2012-10-26, 18:23
Medlem
Fick leka med Tower of Hanoi (http://en.wikipedia.org/wiki/Tower_of_Hanoi) hos psykologen idag. Gick åt helvete efter tredje miniförsöket, blev totalt blockerad och koncentrationen var som bortblåst. Nån mer som har testat och hur gick det? :P
Citera
2012-10-26, 18:37
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chero
Fan vad jag känner att ADD-stämpeln börjar slängas runt som skäl till allt. Har på senaste tiden hört två vänner misstänka att de besitter detta, vilket i mina ögon är helt orealistiskt med tanke på deras personligheter. De är bara lata och omotiverade (säger jag, och de tror väl detsamma om mig). Är detta helt enkelt en lätt syndabock för folks deprimerande/lata/ostimulerade symptom? Istället för att få höra att man är deprimerad och inte kan göra något åt det, är väl kanske ADD en skön stämpel just för att den kan medicineras typ.

Värsta att jag alltid börjar tvivla när jag hört tvivelaktiga personer prata om detta, även fast jag är helt säker . Är väl å andra sidan min personlighet definierad att tvivla på allt jag vet/kan . Men ibland undrar jag egentligen bara ifall jag vill ha en stämpel att skylla all skit på, all omotivation, ångest, apati.. Dvs samtidigt som jag känner mig som praktexemplet; ADD definierat .

Edit: och fan vilken ADD-elitist jag känner mig som när jag vägrar erkänna möjligheten att de kan ha ADD med.

Ja, så är det säkert. Men jag menar, om alla symptom som fick listade stämmer in perfekt, och man verkligen FÖRSÖKER strukturera upp sitt liv, plugga osv osv men det ändå aldrig händer ett skit, då har man väl ändå anledning att misstänka det? =)
Citera
2012-10-28, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invasion
Fick leka med Tower of Hanoi (http://en.wikipedia.org/wiki/Tower_of_Hanoi) hos psykologen idag. Gick åt helvete efter tredje miniförsöket, blev totalt blockerad och koncentrationen var som bortblåst. Nån mer som har testat och hur gick det? :P

Jodå. Minns inte exakt vilket försök jag befann mig i, men det var i början, och jag konstaterade rakt ut att "det här går ju inte". Sedan satt jag och flyttade en stund till innan jag plötsligt förstod hur jag skulle göra. Så jag klarade det. Men det tog ganska lång tid. Jag blev otroligt lättad.
Hm, egentligen är det väl dumt att testet ligger ute här, så att folk kan lära sig i förväg och därmed få felaktiga testsvar... Ta bort, kanske?
Citera
2012-10-28, 02:08
Medlem
LifeIsBrilliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHermit
Hm, egentligen är det väl dumt att testet ligger ute här, så att folk kan lära sig i förväg och därmed få felaktiga testsvar... Ta bort, kanske?
Är ju bara att man säger till att gjort testet tidigare.
Citera
2012-10-28, 02:12
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsBrilliant
Är ju bara att man säger till att gjort testet tidigare.
Jag pluggar sånt skit och har programmerat exakt det problemet, det kan ju inte påverka min diagnos. Det vore ju jättekonstigt
Citera
2012-10-28, 08:53
Medlem
ADD är ett beteende som har stämplats som en sjukdom för att läkemedelsindustrin ska tjäna mer pengar genom att droga människor som har beteendet.

Kort sagt, en påhittad sjukdom.
Citera
2012-10-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
ADD är ett beteende som har stämplats som en sjukdom för att läkemedelsindustrin ska tjäna mer pengar genom att droga människor som har beteendet.

Kort sagt, en påhittad sjukdom.
Intressant. Anser du att alla diagnoser och sjukdomar är påhittade eller är det bara add du syftar på? Eller är du bara en sån där som uttalar dig utan att veta något?!
Citera
2012-10-28, 12:12
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonish
Intressant. Anser du att alla diagnoser och sjukdomar är påhittade eller är det bara add du syftar på? Eller är du bara en sån där som uttalar dig utan att veta något?!

Det är väl dock betydligt mer rättfärdigat att kritisera just ADD än många andra sjukdomar, då diagnosen ställs utefter ett antal kriterier oberoende av vad den underliggande orsaken beror på. Med andra ord har du ADD om du blev tappad i marken som barn, om du är ledsen i ögat, om du har en hjärntumör eller om din mormors bidrag till genpoolen var suspekt.
Citera
2012-10-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demonish
Intressant. Anser du att alla diagnoser och sjukdomar är påhittade eller är det bara add du syftar på?
Ungefär hälften av alla psykiska sjukdomar och personlighetsstörningar är påhittade, exempelvis ADHD, bipolär, schizoid, vissa typer av autism och borderline.

Tänk på att läkemedelsindustrin tjänar mer pengar ju fler som är sjuka, därför är det ibland viktigare för dom att tjäna pengar än att försöka bota människor.

Se den här om du vill veta mer om det: http://www.youtube.com/watch?v=w4vD4QC0kQ8
Citera
2012-10-28, 12:51
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Ungefär hälften av alla psykiska sjukdomar och personlighetsstörningar är påhittade, exempelvis ADHD, bipolär, schizoid, vissa typer av autism och borderline.

Tänk på att läkemedelsindustrin tjänar mer pengar ju fler som är sjuka, därför är det ibland viktigare för dom att tjäna pengar än att försöka bota människor.

Se den här om du vill veta mer om det: http://www.youtube.com/watch?v=w4vD4QC0kQ8

Det finns inget värre än folk som hänvisar till filmer när dom vill föra fram sina åsikter eller styrka sina argument. Du länkade just en film på 1h och 47 minuter och slog därmed rekord. Grattis. Jag hatar dig.

Edit: I en tråd om ADD dessutom. En sjukdom vars främsta symptom är koncentrationssvårigheter. Du, min käre skeptiker, är efterbliven på riktigt.
Citera
2012-10-28, 22:48
Medlem
Shekinahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
Får väl omformulera min fråga lite..

Ni här med ADD, medicinerar ni med Concerta eller Ritalin, och varför?

Jag är inne på min 6e vecka med Ritalin, äter just nu bara 40mg/dag men ska förhoppningsvis höja nästa gång jag ska till läkaren för jag märker inte av ett skit.
Han sa att Ritalin ges till personer utan hyperaktivitet för att dom ska komma igång osv. Men vette fasen asså
Citera
2012-10-30, 01:42
Medlem
Hegamons avatar
Vid ADD står det så här i Fass:

Citat:
Ta inte Concerta eller Ritalin om du har eller har haft hjärtproblem, så som hjärtinfarkt, oregelbunden hjärtrytm, smärta eller obehagskänsla i bröstet, hjärtsvikt, hjärtsjukdom eller har ett medfött hjärtproblem.

Vad gör en sådan här person som faller under "har en hjärtsjukdom"? Vad brukar det bli för medicin då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in