2012-03-11, 16:09
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Själv känner jag inte igen mig alls i er andra ADD'are, och här kommer mera av det antar att det handlar om vad man lägger vikten på...min konspiratoriska avsaknad av identitet & personlighet ligger mig..kallast om hjärtat

Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Du är delvis inne på rätt spår. Personer med ADD/ADHD dräneras snabbt på den egna energin eftersom dom känner ett missnöje över sin egna prestation och responsen från omgivningen. Orsaken är däremot inte en självcentrerad personlighet, utan det faktum att personer med ADD/ADHD inte är neurotypiska. Sammhället är uppbyggd efter det neurotypiska, vilket gör att personer som inte är neurotypiska måste anstränga sig för att passa in.
Mja det är en synvinkel förstås...förenklat!
(jag orkar inte formulerings-argumentera med mig själv om ytterligare sub-ifrågasättanden )

Citat:
Det finns två karaktäristiska drag hos ADD/ADHD som påverkar energianvändning och energiupptagning. Dels det faktum att personer med ADD/ADHD har nedsatta automatiserade funktioner i hjärnan, som gör att dom måste anstränga sig mer än neurotypiska för att kunna processa information (exempelvis social stimulans).

Den nedsatta informations processeringen
på vilket sätt kan neurotyper i sociala situationer tänkas uppfatta att nått är fel med en
baserad på detta, om du utgår ifrån andras synvinkel när dom står och pratar till mig?

Denna känslomässig energi ansträngande stimuli...du får det att låta som om dessa 4 element
ändock förblir något passivt som jag aldrig kommer uppfatta med mitt medvetande?

Men går du med på att energi nivån regleras i slutändan..
efter synen på sig själv och synen på andra,
frågan blir om man som den kan stabiliseras av självinsikt? eller förblir
nedsattheten permanent ur klinisk synpunkt?

Citat:
Den andra är ADD/ADHDs påverkan på belöningssystemet. Förenklat kan man säga att personer med ADD/ADHD har ett nedsatt belöningssystem.
Det är kombinationen av att behöva lägga ner mer energi än neurotypiska för att processa information samt att belöningssystemet är nedsatt som gör att ADD/ADHD personer lätt skiftar i energi. Det är detta som ofta misstolkas som bipolaritet.

Försvårat, så här säger en viss Gösta Ekman om sig själv.

"Hur ska jag veta vad jag tänker, innan jag hör vad jag säger, sa kärringen"

Jag har inte riktigt kommit in till kärnan på den ännu, men den känns nära mig på nått vis.

"Så laddat är samspelet mellan scen och salong
(neurotyp http://sv.wikipedia.org/wiki/Salong )
Men att i en kärleksakt prata om hur vi ska göra för att få ut mesta möjliga?
om du trycker lite mindre där och pillar lite hårdare där, så kan jag i gengäld
sluta upp med att göra så där..." man kan tappa lusten för mindre!
och allting handlar om lust, leklusten är det primära"
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-03-11 kl. 16:22.
Citera
2012-03-11, 22:07
Medlem
Vet att denna tråden handlar om ADD men om om jag förstått rätt är ADHD/ADD väldigt lika i många avseenden. Startade en tråd under medicin & hälsa delen men fick inget bra svar så jag tänkte att någon här kanske vet hur det funkar.

Kort och gott blev jag diagnostiserad för ADHD i slutet av gymnasiet och fick pröva på Concerta i låg dos för att sedan öka successivt. Den låga dosen hade jag inga problem med, men när jag skulle pröva på den högre dosen fick jag en slags motsatt effekt av medicinen. Jag minns att jag blev väldigt orolig och överdrivet nojig, mina känslor svävade upp och ner och en stark inre stress och oro härjade omkring i hjärnan.
Vid nästkommande besök hos herr psykiatriker valde han att genast avbryta behandlingen eftersom han klart och tydligt märkte hur orolig jag blev. Jag minns även att aptiten kraftigt försämrades, men om jag förstått rätt så är det en biverkning de flesta har som brukar Concerta.
För att återgå till min fråga - finns det någon chans att jag idag kan få medicinen utskrivet igen? Finns det uppgifter om att jag en gång plockat ut Concerta, vilket gör att jag borde bara kunna boka en tid hos en läkare och be att få det utskrivet? Eftersom jag har fått ADHD diagnostiserat borde jag väl inte behöva göra om utredningen igen?
Anledningen till att jag nu efter flera år vill börja använda medicinen igen är att jag börjat plugga på högskola och känner mig så fruktansvärt trött och har ibland svårt att hänga med. Något jag tycker är fruktansvärt tråkigt eftersom jag är väldigt motiverad, men trots min höga motivation är jag konstant trött eftersom jag kämpar så hårt varje dag med att koncentrera mig på vad föreläsaren/läraren har att säga. Denna trötthet går ut över förmågan att organisera mina studier (vilket jag iofs alltid haft svårt med) och att strukturera mitt liv. Finns det någon här som har koll eller har varit i samma situation, eller det kanske t.om. sitter en läkare här som vet hur det funkar?

