2011-11-20, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Frågeställningen är rätt idiotisk. Du kan inte jämföra din missbrukardos med en låg brukardos. Ungefär som att fråga en person som dricker ett glas vin om den blir bakfull på samma sätt som en som dricker två flaskor vin.

3-4 krossade är ju inte någon missbrukar dos. Polaren har ju 54mg tabs som han tar.
Citera
2011-11-20, 22:40
Medlem
Aspsusas avatar
Ahaa.
Eftersom det är något med mekanismen i just Concerta i kombination med min matsmältning/metabolism som gör att effekten blir väldigt seg och utdragen så är det svårt att säga om jag någonsin känt någon som helst avtändnings-effekt av den.
Exakt hur löjligt lång effekten riktigt är för mig är svårt att säga - dels för att effekten i sig är så diskret, och dels för att jag aldrig provat större doser än 18mg. Men 15-16h åtminstone, om jag bara ska gå efter hur det känns (vagt lugnt, enkelt, icke-nervöst). Om jag har snuva så tar det nog närmare 30h innan nosen börjar rinna igen om jag tagit Concerta, så på ett plan kunde man kanske säga att effekten faktiskt är helt absurt lång.

Men avtändningssymptom sådär i allmänhet av metylfenidat? Nä, inte mycket. Åtminstone inte med mina doser.
Med snabbverkande kan jag känna att effekten avtar, att jag blir fumligare. Ibland kanske litet småirriterad.
Med Equasym Retard, som är en kapsel med 30% genast och 70% långsamt (5-8h), så kan det kännas litet små-oroligt i kroppen. En känsla av att hjärtat bultar (men det gör det inte). Har funderat om det är dessa (för mig) helt fysiska förnimmelser som folk menar när de talar om ångest som biverkning av metylfenidat.

Den enda gång jag testat 40mg Equasym Retard i en dos så funkade det ok i ca 2 timmar, men sedan blev jag helt "lullig" - överlugn, en lätt berusningskänsla. Ganska irriterande. När den effekten sedan började släppa så var "oron i kroppen" lätt absurd, mystiska pirrande känslor i huvudet/ansiktet (litet som när tandläkarbedövning släpper). 30mg Equasym Retard gav en litet lindrigare version av samma fenomen.
(Den enda förklaring jag kan hitta till att metylfenidat i depot-form för mig är som att ta två helt olika ämnen i samma piller är att jag kanske är speciellt känslig för L-isomeren. I det som upptas genast bränns det mesta av L-isomeren bort och kvar blir D-isomeren (1:40), men i sådant som upptas senare är förhållandet L:D jämnare. I princip borde också intag genom slemhinnor eller genom huden ge en jämnare fördelning mellan isomererna => dvs mindre "kick" av D-isomeren och mera "lullighet" (om man är känslig för det) och biverkningar av L-isomeren.)
Senast redigerad av Aspsusa 2011-11-20 kl. 23:03.
Citera
2011-11-21, 08:24
Medlem
Chugworths avatar
Har bara en snabb fråga: Ni som får medicin mot ADD, har det hjälpt er i livet?

Jag har grymt svårt att koncentrera mig i vanliga fall och det blir tio gånger värre i en klassmiljö med tanke på att det försiggår så inni helvete många (som jag upplever det) olika saker hela tiden. Min fokus är överallt.

Kan man faktiskt koncentrera sig om man äter dessa piller? Har ni testat att läsa ett kapitel i en bok eller dylikt med och sedan utan medicin? Helst i en tätbefolkad miljö, typ klassrum, bussterminal eller liknande.

Om det inte hjälper till med koncentrationen, varför käkar ni dom annars?
Citera
2011-11-21, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chugworth
Har bara en snabb fråga: Ni som får medicin mot ADD, har det hjälpt er i livet?

Jag har grymt svårt att koncentrera mig i vanliga fall och det blir tio gånger värre i en klassmiljö med tanke på att det försiggår så inni helvete många (som jag upplever det) olika saker hela tiden. Min fokus är överallt.

Kan man faktiskt koncentrera sig om man äter dessa piller? Har ni testat att läsa ett kapitel i en bok eller dylikt med och sedan utan medicin? Helst i en tätbefolkad miljö, typ klassrum, bussterminal eller liknande.

Om det inte hjälper till med koncentrationen, varför käkar ni dom annars?

Ja detta är den största hjälpen jag får. Det GÅR faktiskt att läsa, och det GÅR att förstå det man läser, trots att bussen är bullrig.
Citera
2011-11-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulturBladet
Lider med dig men kämpa, de kommer lätt vara värt väntan.

