller med dig här, en diagnos måste man skaffa sig om man inte ska självmedicinera med dessa preparat. Det blir en mycket dyr och osäker affär i längden. Fastställs en diagnos blir det mycket lätt att få utskrivet narkotikaklassade preparat, det blir även mycket lättare att få en läkare att skriva ut preparat som används off-label mot ADHD-problematik. Modafinil t.e.x. eller racetamer så som Piracetam, vilket är godkänt i Sverige.

Medicinering så som valproat, aktiverande antidepressiva och just modafinil och nootropika (mot ADHD) kommer bli mycket svårt att få utskrivet om inte någon diagnos är fastställd.

Du skriver lite angående psykadelier, vilket kan vara mycket intressant i lägre doser, ta t.e.x. ketamin som exempel. Tyvärr ser inte jag det som någon lösning i dagsläget, eftersom att för lite studier har gjorts och inga preparat här blivit godkända för behandling ännu, i Sverige.

Men som du skriver, fastställ diagnos, sedan är man på rätt väg. Symptom för hypoaktiv ADHD kan vara mycket lika symptom i en depression t.e.x.

Har du testat modafinil själv förresten? Av det jag läst har du ADHD. Enligt min erfarenhet tenderar patienter med hypoaktiv ADHD att bli mer introverta av just modafinil, även om det kan hjälpa med koncentrationen. Preparatet i sig har också en ganska skum farmakodynamisk profil, där man inte riktigt känner till dess funktion fullt ut. Har för mig att det utvecklades för att motverka trötthet gällande piloter inom det militära. Onödig trivia, men lite kul att det hängt med.
Senast redigerad av ARCALION 2015-11-05 kl. 22:16.
Citera
2015-11-09, 20:15
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION

Modafinil kan mycket väl fungera effektivt för en mindre skara, särskilt vid hypoaktiv form av ADHD där koncentrationssvårigheter utgör ett problem, men preparat så som amfetamin är och kommer nästan alltid att vara effektivare i längden, men självklart är allt individuellt. Som du säkert vet förskrivs modafinil som ett off-label-preparat vid ADHD men även vid kroniskt trötthetssyndrom, och trötthetsbaserade depressioner. Men eftersom att preparatet är narkotikaklassat så är det bara dumt att försöka få tag i det på annan väg än via ett recept.

Jag håller med dig här, en diagnos måste man skaffa sig om man inte ska självmedicinera med dessa preparat. Det blir en mycket dyr och osäker affär i längden. Fastställs en diagnos blir det mycket lätt att få utskrivet narkotikaklassade preparat, det blir även mycket lättare att få en läkare att skriva ut preparat som används off-label mot ADHD-problematik. Modafinil t.e.x. eller racetamer så som Piracetam, vilket är godkänt i Sverige.

Dessvärre har jag märkt att det finns ett stort motstånd och en viss okunnighet angående off-label -förskrivning av preparat, eller ens av dom mindre vanliga.

Jag försökte förgäves i 2 års tid få både Modafinil och Guanfacin utskrivet, eftersom Metylfenidat var ineffektivt på mig - men det var ett kompakt motstånd. Inte ens när jag försökte visa studierna som visar på effektiviteten, och att dom används i USA, så var läkarna intresserade av att förskriva det.

Det fanns även en stor tveksamhet till förskrivning av Amfetamin-preparat (jag själv är dock inte så jätteintresserad heller, i ärlighetens namn - neurotoxiciteten är trots allt ett faktum under längre bruk - och jag behöver en medicin som jag faktiskt kan ta resten av livet.), så det blev att prova flera olika beredningar och märken av metylfenidat innan dess. (Strattera erbjöds en gång också, men just då så var jag förskräckt av dom allvarliga biverkningarna - självmord är trots allt vanligare på Strattera än på stimulanterna)

Citat:
Medicinering så som valproat, aktiverande antidepressiva och just modafinil och nootropika (mot ADHD) kommer bli mycket svårt att få utskrivet om inte någon diagnos är fastställd.

Du skriver lite angående psykadelier, vilket kan vara mycket intressant i lägre doser, ta t.e.x. ketamin som exempel. Tyvärr ser inte jag det som någon lösning i dagsläget, eftersom att för lite studier har gjorts och inga preparat här blivit godkända för behandling ännu, i Sverige.

Har du testat modafinil själv förresten? Av det jag läst har du ADHD. Enligt min erfarenhet tenderar patienter med hypoaktiv ADHD att bli mer introverta av just modafinil, även om det kan hjälpa med koncentrationen. Preparatet i sig har också en ganska skum farmakodynamisk profil, där man inte riktigt känner till dess funktion fullt ut. Har för mig att det utvecklades för att motverka trötthet gällande piloter inom det militära. Onödig trivia, men lite kul att det hängt med.

Intressant att du har erfarenhet av behandling av ADHD med Modafinil - där är du tämligen ovanlig inom svensk sjukvård - gott att höra dock, mindre gott att en del tycks bli introverta.