Tacksam för svar.

/M
Citera
2012-03-11, 23:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Varför postar du inte det i adhd-tråden istället?
https://www.flashback.org/t740930
Citera
2012-03-12, 12:02
Medlem
Dayzleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellowship
Vet att denna tråden handlar om ADD men om om jag förstått rätt är ADHD/ADD väldigt lika i många avseenden. Startade en tråd under medicin & hälsa delen men fick inget bra svar så jag tänkte att någon här kanske vet hur det funkar.

Kort och gott blev jag diagnostiserad för ADHD i slutet av gymnasiet och fick pröva på Concerta i låg dos för att sedan öka successivt. Den låga dosen hade jag inga problem med, men när jag skulle pröva på den högre dosen fick jag en slags motsatt effekt av medicinen. Jag minns att jag blev väldigt orolig och överdrivet nojig, mina känslor svävade upp och ner och en stark inre stress och oro härjade omkring i hjärnan.
Vid nästkommande besök hos herr psykiatriker valde han att genast avbryta behandlingen eftersom han klart och tydligt märkte hur orolig jag blev. Jag minns även att aptiten kraftigt försämrades, men om jag förstått rätt så är det en biverkning de flesta har som brukar Concerta.
För att återgå till min fråga - finns det någon chans att jag idag kan få medicinen utskrivet igen? Finns det uppgifter om att jag en gång plockat ut Concerta, vilket gör att jag borde bara kunna boka en tid hos en läkare och be att få det utskrivet? Eftersom jag har fått ADHD diagnostiserat borde jag väl inte behöva göra om utredningen igen?
Anledningen till att jag nu efter flera år vill börja använda medicinen igen är att jag börjat plugga på högskola och känner mig så fruktansvärt trött och har ibland svårt att hänga med. Något jag tycker är fruktansvärt tråkigt eftersom jag är väldigt motiverad, men trots min höga motivation är jag konstant trött eftersom jag kämpar så hårt varje dag med att koncentrera mig på vad föreläsaren/läraren har att säga. Denna trötthet går ut över förmågan att organisera mina studier (vilket jag iofs alltid haft svårt med) och att strukturera mitt liv. Finns det någon här som har koll eller har varit i samma situation, eller det kanske t.om. sitter en läkare här som vet hur det funkar?

Tacksam för svar.

/M

Men, varför sattes medicineringen ut helt? Det funkade ju bra på en lägre dos, eller? Och om nu inte concerta fungerade för dig borde du fått prova ett annat preparat. Låter lite märkligt...

Men ja, om du redan är diagnoserad med adhd är det bara att ta kontakt med öppenpsyk eller vårdcentralen och be att få prova medicinering igen.
Citera
2012-03-12, 17:58
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Min knäppe läkare kom med ett nytt påstående idag,
att ADD'are inte alls påfallande ofta har hög intelligens.

Utan att det krävs aspergers...(i kombi antar jag att hon menar)

Jag håller inte med om detta, gör ni?
Citera
2012-03-12, 18:23
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg

Nja, det står väl i DSM-IV att man skall var normal- eller högbegåvad för diagnosen? Sen är också frågan hur hon definierar intelligens.
Citera
2012-03-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dayzleeper
Men, varför sattes medicineringen ut helt? Det funkade ju bra på en lägre dos, eller? Och om nu inte concerta fungerade för dig borde du fått prova ett annat preparat. Låter lite märkligt...

Men ja, om du redan är diagnoserad med adhd är det bara att ta kontakt med öppenpsyk eller vårdcentralen och be att få prova medicinering igen.

Ingen aning om varför jag inte bara fick gå tillbaka till den låga dosen. Vet du vilka doser det är som gäller? Har för mig att det är ca tre olika doser man brukar skriva ut, typ 24,52,72 eller något. Jag som själv tycker att jag har ganska grav ADHD fast har lärt mig leva med det borde 24 mg räcka för mig då? Eller är poängen att man ska kunna ta max dosen i slutändan? (vi förutsätter att jag klarar av concertan idag eller att jag får ritalin)
Jag som bor i ett litet samhälle där det bara finns en vårdcentral, ska jag ringa till storstadens psyk(?) eller räcker det med att bara boka tid hos vårdcentralen? Fick nämligen höra att det är bara utbildade psykiatriker som kan skriva ut concerta, alltså ingen vanlig utbildad AT-läkare som ett ex. Tack för mig!
Citera
2012-03-12, 22:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg

Någon förutsättning skulle jag inte kalla det.
Citera
2012-03-12, 22:34
Medlem
Är det någon som vet hur man går tillväga hur man får en ADD-utredning?

