2012-11-04, 19:58
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towelie.3gs
Utåt sett verkar man lugn ja. Men inombords är det ett fyrverkeri av osammanhängande tankar.
Concerta gör att jag blir mer lugn i psyket och kan fokusera.
Det känner jag förvisso igen mig i med osammanhängande tankar

Innebär det att du tror vanligt folk har ungefär samma tankar fast i en
sammansatt för dom begripligare följd?.
Eller tänker ADD helt annorlunda i jämförelse?,

Jag har ett avsevärt behov av att lära mig känslotänka
utefter kroppen (har jag hört ryktas ärs tandard) istället för huvudet.
Är det trovärdig utopi ifall man har ADD?.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-11-04 kl. 20:01.
Citera
2012-11-04, 22:11
Medlem
Towelie.3gss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Det känner jag förvisso igen mig i med osammanhängande tankar

Innebär det att du tror vanligt folk har ungefär samma tankar fast i en
sammansatt för dom begripligare följd?.
Eller tänker ADD helt annorlunda i jämförelse?,

Jag har ett avsevärt behov av att lära mig känslotänka
utefter kroppen (har jag hört ryktas ärs tandard) istället för huvudet.
Är det trovärdig utopi ifall man har ADD?.
Jag misstänker den enda skillnaden är att de med add har mer att hålla reda på inombords.
Det resulterar i att de har svårare att prestera med enskilda uppgifter. Men när de väl presterar kan de nå mycket bättre resultat än vanliga människor pga av den "större hjärnan".

Vet inte vad du menar med känslotänka. Jag försöker i alla fall ofta stänga ner hjärnan och fokusera på att känna kärlek. Sinnet tystas ner för en kort stund och det blir väldigt varmt och skönt vid hjärtat.
Citera
2012-11-05, 19:51
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Jag misstänker den enda skillnaden är att de med add har mer att hålla reda på inombords.
Det resulterar i att de har svårare att prestera med enskilda uppgifter. Men när de väl presterar kan de nå mycket bättre resultat än vanliga människor pga av den "större hjärnan".
Hålla reda på inombords? det låter som du åsyftar känslor, det känner jag inte till jag vill snarare misstänka svårigheter att hålla reda uppe på loftet för att jag ska kunna passa in mig själv, men vi kanske båda
bara utgår ifrån oss själva eller?.
Men varför har man annars tilldelats en större hjärna är min fräcka motfråga!.

Borde inte storleken på synas vid ett röntgen? (obs hjärnan!)
eller räcker ett iögonfallande stort huvud som bevis.

I vilken ordning associerar du dina varma kroppskänslor till dig själv då?,
man kan månne känna värme om det överinstämmer med visionen man
har av sig själv före prestation, men sen då?

Tanke
Vision
Prestation
Känslor

Citat:
Jag försöker i alla fall ofta stänga ner hjärnan och fokusera på att känna kärlek. Sinnet tystas ner för en kort stund och det blir väldigt varmt och skönt vid hjärtat.
Kommer ditt prat med andra människor till sin rätt under tiden du stängt ner hjärnan då?.
Stänger du av med hjälp av ditt medvetande medans du fotsätter eller måste du gå ifrån och
låsa in dig på badrummet! och sitta där och koppla av (plask).
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-11-05 kl. 20:42.
Citera
2012-11-06, 09:33
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Du menar att problemet vad det nu än är, ska verifieras av en röntgen?
http://hjarnbloggen.wordpress.com/2011/08/28/add-den-troga-hjarnan/
(Som vanligt så får vi nöja oss med en ADHD referens att representera ADD
som jag uppfattar det)

Jag blir ganska nyfiken att begära en retroaktiv skallröntgen då jag enbart pratade
mig till ADD diagnosen via ett formulär, har ni andra fotograferar er hjärna?.

Jag fick inte heller någon rönten och en ev. bild av hjärnan kan ändå inte fastställa någonting, bara vara en del i diagnosen. Att man sett likheter mellan ADD-hjärnor är väl föga förvånande men det tar nog ett tag innan vi kan ta ett blodprov och utropa "heureka, ungen har ADHD!" som om man testade för antikroppar eller något.