Tack!

Då har man vart på ett första besök för en ADD utredning, från en "vanlig" psykiatrisk klinik där jag ändå fick fylla i ett par add-baserade blanketter där man i princip fick "full pott".

Upplevde besöket som lite jobbigt, fast i det stora hela gick man därifrån med en skön känsla att det kanske kommer reda ut sig tillslut.

Det jobbigaste var väl alla frågor kring barndomen och det faktum att man måste ta kontakt med sin mor man inte vill ha en sån typ av kontakt med eftersom en anhörig behöver närvara eller svara på massa frågor som hör barndomen till. Vilket i min mening tycker jag kan vara missvisande då päron oftast har en annan bild än en själv, och hoppas inte det påverkar utredningen negativt. Men att alla ska få reda på att man möjligen har add känns heller inte så värst smickrande och känns lite sisådär.

Nästa besök var redan imorgon, och är lite nyfiken på hur själva resterande utredning kommer gå till bortsett från ett oändligt ifyllande utav blanketter och frågor.

Som det ser ut nu har jag svårt att fortsätta livet som det gör nu då jag i princip lever i misär.
Citera
2011-11-22, 22:09
Medlem
http://www.annahallen.se/adhd-mat-finns-det-2

Någon som provat att undvika en del mat? Någon som pratat med sin läkare om det i samband med utredning?
Citera
2011-11-23, 22:15
Medlem
Har nu blivit färdig med min utredning, och psykologen tycker jag lutar mot ADHD utan hyperaktivitet. Senast vi pratade nämnde han att han kanske skulle ge mig lite concerta. Det konstiga är att denna medicin tydligen inte är lämplig för vuxna enligt FASS? Har psykologen missat detta totalt tro?
Citera
2011-11-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goodkat
Har nu blivit färdig med min utredning, och psykologen tycker jag lutar mot ADHD utan hyperaktivitet. Senast vi pratade nämnde han att han kanske skulle ge mig lite concerta. Det konstiga är att denna medicin tydligen inte är lämplig för vuxna enligt FASS? Har psykologen missat detta totalt tro?

Hmm, så länge inte psykologen har särskilda förskrivningsrättigheter är det en läkare som gör den bedömningen.
Till frågan: http://jannel.se/Concerta.Vuxna.pdf här kan du läsa lite om det. Den största anledningen till att det inte är "godkänt" för vuxna är att för få studier gjorts. Det är ändå narkotikaklassat II av en anledning.
Citera
2011-11-23, 22:40
Bannlyst
Snabba(kanske enkla/lätta) frågor:

I t.ex. Amerikanske filmer så översätter de ofta ADD till ADHD osv, detta är alltså inte korrekt? Det är två skilda begrepp där ADD ses som mer "allvarligt"?

Damp har väl tagits bort och istället inkluderats i vissa bokstäver av ADHD, eller?
Citera
2011-11-23, 23:13
Medlem
Grijps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Snabba(kanske enkla/lätta) frågor:

I t.ex. Amerikanske filmer så översätter de ofta ADD till ADHD osv, detta är alltså inte korrekt? Det är två skilda begrepp där ADD ses som mer "allvarligt"?

Damp har väl tagits bort och istället inkluderats i vissa bokstäver av ADHD, eller?
H-et indikerar enbart hyperaktivitet, men har ändå blivit samnlingsnamnet i DSM, men i USA verkar dom föredra att använda ADD som samlingsbegrepp. Hyperaktiveteten hos barn brukar växa bort naturligt.
ADHD står för Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, och ADD syftar till ADHD utan hyperaktivitet. Problematiken som kan uppstå varierar från person till person, oavsett hyperaktivetet eller inte.

DAMP är en svensk diagnos och har ersatts med ADHD i kombination med DCD (Developmental Coordination Disorder) i DSM, och används istället för DAMP då ADHD med DCD har blivit det internationella namnet på diagnosen.
Senast redigerad av Grijp 2011-11-23 kl. 23:17.
Citera
2011-11-23, 23:14
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodkat
Senast vi pratade nämnde han att han kanske skulle ge mig lite concerta. Det konstiga är att denna medicin tydligen inte är lämplig för vuxna enligt FASS? Har psykologen missat detta totalt tro?

Nej. Det är tillverkarna av Concerta som missat att anhålla om den indikationen.
Citera
2011-11-24, 17:25
Medlem
Vad innebär detta "personlighets-test" i en utredning, där dem visar en massa bilder? Hur funkar det?

Inte riktigt säker på att personen som för min utredning begriper ens besvär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in