Jag är nästan helt hundra att jag har ADD, i stort sett allt stämmer in, jag har en samtalskontakt som skulle fixa att jag fick träffa en läkare för bedömning men det blir ju aldrig av (har gått snart ett år sen hon sa det första gången) hon tror också jag har ADD. Det är så jävla svårt känns som jag aldrig kommer förbi start när det gäller nånting i mitt liv, allting bara står stilla. Jag vet att det hänger på mig men det bara blir som det blir hela tiden. När jag fick nys om ADD, tänkte jag tillbaka på allt i mitt liv och fick någon sorts förklaring, har alltid halkat efter med läxor och bara skitit i det dessutom skolkade jag större delen av högstadiet och har inte ens gjort klart gymnasieutbildningen. Jag såg att ni snackade intelligens, jag känner mig varken mer dum eller smart än någon annan, väldigt medel, men jag tycker att jag har ett väldigt djupt tänk och gillar att filosofiera kring livet osv och kanske inte värderar samma saker som andra 20-åringar. Jag gillar att fördjupa mig i saker som intresserar mig, nu senast var det psykiatri och diagnoser och människans beteende. Men det kanske inte har med ADD att göra, dont know.

Help.
Citera
2012-03-13, 12:38
Medlem
Dayzleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellowship
Ingen aning om varför jag inte bara fick gå tillbaka till den låga dosen. Vet du vilka doser det är som gäller? Har för mig att det är ca tre olika doser man brukar skriva ut, typ 24,52,72 eller något. Jag som själv tycker att jag har ganska grav ADHD fast har lärt mig leva med det borde 24 mg räcka för mig då? Eller är poängen att man ska kunna ta max dosen i slutändan? (vi förutsätter att jag klarar av concertan idag eller att jag får ritalin)
Jag som bor i ett litet samhälle där det bara finns en vårdcentral, ska jag ringa till storstadens psyk(?) eller räcker det med att bara boka tid hos vårdcentralen? Fick nämligen höra att det är bara utbildade psykiatriker som kan skriva ut concerta, alltså ingen vanlig utbildad AT-läkare som ett ex. Tack för mig!

Concertan finns i 18mg, 27mg, 36mg och 54mg. Vet inte om 72mg finns, har för mig det men den fanns inte med på fass. Och om man behöver ännu högre dos får man ta fler tabletter. Poängen är inte att du skall upp på "maxdos" (finns det ens någon maxdos?) utan du ska få ligga på den dos som funkar för just dig. Även om du har grav adhd så kan du svara bra på en låg dos, medan någon annan som har lika grav eller mindre grav adhd kanske inte svarar bra på samma dos eller ens på samma substans, det kan vara väldigt olika då våra hjärnor är olika. Är ingen expert så ni andra som medicinerar får rätta mig om jag har fel.

Det stämmer nog att en vanlig allmänläkare inte kan skriva ut det, men ring till vårdcentralen och fråga hur du skall gå till väga. Du kanske behöver en remiss till psyk. Lycka till.
Senast redigerad av Dayzleeper 2012-03-13 kl. 12:40.
Citera
2012-03-13, 15:23
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Världens vitaste neger Lionel Richie bekände i Skavlan att han har ADD,
helt otänkbart!..

Även om diagnosen inte fanns på hans tid...jag förstår även om han finge det onödigt
att kontrollera diagnostiseringen i nutid, då han redan uppnått alla sociala mål han hade tänkt sig.

Per Morberg sade sig i samma program med säkerhet inte vara ADHD,
däremot en A-Ö bokstavskombination, han har på översatt ingen aning själv
men skämtat bort det, så att alla ska slippa tänka på hur få närliggande
bokstavskombinationer i övrigt det finns
Citera
2012-03-13, 15:46
Medlem
Jag lider tydligen enligt min läkare av bl a hypoaktivtet. Både ADHD och ADD har misstänkts men nu är det tydligen hypoaktivitet som utgör grunden i mina kognitiva problem. Jag har träffat folk med ADD och jag kan känna igen mig själv i deras beteende och allmänna seghet, typ att ingenting blir gjort utan centralstimulantia. Vad är skillnaden mellan den här "hypoaktiviteten" och ADD?

Jag upplever en enorm förbättring av Ritalin och Strattera som jag har nu. Typ att jag orkar med att läsa och kommer ihåg vad jag läser, känner mig mindre orolig i huvudet och orkar med att göra saker även om det ofta tar emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in