Har btw varit sugen på att fråga om FMRI retroaktivt jag också.

Citat:
Ursprungligen postat av irit
Ar du intresserad av att förbättra din hälsa, hittar du tid att titta på filmen. Koncentrationssvårigheter är ingen sjukdom, utan en symptom. Den symptomen, lika som ADHD, ADD och liknande beror mycket ofta bara på ..... magnesiumbrist. Detta skriver en känd USA-farmacevt in boken "Drug muggers" och på sina internetsidor. Man har tagit prover på barn med ADHD (det var redan 1997), och det visade sig att 95 % av alla dessa barn hade magnesiumbrist. Det behövs speciella blodprover för att testa magnesium, det går inte med vanliga prover. Läs gärna i tråden t1912024 vilka magnesiumpreparat rekommenderas och hur mycket.
Mediciner som ritalin, concerta (methylphenidate) fråntar kroppen magnesium och därför rekommenderas inte för människor med hjärtproblem.

Jag har supplementerat med stora doser magnesiumcitrat, magnesiumlaktat och magnesiumaspartat och inte fan blev jag frisk för det. Intag av adekvat mängd D-vitamin och kalium, en i övrigt magnesiumrik kost samt avhållsamhet från stimulantia.

Nada.
Senast redigerad av ManMannen 2012-11-06 kl. 09:36.
Citera
2012-11-07, 00:30
Medlem
theweedsongs avatar
Har läst i denna tråden sedan i somras.. Förra vintern blev jag säker på att jag har ADD.. Och nu har jag ÄNTLIGEN fått tid till utredning.. Första läkaren jag gick till sade: ADD - Vad är det? SUCK.. Så där kom man ingenstans. Andra läkaren jag gick till (i hopp om remiss) riktigt spydde jag ur mig alla mina symptom och hon skickade iväg en remiss som fick avslag med motiveringen "det är fullt möjligt att du har ADD, men du är inte prioriterad eftersom du klarade din skolgång och numera har jobb" JA, jag klarade skolgången, med nöd och näppe. Och ja jag jobbar..? Visste inte att alla med ADD och ADHD var oförmögna till detta? (dock jobbar jag bara 25%, ej egenvalt däremot..) Urkass motivering.

Men jag gav mig inte och bokade in mig till en psykolog på VC. Fick först komma dit och prata 1 h. Sen nästa besök fick jag göra lite preliminära ADHD/ADD test på papper som han sedan utvärderade tillsammans med en psykiatriker innan det bestämdes att återigen skicka iväg remiss.. (Svarade i princip ja på 99% av alla frågor som hade med add/adhd att göra, dvs det kändes som om frågorna enbart var skriva FÖR och OM mig..)

Och nu har jag då äntligen äntligen fått tid för utredning. Bor i Malmö, kan tänka mig att det är mkt svårare att ens bli "antagen" för utredning i storstäder. Man har verkligen fått kämpa med klor och näbbar..

Kommer bli mäkta förvånad om jag inte skulle ha ADD. Isf är jag psykiskt störd? haha, finns ju ingen annan förklaring...

Mina föräldrar är lite avfärdande dock, de är väl old school. Bokstavskombinering klingar inte så fint i deras öron. Dessutom håller jag ju MYCKET inom mig. Men känner också av det konstant, all denna inre oro och rastlöshet och oförmåga att ta tag i saker och SÅ mycket mer..