Jag har inte provat Modafinil ännu, men det är på gång, har en uppkommande session med en privat läkare som har erfarenhet av Modafinil för ADHD-behandling - han var även tidig med Lisdexamfetamin och Guanfacin. (enligt vad han beskriver så verkar det som om att mina misstankar om att många psykiatriska allmänläkare har dålig koll stämmer - många verkade inte ens veta vad det var förrän i år, då det ska komma ut som officiell medicinering även i Sverige)

Trivian kände jag redan till, men inget fel med lite sådant ibland, det finns ofta intressanta berättelser bakom olika medicinska upptäckter! =)
Citera
2015-11-11, 21:52
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Här kommer jag och vet ni vad...jag tänkte inte tjata om medicinering i 2/3 av tråden utan jag vill gärna ha ett utlåtande från er om ni anser detta är add symtom eller symtom på annat.

Att få åtkomst till inlärd kunskap sitter långt inne för mig...och jag blandar ofta ihop inlärda uppgifter/fakta med varandra när jag försöker vara snabb som vanliga människor, jag tänker långsamt men ändå fort får jag en känsla av, och att det kanske är anledningen till att jag just tänker långsamt?.

Tex, idag när jag ringde Telia och dom fråga var min telefon är för model, för en normal människa hamnar detta under basala minnet, för mig blir det en prestation
för jag måste katalogisera mig igenom nån slags dumdryg fragmentation.

Det som inte är långsamt med min hjärna är mina blixtsnabba?? associationer, alla former av uppgifter/fakta leder mig via associationer till annat som jag får ett akut behov att återuppleva eller kolla upp för å lära mig nått nytt eller referesha minnet, detta gör att jag får anse mig nöjd om jag pallar jobba fokuserat i 5 min innan jag påbörjat något nytt som är intressantare för stunden
Citera
2015-11-11, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Här kommer jag och vet ni vad...jag tänkte inte tjata om medicinering i 2/3 av tråden utan jag vill gärna ha ett utlåtande från er om ni anser detta är add symtom eller symtom på annat.

Att få åtkomst till inlärd kunskap sitter långt inne för mig...och jag blandar ofta ihop inlärda uppgifter/fakta med varandra när jag försöker vara snabb som vanliga människor, jag tänker långsamt men ändå fort får jag en känsla av, och att det kanske är anledningen till att jag just tänker långsamt?.

Tex, idag när jag ringde Telia och dom fråga var min telefon är för model, för en normal människa hamnar detta under basala minnet, för mig blir det en prestation
för jag måste katalogisera mig igenom nån slags dumdryg fragmentation.

Det som inte är långsamt med min hjärna är mina blixtsnabba?? associationer, alla former av uppgifter/fakta leder mig via associationer till annat som jag får ett akut behov att återuppleva eller kolla upp för å lära mig nått nytt eller referesha minnet, detta gör att jag får anse mig nöjd om jag pallar jobba fokuserat i 5 min innan jag påbörjat något nytt som är intressantare för stunden

Hm lite difus helhets beskrivning. Men det kan vara ett tecken på att du kan ha det svar ja. Utveckla gärna hur du fungerar i andra sammanhang.
Citera
2015-11-12, 11:46
Medlem
hubbe92s avatar
Hejsan! Har en ADD diagnos sedan jag var 18 år, är 22 idag. Gjorde misstaget att börja med droger och har därför aldrig fått någon medicin för min diagnos (har aldrig frågat heller) utan har istället fått beta av uppemot 15 olika antidepressiva som inte har fungerat.

Jag har varit trött och orkeslös av dessa mediciner och det känns som att dessa år har blivit bortkastade.
Har slutat med dessa mediciner självmant och har nu fått en tid med en läkare om ett tag då jag ska göra ett försök i hopp om att få ett amfetamin-preparat utskrivet. Ska försöka få ordning på saker och ting, ska därför börja plugga och jag tror att det verkligen skulle fungera då jag vet att små doser amfetamin gör det.

Så.. är det någon som varit i en liknande situation och fått det utskrivet? Eller någon som har tips på vad man ska säga? Läst om Elvanse och Metamina och vill verkligen testa någon av dessa.

Mvh
Citera
2015-11-12, 11:55
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Hm lite difus helhets beskrivning. Men det kan vara ett tecken på att du kan ha det svar ja. Utveckla gärna hur du fungerar i andra sammanhang.
Låter bra, skulle helst vilja höra folk egna ord att så är jag ochså, än om det bara stämmer överens med diagnoskriterierna

Jag är idel öra om vad man kan ta med i en helhetsbeskrivning? jag besitter iaf alla diagnoskriterier i DSM 5 men jag känner inte igen mig i någon beskrivning i den här tråden (jag är alltså aldrig orkeslös tvärtom...rastlös) förrutom TS faktiskt..

du får nog be om ett område och jag utvecklar :-)

Det störiga är att jag fick på papperet en adhd diagnod istället för 6 år sedan baserat på hur jag betedde mig och presterade på ett övervakat IQ test, men dom hade inga som helst belägg för en yttre hyperaktivitet...och psyk vägrar lägga ner resurser på en korrigerande mini utredning

Nej jag orkar inte åka utomläns ;-) för att få en fullständig neuropsykiatrisk utredning istället, vill inte ha en fullskalig, därav har jag accepterad att jag får själdiagnostisera, jag käkar ju ändå 98 mg strattera avsett för Adhd och den gör inte tillräcklig effekt för att hålla kvar mitt arbetsfokus längre än 5 min åt gången.

Det lustiga är dock att jag uppmäter en över medel performance ökning på IVA testerna för uppmärksamhet av strattera enligt psyk
Senast redigerad av Herr Bökberg 2015-11-12 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in