Själv känner jag inte igen mig alls i er andra ADD'are, och här kommer mera av det
antar att det handlar om vad man lägger vikten på...min konspiratoriska avsaknad av identitet & personlighet ligger mig..kallast om hjärtat
(jag orkar inte formulerings-argumentera med mig själv om ytterligare sub-ifrågasättanden
)
Den nedsatta informations processeringen
på vilket sätt kan neurotyper i sociala situationer tänkas uppfatta att nått är fel med en
baserad på detta, om du utgår ifrån andras synvinkel när dom står och pratar till mig?
Denna känslomässig energi ansträngande stimuli...du får det att låta som om dessa 4 element
ändock förblir något passivt som jag aldrig kommer uppfatta med mitt medvetande?
Men går du med på att energi nivån regleras i slutändan..
efter synen på sig själv och synen på andra,
frågan blir om man som den kan stabiliseras av självinsikt? eller förblir
nedsattheten permanent ur klinisk synpunkt?
Försvårat, så här säger en viss Gösta Ekman om sig själv.
"Hur ska jag veta vad jag tänker, innan jag hör vad jag säger, sa kärringen"
Jag har inte riktigt kommit in till kärnan på den ännu, men den känns nära mig på nått vis.
"Så laddat är samspelet mellan scen och salong
(neurotyp http://sv.wikipedia.org/wiki/Salong
)
Men att i en kärleksakt prata om hur vi ska göra för att få ut mesta möjliga?
om du trycker lite mindre där och pillar lite hårdare där, så kan jag i gengäld
sluta upp med att göra så där..." man kan tappa lusten för mindre!
och allting handlar om lust, leklusten är det primära"
antar att det handlar om vad man lägger vikten på...min konspiratoriska avsaknad av identitet & personlighet ligger mig..kallast om hjärtat
Citat:
Mja det är en synvinkel förstås...förenklat!
Ursprungligen postat av Fittahora
Du är delvis inne på rätt spår. Personer med ADD/ADHD dräneras snabbt på den egna energin eftersom dom känner ett missnöje över sin egna prestation och responsen från omgivningen. Orsaken är däremot inte en självcentrerad personlighet, utan det faktum att personer med ADD/ADHD inte är neurotypiska. Sammhället är uppbyggd efter det neurotypiska, vilket gör att personer som inte är neurotypiska måste anstränga sig för att passa in.
(jag orkar inte formulerings-argumentera med mig själv om ytterligare sub-ifrågasättanden
)
Citat:
Det finns två karaktäristiska drag hos ADD/ADHD som påverkar energianvändning och energiupptagning. Dels det faktum att personer med ADD/ADHD har nedsatta automatiserade funktioner i hjärnan, som gör att dom måste anstränga sig mer än neurotypiska för att kunna processa information (exempelvis social stimulans).
Den nedsatta informations processeringen
på vilket sätt kan neurotyper i sociala situationer tänkas uppfatta att nått är fel med en
baserad på detta, om du utgår ifrån andras synvinkel när dom står och pratar till mig?
Denna känslomässig energi ansträngande stimuli...du får det att låta som om dessa 4 element
ändock förblir något passivt som jag aldrig kommer uppfatta med mitt medvetande?
Enligt mig torde en dylig ansträngning vara en aktiv tankeprocess,
att tanken är blockerad, därav är den aktiv..och det tar energi
Ett översatt automatiserad virrvarr av spretiga väggar att gå med inkommande info, och att det snarare är nedsatt automatiserad ut-filtrering av tankarna och att välja rätt spår
I praktiken påstår jag att det skulle kunna innebära att man som ADHD människa kastar ur sig det ofullständiga, och ADD'aren kastar in sig
det ofullständiga!
Eftersom man inte gärna kan respektera jaget om man formulerat någon ofärdigt
för man kan ju faktiskt inte räkna med förståelse ifrån andra, även om likheterna finns där,
eftersom man känner distans till alla andra
att tanken är blockerad, därav är den aktiv..och det tar energi
Ett översatt automatiserad virrvarr av spretiga väggar att gå med inkommande info, och att det snarare är nedsatt automatiserad ut-filtrering av tankarna och att välja rätt spår
I praktiken påstår jag att det skulle kunna innebära att man som ADHD människa kastar ur sig det ofullständiga, och ADD'aren kastar in sig
det ofullständiga!Eftersom man inte gärna kan respektera jaget om man formulerat någon ofärdigt

för man kan ju faktiskt inte räkna med förståelse ifrån andra, även om likheterna finns där,
eftersom man känner distans till alla andra
Men går du med på att energi nivån regleras i slutändan..
efter synen på sig själv och synen på andra,
frågan blir om man som den kan stabiliseras av självinsikt? eller förblir
nedsattheten permanent ur klinisk synpunkt?
Citat:
Den andra är ADD/ADHDs påverkan på belöningssystemet. Förenklat kan man säga att personer med ADD/ADHD har ett nedsatt belöningssystem.
Det är kombinationen av att behöva lägga ner mer energi än neurotypiska för att processa information samt att belöningssystemet är nedsatt som gör att ADD/ADHD personer lätt skiftar i energi. Det är detta som ofta misstolkas som bipolaritet.
Det är kombinationen av att behöva lägga ner mer energi än neurotypiska för att processa information samt att belöningssystemet är nedsatt som gör att ADD/ADHD personer lätt skiftar i energi. Det är detta som ofta misstolkas som bipolaritet.
Försvårat, så här säger en viss Gösta Ekman om sig själv.
"Hur ska jag veta vad jag tänker, innan jag hör vad jag säger, sa kärringen"
Jag har inte riktigt kommit in till kärnan på den ännu, men den känns nära mig på nått vis.
"Så laddat är samspelet mellan scen och salong
(neurotyp http://sv.wikipedia.org/wiki/Salong
)Men att i en kärleksakt prata om hur vi ska göra för att få ut mesta möjliga?
om du trycker lite mindre där och pillar lite hårdare där, så kan jag i gengäld
sluta upp med att göra så där..." man kan tappa lusten för mindre!
och allting handlar om lust, leklusten är det primära"
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-03-11 kl. 16:22.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-03-11 kl. 16:22.