Var dock raka motsatsen som liten.. Väldigt busig och utåtagerande och extremt "pojkflickig" som jämt råkade i slagsmål osv.. Men ändå ganska "snäll och sympatisk" mot de svaga :-)

JAJA.. Nu sätter jag igång och ska sluta innan det blir en hel uppsats.. Det jag skrivit är bara en BRÅKDEL av alla mina "svårigheter" i min vardag. Men jag är som sagt bra på att gömma det, åtminstone för folk som inte står mig nära, kollegor osv. Men nära vänner har fått se på mina lite mera udda sidor.. Särskilt min sambo, stackarn. Har kort stubin som bara den, men är å andra sidan jävligt kortsint =))

Nu hoppas jag utredningen ska gå vägen, vill så gärna prova concerta eller liknande och se om det kan hjälpa mig!
Citera
2012-11-07, 01:25
Medlem
LadyCerises avatar
Imorgon eller ja senare idag ska jag på något möte med en psykolog tror jag det är, jag ringde äntligen och bokade en tid för att jag misstänker att jag har ADD. Jag är nervös, har ingen aning om vad som väntar mig! På telefon frågade dom mig om varför jag tror jag har ADD osv frågade om min uppväxt som har varit ganska stökig men dom sa att mina symptom kunde bero på min stökiga uppväxt, men jag vet inte alltså, jag har släppt det till stor del tror jag. Försökt att gå vidare och komma någon vart i livet men jag bara står och trampar i samma spår år ut och år in.

Jag kan inte hålla i någonting, har inte ens gått ut grundskolan, påbörjat massor i utbildningsväg men sedan skitit i att dyka upp även fast jag vill och är(tror jag är) motiverad, men det känns som jag har mount everest framför mig! Sen får jag massor med skäll och blir ställd mot väggen och drar mig ännu mer in i mitt skal och skiter i det ännu mera lite till. Just detta med skäll och bli konfronterad har jag jättesvårt för, jag tar väldigt illa upp och det har gått så långt att jag inte längre svarar i telefon om det inte är någon jag har i mina kontakter som ringer, eftersom jag är så rädd för att bli konfronterad med något.

Folk pratar med mig och det bara går in genom ena örat och ut genom andra, det är så otroligt jävla pinsamt, man kommer inte ihåg vad som sas men det var något viktigt...Det känns som kaos uppe i huvudet allt som oftast jag tänker så mycket, tänker på livet och massa existensiella frågor, jag nästan övertolkar allting, vad folk säger och hur dom säger det och blickar och ansiktsuttryck, kan få för mig att någon sa nånting med en snorkig ton och en dömmande blick -Nu hatar eller ser denna person ner på mig!!

Tappade fokus nu när jag skrev detta, och helt plötsligt hade det gått 10 minuter hehe...Tappar fokuset nästan hela tiden när jag nu måste koncentrera mig, går iväg och gör annat, glömmer, börjar dagdrömma osv. Jag känner mig så jäkla udda, utåt sett är jag tystlåten och folk kan säkert uppfatta mig som blyg. Men här inne i hjärnkontoret jobbas det för fullt. Det är bara mina närmaste som känner och får ta del av "mitt riktiga jag", jag har oftast väldigt kort stubin och kan smälla ganska ordentligt och vara rapp i käften, ofta kommer orden innan man hinner tänka efter att det kanske inte var så bra att säga. Ibland får även utomstående ta del av den sidan men då måste jag vara ordentligt förbannad! Det kanske inte har med ADD att göra. vad vet jag?

Jag var iallafall tvärtom när jag var liten, men det kanske utspelade sig mer i mitt huvud än utåtagerande! Jag hamnade ofta i tjafs, var kaxig, slagsmål, samtal från lärare hem osv. Men å andra sidan kan det även berott på att jag hade det stökigt hemma.

Jaja, ska väl inte dra upp hela min livshistoria här ville bara skriva av mig och kanske få lite input! Jag hoppas det går bra imorgon så man kanske kan få lite hjälp och sedan komma vidare och sluta vara ett socialfall hela livet.....

Ajuste och något som faktiskt har hjälpt mig är DMAA och Synefedrin+koffein Red Stack AMP men dom vill jag helst inte ta i onödan, jag kraschar hårt. Får en brutal huvudvärk, muntorrhet från helvetet och tokdäckar. Dock hjälper det om jag tar en kapsel innan jag går och lägger mig, kan sova ordentligt och vaknar utvilad!

Fridens//20-årig tjej.
Senast redigerad av LadyCerise 2012-11-07 kl. 01:30.
Citera
2012-11-07, 10:15
Medlem
Vad är DMAA?
Citera
2012-11-07, 10:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Vad är DMAA?
Methylhexanamine
Citera
2012-11-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Jag har supplementerat med stora doser magnesiumcitrat, magnesiumlaktat och magnesiumaspartat och inte fan blev jag frisk för det. Intag av adekvat mängd D-vitamin och kalium, en i övrigt magnesiumrik kost samt avhållsamhet från stimulantia.
Hur länge? och vilket dos? Jag tror inte på vad du säger. Och även om det inte har hjälpt dig, bevisar det inte, att det inte kommer att hjälpa andra.
Citera
2012-11-08, 02:28
Medlem
theweedsongs avatar
Har nu skrivit ett så jävulskt långt dokument med alla mina symptom osv.. Började med det redan då jag började misstänka att jag hade ADD och har fyllt på efterhand..

Nu är det ett 5 sidor långt Word-dokument som jag hade tänkt ta med mig när jag ska påbörja min ADD-utredning om 1½ vecka. Eftersom det är så jävla svårt att få ut allt muntligt och sitta och minnas allt på en och samma gång känner jag att det är bra att ha allt fångat på skrift, har verkligen haft god tid på mig att få ner allting..

Själva texten är dock jävligt oorganiserad men det orkar jag inte in och pilla på.. Orkar inte renskriva allt och ta bort eventuella upprepningar, blir ett alldeles för stort jobb :P

Men kan detta vara en god idé tror ni?? Vill ju att de verkligen ska förstå och få veta allt man känner och "lider" av, utan risk att man går därifrån och har glömt att få ur sig ens hälften..

Jag HADE ju kunnat klista in dokumentet här, men jag tror allvarligt inte att någon utav er hade pallat läsa det, haha. Särskilt inte med tanke på att de flesta utav er har just ADD Dessutom är ju texten ganska så rörig och evenutell upprerande (känner att även den här texten börjar bli det) men om någon är intresserad så säg till, så ska ni få se på TEXT ^^
Citera
2012-11-08, 10:39
Medlem
DrZoidbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theweedsong
Har nu skrivit ett så jävulskt långt dokument med alla mina symptom osv.. Började med det redan då jag började misstänka att jag hade ADD och har fyllt på efterhand..

Nu är det ett 5 sidor långt Word-dokument som jag hade tänkt ta med mig när jag ska påbörja min ADD-utredning om 1½ vecka. Eftersom det är så jävla svårt att få ut allt muntligt och sitta och minnas allt på en och samma gång känner jag att det är bra att ha allt fångat på skrift, har verkligen haft god tid på mig att få ner allting..

Själva texten är dock jävligt oorganiserad men det orkar jag inte in och pilla på.. Orkar inte renskriva allt och ta bort eventuella upprepningar, blir ett alldeles för stort jobb :P

Men kan detta vara en god idé tror ni?? Vill ju att de verkligen ska förstå och få veta allt man känner och "lider" av, utan risk att man går därifrån och har glömt att få ur sig ens hälften..

Jag HADE ju kunnat klista in dokumentet här, men jag tror allvarligt inte att någon utav er hade pallat läsa det, haha. Särskilt inte med tanke på att de flesta utav er har just ADD Dessutom är ju texten ganska så rörig och evenutell upprerande (känner att även den här texten börjar bli det) men om någon är intresserad så säg till, så ska ni få se på TEXT ^^

Nej. Det är inte en bra idé. Det värsta vårdpersonal vet är patienter som självdiagnostiserar. Det är bättre att du går dit som du är och bara svarar på frågorna. De svåra är inte att identifiera ADHD-symptom. Utan att utesluta andra diagnoser. Det kräver ett proffs som ställer rätt frågor. Det har du inte koll på... om du själv inte är psykiater.
Citera
2012-11-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theweedsong

Ta med, tycker jag. Så får läkare eller psykolog själva avgöra ifall det kommer till nytta. Tror att jag läste nånstans här i tråden om en person som skrev en "liten novell" som han/hon tog med, och som togs emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in